قالیباف به گروه طالبان: از تنش در پیوندهای ایران و افغانستان جلوگیری کنید

© Photo / IRNAمحمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2023
عضو شوید
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خطاب به گروه طالبان گفت: از مسئولان گروه طالبان در افغانستان می خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد از ایجاد یک مشکل جدی در پیوندهای دوکشور پیشگیری کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: "لازم است درباره مسئله حقابه هیرمند عرض کنم که توافق درباره این حقابه، بخشی از تاریخ بلند همسایگی دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان و غیرقابل خدشه است. اجرای کامل ‌و دقیق این توافق به نفع هر دوملت و تضمین کننده منافع متقابل و همچنین محافظ وضعیت اقلیمی، جغرافیایی و مردمی بخش های بزرگی از غرب افغانستان و شرق ایران است. این یک مسئله حیاتی است و درباره آن اغماضی وجود نخواهد داشت".
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2023
نماینده مجلس شورای اسلامی ایران خواهان ضمانت از طالبان در مورد حقابه ایران شد
وی در ادامه تصریح کرد: "از مسئولان گروه طالبان در افغانستان می خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی در این باره پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد، از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دوکشور پیشگیری کنند".
اظهارات قالیباف تازه‌ترین موضع‌گیری مقام‌های ایرانی در پیوند به حقابه هیرمند است.
پیش از این، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در کابل، به طالبان مهلت یک‌ماهه داد تا حقابه ایران از دریای هیرمند را تامین کنند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پیش از این ضمن آن که تعهدشان به تامین حقابه هیرمند را ابراز کرده‌اند، نبود آب کافی در بند کجکی را علت جاری نشدن آب به‌‌سوی ایران خوانده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала