بیانیه پارلمان اروپا درباره سرکوب فعالان حق آموزش در افغانستان از جمله مطیع الله ویسا

© Photo / European Union 2018 - European Parliament/Gabor KovacsГолосование депутатов Европарламента
Голосование депутатов Европарламента - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
عضو شوید
قطعنامه 20 آپریل 2023 پارلمان اروپا در مورد سرکوب حق تحصیل و فعالان حقوق آموزش در افغانستان، از جمله قضیه مطیع الله ویسا (2023/2648(RSP))
به گزارش اسپوتنیک، پارلمان اروپا در ارتباط با وضعیت تحصیلی در افغانستان و دستگیری یکی از فعالان مبارزه با محدودیت تدریس در افغانستان، مطیع الله ویسا بیانه ای را در سایت خود به نشر رسانده است که شرح آن را در زیر می خوانید.
پارلمان اروپا
- با توجه به قطعنامه های قبلی خود در مورد افغانستان،
- با توجه به قوانین 144 (5) و 132 (4) آیین‌نامه داخلی خود،
الف. در حالی که مطیع الله ویسا، فعال آموزش و پرورش افغانستان، رئیس سازمان راه قلم، در 27 مارچ 2023 به همراه چند تن از اعضای خانواده اش توسط رژیم طالبان دستگیر شد و بدون امکان ارتباط با خانواده اش یا توانایی به چالش کشیدن قانونی بودن بازداشتش، همچنان در بازداشت به سر می برد ;
ب. با توجه به اینکه زنان و دختران پس از تسلط طالبان، با آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت و محدودیت های فزاینده در حقوق اساسی خود، به ویژه در مورد تحصیل، آزادی حرکت، و حق کار، مواجه بوده اند. در حالی که زنان عملاً از تمام عرصه های زندگی عمومی حذف شده اند.
ج. با توجه به اینکه طالبان قصد دارند برنامه درسی ملی را برای جایگزینی آموزش سکولار مدرن با آموزه های دینی و ایجاد شبکه سراسری مدارس دینی در سراسر کشور بازنگری کنند. در حالی که افغانستان اکنون تنها کشور در جهان است که اجازه نمی دهد زنان و دختران فراتر از سطح ابتدایی تحصیل کنند.
1. از مقامات بالفعل افغانستان می خواهد که فوراً و بدون قید و شرط مطیع الله ویسا و همه کسانی را که به دلیل استفاده از حقوق اساسی شان زندانی شده اند، از بازداشت آزاد کنند. خواستار رعایت حقوق آنها از جمله دسترسی آنها به اعضای خانواده و نمایندگی قانونی است.
2. از سرویس اقدام خارجی اروپا و کشورهای عضو می خواهد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر مقامات بالفعل افغانستان برای آزادی مطیع الله ویسا و دیگر فعالان خودسرانه بازداشت شده ، از جمله رسول عبدی پارسی، نوریل کلیوال و مرتضی بهبودی، فشار دیپلماتیک اعمال کنند.
3. از آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت و عقب‌نشینی چشمگیر حقوق زنان در افغانستان ابراز تاسف می‌کند. ممنوعیت تحصیلات متوسطه و دانشگاهی و زنان شاغل در سازمان های غیر دولتی و سازمان ملل را محکوم می کند. همبستگی خود را با زنان و دختران افغان و کسانی که امنیت خود را برای ارائه آموزش به خطر می اندازند، ابراز می کند.
4. از مقامات بالفعل افغانستان می خواهد تا به حقوق و آزادی های اساسی زنان و دختران احترام کامل بگذارند و مشارکت کامل، برابر و معنادار آنها را در زندگی اجتماعی احیا کنند.
5. از مقامات بالفعل افغانستان می خواهد تا به تعهد خود عمل کنند و دسترسی برابر دختران و زنان به آموزش را بازگردانند. بر لزوم ارائه آموزش برای همه افغان ها مطابق با استانداردهای بین المللی تاکید می کند.
6. از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد که حمایت از گروه‌های افغانی را که به زنان و دختران آموزش می‌دهند، از جمله گزینه‌های آموزشی جایگزین، افزایش دهند و برنامه‌های کمکی خاص را هم به‌صورت آنلاین و هم از طریق آموزش اجتماعی تأمین کنند.
7. اصرار بر حفظ تعامل سخت و مشروط با طالبان بر اساس معیارهای پنج گانه تعیین شده توسط شورا برای تعامل با مقامات عملی و با پاسخگو ساختن عاملان این نقض شدید حقوق دختران و زنان، از جمله از طریق اقدامات محدودکننده؛
8. از کمیسیون و کشورهای عضو می خواهد که از کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان حمایت کرده و متعهد به تجدید و تقویت مأموریت وی شوند.
9. به رئیس خود دستور می دهد که این قطعنامه را به شورا، کمیسیون، دولت ها و پارلمان های کشورهای عضو و سازمان ملل ارسال کند.
Эмблема ООН - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2023
زنان از کار در دفاتر سازمان ملل در افغانستان منع شدند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала