حوادث مرتبط با هوش مصنوعی امسال به شدت افزایش خواهند یافت

© iStock.com / StockcamЗначок чат-бота с искусственным интеллектом Chat GPT на экране мобильного телефона
Значок чат-бота с искусственным интеллектом Chat GPT на экране мобильного телефона - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
نیوزویک گزارش می دهد که پایگاه داده ای از حوادث مرتبط با هوش مصنوعی در حال حاضر وجود دارد و حوادث مرتبط با هوش مصنوعی امسال به شدت افزایش خواهند یافت.
به گزارش نیوزویک، در حال حاضر پایگاه داده ای از حوادث مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارد. تمام خطاها و حوادثی را که به دلیل خطای هوش مصنوعی رخ داده اند را پیگیری می کند. تا به امروز بیش از 500 مورد را ثبت کرده است و این تعداد دائما در حال افزایش است. برای مقایسه، در سال 2022 این رقم 90 مورد بود و فقط در سه ماه اول سال 2023 - 45 مورد، یعنی تا پایان سال حدود 180 مورد خواهد بود.
شان مک گرگور، خالق پایگاه داده، به نیوزویک گفت: ما انتظار داریم که تصادفات هوش مصنوعی در سال 2023 بیش از دو برابر شود و ما خود را برای جهانی آماده می کنیم که احتمال وقوع چنین حوادثی طبق قانون مور وجود دارد.
قانون مور نتیجه ای است که توسط گوردون مور، یکی از بنیانگذاران اینتل، در سال 1965 انجام شد. بر اساس آن، تعداد ترانزیستورهای قرار داده شده بر روی یک تراشه مدار مجتمع هر دو سال دو برابر می شود. بنابراین، سرعت و قابلیت محاسباتی به همان میزان افزایش می یابد. این بدان معنی است که مسیر حوادث با هوش مصنوعی را می توان تقریباً تصور کرد.
هرچه بیشتر از فناوری های هوش مصنوعی استفاده شود، احتمال خطا بیشتر می شود. با این حال، مک گرگور به نیوزویک گفت که در این مرحله تعیین دقیق میزان استفاده از هوش مصنوعی دشوار است: "ما می دانیم که تعداد سیستم های هوشمند در جهان به سرعت در حال رشد است، اما هیچ کس نمی تواند بگوید: "هوش مصنوعی 30 درصد ایمن تر شده است. نسبت به سال گذشته،" زیرا ما فقط اشتباهات را می بینیم، نه خوش شانسی."
برخی از این اشتباهات کشنده نیستند، بلکه از نظر اجتماعی غیرقابل قبول هستند. این نشریه به عنوان نمونه سال 2015 را ذکر می کند، زمانی که برنامه عکاسی گوگل سیاهان را به عنوان "گوریل" معرفی کرد. اما موارد غم انگیزی نیز وجود داشت. در کارخانه فولکس واگن، کارگری با میخ زدن او به صفحه فلزی کشته شد، یا یک خودروی تسلا با خلبان خودکار از چراغ قرمز عبور کرد و با ماشین دیگری برخورد کرد. سپس دو نفر جان باختند.
اثر فلین:آیا راست است که بشریت احمق تر شده میرود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2023
یک محقق بلژیکی پس از برقراری رابطه با هوش مصنوعی خودکشی کرد
در لیست تلفات نیز پرواز مرگبار در سال 2018 وجود داشت که یک هواپیما با 189 سرنشین به دلیل اینکه داده های نادرست حسگر باعث شد سیستم مانور خودکار دماغه هواپیما را چندین بار پایین بیاورد به دریا سقوط کرد.
بسیاری از کارهایی که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم، آماده‌سازی برای جهانی است که در آن حوادث هوش مصنوعی عادی است. مک گرگور به نقل از نیوزویک گفت: این مسئولیت سیاستمداران، مشاغل و کل بشریت است که زیرساخت های اجتماعی لازم برای کاهش این منحنی را ایجاد کنند.
این نشریه توضیح می‌دهد که پایگاه داده رویدادهای هوش مصنوعی توسط The Responsible AI Collaborative، یک سازمان غیرانتفاعی، نگهداری می‌شود. هدف آن کمک به ایمن تر کردن هوش مصنوعی است. این پایگاه باز است و داوطلبان زیادی در سراسر جهان با آن همکاری می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала