وزیر خارجه چین به طالبان: به همه ای قوم های افغانستان حق بدهید

© Photoعارف علوی، کین گانگ
عارف علوی، کین گانگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه چین از مقام های گروه طالبان و پاکستان خواست تا مسائل دوجانبه را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، چین گانگ، وزیر امور خارجه چین روز شنبه در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد، از طالبان خواست تا دولت فراگیر تشکیل دهد و به همه قوم های افغانستان حق بدهد.
وزیر خارجه چین و بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری شرکت کردند. چین گانگ در این نشست از مقام های گروه طالبان خواست تا به نگرانی امنیتی کشورهای همسایه، از جمله پاکستان، توجه کند و برای رفع آن‌ها گام بردارد.
نورالدین عزیزی، نوید قمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2023
مذاکرات سه جانبه اسلام آباد
او گفت: "ما امیدواریم که گروه طالبان یک دولت همه‌شمول تشکیل دهد و به همه ای قوم های افغانستان حق بدهد".
چین کانگ بر روابط دوستانه همسایه‌ها تاکید و گفت، که کشورهای همسایه باید دوست باشند زیرا "همسایه‌ها نمی‌توانند تغییر موقعیت بدهند."
وزیر خارجه دو کشور در ملاقات خود روی تحکیم ثبات و توسعه اقتصادی – اجتماعی تاکید کردند. دو طرف ادامه کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان را لازم دانستند و بر لغو دارایی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان تاکید کردند.
وزیر خارجه طالبان و چین برای شرکت در نشست سه جانبه به اسلام‌آباد رفته‌اند.
پیش از این نیز مقامات کشورها از جمله کشورهای همسایه افغانستان از طالبان خواسته بودند که حکومت فراگیر با حضور همه گروه‌های قومی از جمله زنان تشکیل دهد. موضوعی که طالبان تاکنون آن را نادیده گرفته است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از چیرگی شان یک حکومت تک قومی موقت تشکیل دادند، که بیشتر آنها از قوم پشتون است و دیگر قوم ها سهم زیادی در کابینه ای گروه طالبان ندارند و همچنان این گروه در جریان نزدیک به دو سال حکومت شان بانوان را از آموزش و کار محروم و واژه های زبان پارسی را از لوحه های دانشگاه ها و اداره ها پاک کرد است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала