جاسوس سابق امریکا: پایان جهان تک قطبی فرا رسیده است

© AP Photo / Gregory SmithБывший американский морпех-разведчик, инспектор ООН по вооружениям в Ираке Скотт Риттер. Архивное фото
Бывший американский морпех-разведчик, инспектор ООН по вооружениям в Ираке Скотт Риттер. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
عضو شوید
ریتر: پایان جهان تک قطبی فرا رسیده است، چگونگی ادامه آن به امریکا و روسیه بستگی دارد.
به گزارش اسپوتنیک، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا، بازرس سابق سازمان ملل برای نظارت بر نابودی سلاح های هسته ای در عراق را بر این باور است که پایان جهان تک قطبی فرا رسیده است، دوقطبی بودن یا چند قطبی بودن آن به اقدامات آمریکا و روسیه و اتحادیه های اقتصادی که امروز در حال شکل گیری است بستگی دارد.
ریتر در مراسم معرفی کتاب خود در سنت پترزبورگ گفت: "اکنون نمی‌توانیم پایان جهان تک قطبی را پیش‌بینی کنیم، به نظر من کاملاً آشکار است. ایالات متحده واقعاً دیگر یک هژمون جهانی نیست."
وی ابراز عقیده کرد که توسعه بیشتر رویدادها به اتحادیه های اقتصادی کشورها بستگی دارد که امروز در حال شکل گیری است.
کارشناس گفت: این اتحادیه کشورهای بریکس است که آرژانتین، ایران، مصر، عربستان سعودی در آن تلاش می کنند. کره جنوبی، استرالیا، کشورهای ناتو آیا آنها می توانند اتحادیه خود را ایجاد کنند؟
کارشناس می گوید: اگر چنین اتحادی شکل بگیرد، آن وقت "دنیای دوقطبی خواهیم داشت". در این صورت، ما با جنگ سرد دیگری روبرو هستیم. آیا ما در همان مسیری خواهیم بود که در زمان امضای منشور سازمان ملل بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم در آن بودیم؟
ریتر به اینگونه نتیجه گیری میکند که که جهان نیز می تواند چند قطبی باشد. "آیا ایالات متحده می تواند با این واقعیت کنار بیاید که آنها دیگر در راس میز نیستند؟ بله، در واقع ایالات متحده به روسیه و چین توهین کرده است و آیا روسیه و چین دو قدرت جدید خواهند توانست آمریکا را ببخشد و با آن احساس برابری کنند؟"
Американский радиоведущий, экологический активист, писатель и адвокат Роберт Фрэнсис Кеннеди-младший - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
رابرت کندی جونیور: سال‌ها پیش باید به حرف پوتین گوش می‌دادیم
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала