هشدار به بلینکن به خاطر عدم پاسخگویی درباره ای بیرون شدن شرم آور از افغانستان

© European External Action Service - EEASبورل و بلینکن درباره برجام، روسیه و افغانستان گفت و گو کردند
بورل و بلینکن درباره برجام، روسیه و افغانستان گفت و گو کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2023
عضو شوید
رئیس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا تهدید کرده که عدم پاسخگویی وزیر خارجه به فراخوانی درباره بیرون شدن از افغانستان، تحقیر کانگرس تلقی خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، مایکل مک‌کال رئیس جمهوریخواه این کمیته این تهدید را در نامه‌ای به آقای بلینکن، که روز جمعه صادر و روز دوشنبه (۱۸ ثور) همگانی شده، مطرح کرده است.
این کمیته آقای بلینکن را برای توضیح یک سند محرمانه درباره خروج امریکا از افغانستان در ماه اسد ۱۴۰۰، فراخوانده است.
آقای مک‌کال در این نامه نوشته اطلاعاتی که وزارت خارجه در ماه سرطان ۱۴۰۰ در این مورد فراهم کرده، کافی نبوده و رضایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را فراهم نکرده است.
این کمیته آقای بلینکن را در ماه مارچ گذشته برای توضیح درباره سندی طبقه‌بندی شده درباره مجموعه روابطی موسوم به "کانال مخالف" فراخواند، ولی او تا اکنون به این کمیته نرفته است.
این کانال به مقام‌های وزارت خارجه اجازه می‌دهد که با مقام‌های ارشد دیگر در دولت به صورت مستقیم تماس بگیرند.
وال استریت ژورنال در ماه اسد ۱۴۰۰ نوشت که مقام‌های بلندپایه از طریق این کانال نسبت به احتمال سقوط کابل در آینده نزدیک پس از خروج نیروهای امریکایی هشدار داده بودند.
Председатель комитета Палаты представителей по иностранным делам, республиканец Майкл Маккол беседует с журналистами в Нью-Йорке, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2023
مک‌کال: بلینکن درباره ای ارایه مدرک های در پیوند به بیرون شدن از افغانستان "سنگ‌اندازی" می‌کند
وزارت خارجه گفته که تنها بخشی از اطلاعات در این مورد با مقام‌های بلندپایه در میان گذاشته می‌شود تا هویت کسانی که مخالفت کرده‌اند، محفوظ بماند.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه گفته که این وزارت اطلاعات مورد نیاز کانگرس را در صورتی فراهم می‌کند که اطلاعات کارمندان وزارت خارجه محفوظ بماند.
دولت افغانستان پیش از بیرون شدن کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و در پی گریز اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ فروپاشید.
بیرون شدن نیروهای امریکایی همزمان با ورود گروه طالبان به کابل، دچار هرج‌ومرج شد و بر اثر انفجاری در اطراف میدان‌ هوایی کابل، ۱۸۲ نفر از آن میان ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.
نیروهای امریکایی همزمان با بیرون شدن شان، دهها هزار نفر از همکاران محلی نهادهای امریکایی را هم به خارج از افغانستان منتقل کردند.
گروه طالبان پس از یک ماه حکومت موقت تک قومی تشکیل دادند که تاکنون هیچ کشور جهان به رسمیت نشناخته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала