نگرش نسبت به ناتو در بیانیه های انتخاباتی اتحادهای سیاسی ترکیه چگونه منعکس می شود؟

© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2023
عضو شوید
در ترکیه اختلافات در تعدادی از موضوعات، مانند تعامل بیشتر ترکیه با ناتو چشمگیر است.
به گزارش اسپوتنیک، یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزدهای ائتلاف جمهوری خواه حاکم و ائتلاف خلق مخالف اعلامیه های انتخاباتی خود را منتشر کردند. با وجود اختلافات در تعدادی از موضوعات، مثلا در مورد تعامل بیشتر ترکیه با ناتو چشمگیر است.
مانیفست ائتلاف جمهوری خواه حاکم (اردوغان) به ویژه می گوید: "ما به تقویت موقعیت خود در ناتو برای مقابله با خطرات و تهدیدهای ناشی از وضعیت آشفته کنونی در جهان ادامه خواهیم داد. به نوبه خود، ما نیز به اقداماتی برای تقویت نیروهای نظامی و دیپلماتیک خود ادامه خواهیم داد."
جيحون بوزقورت، مفسر سياسي، روزنامه نگار و نويسنده تعدادي از مطالعات در زمينه روابط تركيه و آمريكا، با اظهار نظر درباره لفاظي بيانيه هاي ناتو به اسپوتنيك، خاطرنشان كرد كه با وجود تضعيف ساختارهاي طرفدار ناتو در تركيه در سال هاي اخير، نفوذ آنها هنوز باقی است.
در عین حال، در متن بیانیه ائتلاف خلق مخالف (قیلیچدار اوغلو) در مورد روابط ترکیه با ناتو چنین آمده است: "ناتو از نظر بازدارندگی از اهمیت بالایی برخوردار است که برای ما فراهم می کند. امنیت ملی. ما به کمک متوازن به ساختار ناتو و با در نظر گرفتن منافع خود ادامه خواهیم داد."
بوزقورت توضیح داد: "روابط با غرب و ناتو یکی از مهمترین نکات در اعلامیه های انتخاباتی هر دو اتحاد است. موقعیت ترکیه در ناتو، که از سال 1952 عضو آن بوده است، هرگز خوب نبوده است. در سال 2016، زمانی که کودتا انجام شد، ترکیه در تلاش برای اعمال فشار بر این کشور و تحت کنترل گرفتن اهرم های قدرت، هدف ائتلاف قرار گرفت. با گذشت زمان، مقامات ترکیه به تضعیف قابل توجهی در ساختارهای تحت کنترل ناتو دست یافته اند. که در عین حال، آنها به طور کامل ناپدید نشده اند و هر از گاهی خود را احساس می کنند."
بوزقورت به تمایل ائتلاف جمهوری خواه حاکم برای برداشتن گام هایی با هدف توسعه منافع ملی ترکیه اشاره کرد و گفت: "مانیفست ائتلاف حاکم حاکی از اجرای تعهداتی است که ترکیه در چارچوب عضویت در ناتو بر عهده گرفته است، اما در عین حال بر وجود ترکیه مستقل قوی در داخل ائتلاف تاکید شده است. در اینجا منافع ملی ترکیه سرلوحه قرار می گیرد. به طور کلی، این رویکرد در اقدامات خاص ترکیه که بر خلاف کشورهای غربی عضو ناتو از پیوستن به تحریم‌های ضدروسی خودداری کرده، روابط سازنده‌ای با روسیه در چارچوب بحران غلات ایجاد کرده و در حال توسعه اقتصادی است، نمود پیدا می‌کند."
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров и министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
کلوپ ویدیو
نتایج مذاکرات لاوروف و چاووش اوغلو در انقره + ویدیو
بوزقورت در مورد بندهای مربوطه از مانیفست مخالفان تاکید کرد: در متن سند نیز به رعایت منافع ملی اشاره شده است، اما در تحلیل کل نگر مانیفست، حضور لفاظی های طرفدار آمریکا در موضوعاتی مانند در مورد مسائل قبرس و قره باغ، مبارزه با تروریسم توجه ها را به خود جلب می کند.
نامزد ائتلاف مردمی قلیچداراوغلو گفت که در صورت پیروزی "مسیر سیاسی 180 درجه تغییر خواهد کرد".
بوزکورت در پایان گفت: با در نظر گرفتن لفاظی های سیاست خارجی دو تن دیگر از اعضای برجسته ائتلاف اپوزیسیون - علی باباکنایی و احمد داوود اوغلو، می توان گفت که اپوزیسیون احتمالاً به خط نزدیک به ایالات متحده پایبند خواهد بود و ممکن است تعدادی امتیاز در مورد موضوعات فوق به واشنگتن بدهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала