چرا لاوروف به آمریکای لاتین می رود؟

© Sputnik / Press Service of the Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на совещании глав МИД G20 в Культурном центре президентского дворца в Нью-Дели, Индия
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на совещании глав МИД G20 в Культурном центре президентского дворца в Нью-Дели, Индия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2023
عضو شوید
"در روسیه کشورهایی را می بینند که جهان تک قطبی را به چالش کشیده است"؛ دلیل اینکه لاوروف به آمریکای لاتین می رود.
به گزارش اسپوتنیک، یک هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در روزهای 17 تا 21 آپریل از برزیل، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه بازدید خواهد کرد. اسپوتنیک از کارشناسان خواست تا درباره اهداف شرکت کنندگان در این تور دیپلماتیک صحبت کنند.
همانطور که وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد، وزیر روسیه با یک دستور کار خاص با هدف تقویت همکاری های متقابل سودمند در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی و غیره به منطقه پرواز می کند.
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: "ما قصد داریم موضوعات تقویت مبانی حقوقی بین المللی دنیای مدرن را که ساختار پشتیبان آن منشور سازمان ملل است، در مرکز مذاکرات قرار دهیم".
این وزارت گفت: برای ما، آمریکای لاتین یک منطقه دوست، یکی از مراکز شکل گیری جهان چندقطبی است که روسیه قصد دارد با آن گفتگوی پویا داشته باشد، همکاری سازنده ای را توسعه دهد که تابع هیچ گونه دیکته از خارج نباشد.
به گفته خود لاوروف، مقامات روسیه به طور مداوم "از تقویت همکاری روسیه و آمریکای لاتین بر اساس حمایت متقابل، همبستگی و در نظر گرفتن منافع یکدیگر حمایت می کنند." این دیپلمات تاکید کرد که مسکو آماده است تا تماس های متنوعی را در سطح سران کشورها و دولت ها، پارلمان ها، سرویس های دیپلماتیک و سایر وزارتخانه ها و ادارات ایجاد کند.
جاناتان بناویدس، کارشناس علوم سیاسی ونزوئلایی، متخصص ژئوپلیتیک روسیه، اروپای شرقی و خاورمیانه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که سفر لاوروف در راستای قصد روسیه برای حرکت به سمت دنیای چندقطبی است.
آماندو باسورتو، دکترای مطالعات سیاسی در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی نیویورک، به نوبه خود خاطرنشان کرد که سفر دیپلماتیک روسیه به آمریکای لاتین در درجه اول با هدف حفظ و گسترش همکاری روسیه با کشورهایی است که هیئت اعزامی به آنها اعزام شده است: برزیل، ونزوئلا. ، کوبا و نیکاراگوئه سفر خواهد داشت.
دیمیتری روزنتال، مدیر مؤسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه، با او موافق است، که در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که وظیفه پیش روی هیئت روسی حفظ روابط سازنده با آنها است (کشورهای ذکر شده ) حضور سیاسی خود را در آمریکای لاتین نشان دهیم" که "تفاوت بزرگی ایجاد می کند".
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2023
انتقاد برزیل از غرب به دلیل ایفای نقش در درگیری اوکراین

متحدان

بناویدز، استاد دانشگاه مرکزی ونزوئلا، گفت که سفر لاوروف به هاوانا، کاراکاس و ماناگوا منطقی به نظر می رسد زیرا این سه کشور همیشه متحدان سیاسی مسکو بوده اند.
این چهار کشور هستند که برای روسیه در آمریکای لاتین اهمیت کلیدی دارند، اما ما می‌توانیم آنها را به دو گروه تقسیم کنیم: [اولین شامل] ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه است، زیرا آنها نه تنها شرکای تجاری، بلکه متحدان سیاسی مسکو نیز هستند. سه کشوری که در آمریکای لاتین مسیر رویارویی با ایالات متحده را حفظ می کنند و البته روسیه را کشوری می دانند که نظم تک قطبی را که ایالات متحده از دهه 90 در تلاش برای حفظ آن بوده است، به طور جدی به چالش کشیده است. او فکر می کند، و در تلاش است تا چند قطبی در ژئوپلیتیک ایجاد کند.
روزنتال نیز به نوبه خود معتقد است که سیاست های سه کشور فوق را نباید صرفاً ضدغربی دانست. این کارشناس یادآور شد که برای مثال کوبا و ونزوئلا تلاش کردند در زمینه تجارت و گردش تجاری بین نیکاراگوئه و ایالات متحده به ایالات متحده نزدیک شوند، علیرغم اینکه دولت جمهوری از نظر سیاسی از خود فاصله گرفته است. واشنگتن، با میلیاردها دلار اندازه گیری می شود.
وی گفت: این سه کشور در درجه اول تلاش می کنند از منافع ملی خود دفاع کنند و به احتمال زیاد سعی دارند از تعامل هم با روسیه و هم با کشورهای غرب جمعی از مزایایی برخوردار شوند. روزنتال در عین حال تاکید کرد که کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه کشورهای شریک سنتی روسیه هستند که مسکو از اوایل دهه 2000 با آنها روابط پایداری داشته است. این کارشناس افزود: اینها کشورهایی هستند که ما با آنها روابط استراتژیک داریم.
Президент Южно-Африканской Республики Джейкоб Зума и президент Российской Федерации Владимир Путин на церемонии приветствия лидеров БРИКС - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2023
بریکس به دنبال ارز جایگزین بجای دالر است

برزیل، کشوری کلیدی در منطقه

جاناتان بناویدز، کارشناس ونزوئلا، به سفر آتی هیئت روسی به برزیل، یکی از قدرت های منطقه ای که ماهیت متفاوتی از روابط با مسکو نسبت به سایر کشورهای مشمول این تور دارد، توجه ویژه ای داشت.
برزیل به دسته متفاوتی تعلق دارد، در مورد او ما در مورد روابط متفاوت صحبت می کنیم، زیرا برزیل به همراه روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی بخشی از گروه BRICS است. بنابراین در اینجا می توان از تعامل متفاوتی صحبت کرد که ارتباط مستقیم تری با حوزه های تجاری و اقتصادی دارد و همچنین تغییر موقعیت این کشورها در جستجوی نظم جهانی که از تک قطبی به چند قطبی تغییر می کند.
در این راستا، باسورتو که همچنین مدرس دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) است، اطمینان دارد که برزیل می تواند از سفر لاوروف برای گسترش روابط اقتصادی خود بهره مند شود. برزیل قصد دارد دو مشکل را حل کند: اول، استفاده از کانال بریکس برای حفظ و افزایش جریان های اقتصادی بین این کشورها، از جمله هند و چین. و ثانیاً، برزیل خود را - در همان گروه بریکس و همراه با چین - به عنوان کشوری که در حال مذاکره برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه [در اوکراین] است، عرضه می کند. بنابراین، برای برزیل مهم است که روسیه این را ببیند، به عبارت دیگر، زیرا این کشور [برزیل] فضای ژئوپلیتیک بیشتری دارد، بنابراین می تواند با صدای بلند حضور خود را اعلام کند."
روسیه و برزیل اخیراً به موضوع کنار گذاشتن دلار و تبدیل به ارزهای دیگر در تسویه حساب‌های متقابل پرداختند. دیمیتری روزنتال در اظهار نظر در مورد چشم انداز مربوطه، پیشرفت در این زمینه را پس از سفر وزیر خارجه روسیه به برازیلیا ممکن دانست. با این حال، این کارشناس هشدار داد که نباید انتظار تغییرات بیش از حد رادیکال یا اجرای خیلی سریع را داشت.
با این حال، شما باید بدانید که تسویه با ارزهای ملی چگونه عمل می کند. ما باید درک کنیم که چرا به چنین حجم زیادی از رئال نیاز داریم که بتوانیم به دست آوریم، بعداً با آنها چه خواهیم کرد، آنها بعداً به کجا خواهند رفت. رئیس موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه گفت: اگرچه این ایده درست است، اما با توجه به اینکه دلار و دلاری شدن اقتصاد یکی از راه‌های ساده‌سازی سیاست تحریم‌های آمریکا است.
بناویدس به نوبه خود تاکید کرد که سفر دیپلمات های روسی در آمریکای لاتین موقعیت فدراسیون روسیه را در منطقه تقویت می کند. وی گفت: "این دیدار دقیقاً مطابق با دکترین سیاست خارجی روسیه است، بخشی از آن که روابط عمل‌گرایانه را با بقیه جهان و به اصطلاح خارج از کشور برقرار می‌کند".
Сухогруз Razoni с украинским зерном в Стамбуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
لاوروف: روسیه آماده صادرات غلات خارج از قرارداد غذایی است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала