دبیرکل سازمان ملل متحد میزبان نشست ماه می درباره افغانستان در دوحه خواهد بود

© AP Photo / K.M. ChaudaryГенеральный секретарь ООН Антониу Гутерреш
Генеральный секретарь ООН Антониу Гутерреш - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
عضو شوید
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد در حال تشکیل یک نشست بین المللی در مورد افغانستان در 1 تا 2 ماه می در دوحه است که در آن نمایندگان به دنبال "راهی پایدار" برای کشور ویران شده از جنگ خواهند بود.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل استفان دوجاریک، سخنگوی، آنتونیو گوترش میزبان این گردهمایی پشت درهای بسته با حضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در امور افغانستان خواهد بود که هدفشان "روشن کردن انتظارات" در مورد نگرانی ها از جمله محدودیت های مقامات طالبان در مورد زنان است.
دوجاریک به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: "هدف از این نوع نشست گروهی کوچک این است که ما مشارکت بین‌المللی را حول اهداف مشترک برای یک راه پایدار رو به جلو در مورد وضعیت افغانستان تقویت کنیم.
گوترش همچنان معتقد است که پیشبرد رویکرد مبتنی بر عمل گرایی و اصول، همراه با صبر استراتژیک و شناسایی پارامترهای تعامل خلاقانه، انعطاف پذیر، اصولی و سازنده، یک اولویت فوری است.
در این مرحله مشخص نیست که آیا رهبری طالبان در این مذاکرات حضور خواهند داشت یا خیر.
هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان پس از ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان جهانی، ارزیابی عملیات خود را آغاز کرده است.
اعلام این دیدار در پایتخت قطر به دنبال اظهارات روز دوشنبه آمنه محمد معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، در مورد دورنمای گردهمایی فرستادگان برای بحث در مورد "گام‌های کوچک" که می‌تواند دولت طالبان را در مسیر به رسمیت شناختن از سوی بین‌المللی قرار دهد، مطرح کرد. جامعه، هر چند با شرایط ضمیمه شده است.
محمد در یک سخنرانی در دانشگاه پرینستون گفت: "عده ای هستند که معتقدند این هرگز نمی تواند اتفاق بیفتد. دیگرانی هستند که می گویند، خوب، باید اتفاق بیفتد. طالبان آشکارا خواهان شناسایی هستند. و این اهرمی است که ما داریم."
اما دوجاریک، سخنگوی، روز چهارشنبه تاکید کرد که محمد "به هیچ وجه به این معنا نبود که کشورهای عضو، اختیار به رسمیت شناختن" طالبان در افغانستان را دارند.
در دسامبر گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم کمیته اعتبارنامه خود را برای به تعویق انداختن هرگونه تایید درخواست کابل برای تایید صلاحیت سفیر جدید به نمایندگی از آنها در سازمان ملل پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگوست 2021 تصویب کرد.
دوجاریک گفت که در پرینستون معاون دبیرکل سازمان ملل - که عمیقاً در این موضوع دخالت دارد صرفاً در مورد "تأیید مجدد نیاز جامعه بین‌المللی به یک رویکرد هماهنگ در مورد افغانستان" صحبت کرد.

وی افزود: " اهداف این نشست شامل یافتن زمینه های مشترک در مورد چشم انداز بلندمدت برای کشور و ارسال یک پیام واحد به مقامات بالفعل در مورد الزامی است که زنان جایگاه واقعی خود را در جامعه افغانستان دارند."

در 4 آپریل، مقامات طالبان زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل در سراسر کشور منع کردند، که باعث بداخلاقی غرب و بازنگری سازمان ملل در مورد عملیات سازمان جهانی در افغانستان شد.
اعلام نشست دوحه یک روز پس از آن صورت می گیرد که سازمان ملل اعلام کرد از زمان تسلط طالبان، تعداد نفوس فقیر تقریباً دو برابر شده و به 34 میلیون نفر رسیده است.
هیچ آمار سرشماری معاصری برای افغانستان وجود ندارد، اما سازمان ملل از تخمین جمعیت 40 میلیون نفری استفاده می‌کند، یعنی پیش‌بینی می‌شود که 85 درصد از کشور در فقر به سر می‌برند.
Флаги в Центральных учреждениях Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
سازمان ملل: به رسمیت شناختن "امارت اسلامی" موضوع محور نشست افغانستان نیست
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала