تاکید بر همکاری با افغانستان در بیانیه ای مطبوعاتی مشترک راهبردی وزیران خارجه پاکستان و چین

© Photoعارف علوی، کین گانگ
عارف علوی، کین گانگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2023
عضو شوید
وزیران خارجه چین و پاکستان گفتند، که با شامل کردن افغانستان در شبکه پروژه‌های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان، سطح همکاری اقتصادی و عمرانی با این کشور را افزایش می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه پاکستان با نشر بیانیه ای نوشت: چین گانگ و بلاول بوتو زرداری روز شنبه در چارچوب چهارمین دور گفت و گوهای راهبردی وزیران خارجه دو کشور در اسلام آباد دیدار کردند. آنها توافق کردند که کمک‌های اقتصادی و بشری به افغانستان را از طریق گسترش پروژه‌های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان در اختیار این کشور قرار دهند.
در این خبرنامه آمده است: "دو طرف موافقت کردند که کمک‌های بشری و اقتصادی خود به مردم افغانستان را ادامه دهند و روابط اقتصادی و عمرانی با افغانستان را تقویت کنند که این شامل گسترش پروژه های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان نیز می‌شود".
عارف علوی، کین گانگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2023
وزیر خارجه چین به طالبان: به همه ای قوم های افغانستان حق بدهید
وزیران خارجه چین و پاکستان تاکید کردند، که "صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان حیاتی است".
دو کشور پیش از این نیز درباره ای شامل کردن افغانستان در پروژه‌های راه و کمربند را گفت‌و‌گو کرده بودند، اما تا هنوز هیچ یک در این مورد گامی عملی را برنداشته‌اند.
به نظر می‌رسد که رسمیت نداشتن دولت طالبان و حضور نام اکثر مقام های کنونی کابینه گروه طالبان در لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل، مانع از آغاز همکاری رسمی اقتصادی چین و پاکستان با افغانستان تحت حاکمیت طالبان شده است.
چین از گروه طالبان خواسته است که حکومت فراگیر با حضور نمایندگان تمام اقوام، در افغانستان ایجاد کند.
یادآوری می کنیم، که دهلیز اقتصادی چین و پاکستان که ۸ سال پیش آغاز شد، بخشی از طرح بلندپروازانه چین برای سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های زیربنایی در آسیا، افریقا و اروپا است. ناظران این طرح را بخشی از توسعه نفوذ چین در کشورهای دیگر، به خصوص در کشورهای غیرغربی توصیف کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала