روزنامه نگار: تحریک طالبان پاکستان تهدیدی برای ثبات منطقه خواهد بود، حتی پس از جابجایی

© https://twitter.com ترور یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان در خاک افغانستان
 ترور یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان در خاک افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2023
عضو شوید
گروه تحریک طالبان پاکستان* (TTP) یک سازمان ممنوعه ستیزه جوی اسلامی است که مسئول انجام یک سری حملات علیه نیروهای امنیتی پاکستان است. رهبری آنها در افغانستان مستقر است.
به گزارش اسپوتنیک، یک روزنامه‌نگار ارشد پاکستانی که نزدیک به دو دهه را صرف پوشش درگیری‌ها در افغانستان و پاکستان کرده است، گفته است که طالبان ** تلاش می‌کنند تا موضوع تحریک طالبان پاکستان را به سرعت حل کنند.
سید فخار کاکاخیل، روزنامه‌نگار ارشد مستقر در پیشاور، که در پوشش اخبار سیاسی و ستیزه‌جویی در افغانستان و پاکستان تخصص دارد، اظهارات خود را در جریان گزارش‌ بیان کرد که حکام طالبان افغانستان به دنبال فشار شدید اسلام‌آباد در فکر انتقال جنگجویان تحریک طالبان پاکستان از مناطق مرزی و هم مرز با پاکستان هستند.
نویسنده پاکستانی در پاسخ به این سوال که آیا این ابتکار می تواند خطری امنیتی برای منطقه ایجاد کند یا خیر.
کاکاخیل روز سه‌شنبه به اسپوتنیک گفت: "در طول اقامت خود در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای آسیای میانه ارتباط برقرار کرد، بنابراین اکنون حتی طالبان افغانستان نیز تلاش می‌کنند تا مشکل تحریک طالبان پاکستان را هر چه زودتر حل کنند".
در حالی که مقامات طالبان در مورد این موضوع صمیمانه صحبت کرده اند و ذبیح الله مجاهد سخنگوی ارشد حتی چنین گزارش هایی را رد کرده است، کاکاخیل خاطرنشان کرد که این خبر تا حدی حقیقت دارد.
حمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2023
جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در تخار جابه‌جا شدند
در حالی که مقامات طالبان در مورد این موضوع صمیمانه صحبت کرده اند و ذبیح الله مجاهد سخنگوی ارشد حتی چنین گزارش هایی را رد کرده است، کاکاخیل خاطرنشان کرد که این خبر تا حدی حقیقت دارد.
وی خاطرنشان کرد: "ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان گزارش‌های مربوط به جابجایی جنگجویان تحریک طالبان پاکستان به مناطق دیگر افغانستان را به دور از مرز پاکستان تکذیب کرد. ما با منابع مختلف تحریک طالبان پاکستان صحبت کرده‌ایم و همه آنها از این تحولات بی‌اطلاع بودند".
با این حال، برخی از خانواده های تحریک طالبان پاکستان بسیار قبل از بیانیه فعلی به تنهایی به مناطق دیگر افغانستان نقل مکان کردند.
موضوع دیگر این است که عناصر تحریک طالبان پاکستان در داخل پاکستان فعال هستند. آنها از حمایت و بودجه رهبری خود در افغانستان برخوردارند، اما جنگجویان عملیاتی آنها در داخل پاکستان هستند. این یک تهدید بزرگ برای پاکستان از داخل است. بنابراین اکنون گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت و تحریک طالبان پاکستان در حال بازنگری در طرح گفتگو هستند که در دولت قبلی متوقف شده بود.
Индийские военные в округе Бандипора штата Джамму и Кашмир - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2023
در درگیری در وزیرستان شمالی پاکستان 3 پولیس و 3 جنگجوی تحریک طالبان کشته شدند
وضعیت سیاسی داخل پاکستان
به طور مشابه، از کاکاخیل خواسته شد تا نظرات خود را در مورد بیانیه خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان که در آن وی گفتگو بین احزاب سیاسی، قوه قضائیه و بوروکراسی را برای شکستن بن بست فعلی در این کشور جنوب آسیا ترویج می کند، به اشتراک بگذارد.
اظهارات آصف در یک زمان نامطلوب برای اسلام آباد مطرح شد، با توجه به اینکه پاکستان در میان بحران اقتصادی و سیاسی قرار دارد.
پس از اعتراضات خشونت آمیزی که پس از دستگیری رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) در ماه گذشته، پاکستان را تکان داد، دولت به رهبری شهباز شریف، مخالفان تحت رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق، را سرکوب کرد.
اقتصاد ملت اسلامی بار سنگین این بی ثباتی سیاسی را متحمل شده است و پاکستان فقط ذخایر کافی برای حفظ واردات برای یک ماه را دارد. علاوه بر این، ائتلاف حاکم تلاش ناموفقی برای تضمین بسته کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول (IMF) کرده است و اکنون به دنبال سرمایه‌های تازه برای جلوگیری از نکول دولتی است.
توزیع داروی تاریخ‌گذشته از سوی یک تیم سیار مربوط به طالبان در پکتیکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2023
امریکا در تلاش "وزیرستان‌ سازی شمال افغانستان" است
در این زمینه، وزیر دفاع پاکستان از گروه های مخالف خواسته است که اختلافات خود را فراموش کرده و به نفع ملت گرد هم آیند.
کاکاخیل اشاره کرد که این خواسته قدیمی روشنفکران و نیروهای سیاسی مترقی ملی بود که گفتگو را برای اتخاذ یک قرارداد اجتماعی جدید آغاز کنند. همچنین خواسته هایی مبنی بر تشکیل یک "کمیسیون حقیقت و آشتی" ملی برای رسیدگی به بحران های نوظهور سیاسی ملی وجود داشت.
وی ادامه داد: "به نظر من برقراری وحدت، ارتقای تاب آوری و یافتن راه های خلاقانه تر برای مقابله با بحران های کنونی کشور نیاز به زمان است، در حال حاضر کشور با بدترین وضعیت اقتصادی مواجه است اما همچنان معتقدم از طریق مجلس و نهادهای دولتی می توان گام برداشت."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала