کلوپ ویدیو

نتایج مذاکرات لاوروف و چاووش اوغلو در انقره + ویدیو

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров и министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу в Анкаре
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров и министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
عضو شوید
سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به انقره و گفتگوهای وی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه ای خود نشان داد که دو کشور موضوعات زیادی برای گفت و گو دارند و مواضع در مورد اکثر آنها حداقل مشابه است.
به گزارش اسپوتنیک، در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در مجتمع ریاست جمهوری بشتپه برگزار شد، وزراء خارجه روسیه و ترکیه گفتند که در مورد توافق غلات، مذاکرات سوریه، درگیری در اوکراین، ماوراء قفقاز، اقتصاد و حتی انتخابات آتی در ترکیه گفتگو کردند.

معامله غلات

چاووش اوغلو گفت که ادامه اجرای طرح غلات دریای سیاه را ضروری می‌داند، زیرا این طرح کمک بزرگی به حل بحران غذایی می‌کند. با این حال، وی اذعان کرد که خواسته های روسیه در چارچوب توافق ها برآورده نمی شود. ما از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کنیم و خودمان در حال انجام چنین مذاکراتی برای رفع موانع موجود برای غذای روسیه در چارچوب توافق هستیم.
وزیر خارجه ترکیه گفت: ما درخواست‌های فدراسیون روسیه برای رفع این محدودیت‌ها را مشروع میدانیم. برای مثال مشکلات و محدودیت‌هایی در زمینه بیمه کشتی‌های روسی وجود دارد، آنها علاوه بر این مشکلاتی در تراکنش‌های بانکی برای صادرات غلات روسیه وجود دارد، زیرا بسیاری از بانک‌ها در فدراسیون روسیه از سیستم سوئیفت جدا شده‌اند.
لاوروف قاطع‌تر بود و خاطرنشان کرد که با وجود تماس‌های متعدد با کشورهای غرب جمعی، سهم روسیه از توافق اصلاً اجرا نمی‌شود.
لاوروف تاکید کرد: موانع بر سر راه تامین مالی، ترخیص لجستیکی، حمل و نقل، بیمه، صادرات محصولات روسی باقی مانده و حتی سخت‌تر می‌شود. علاوه بر این، لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه خارج از چارچوب توافق غلات کار خواهد کرد، اگر کشورهای غربی سازندگی نشان ندهند، فرصت هایی برای انجام این کار با ترکیه و قطر وجود دارد.

درگیری اوکراین

با توجه به وضعیت اوکراین، وزرا هنوز از مواضع کمی متفاوت صحبت می کنند. چاووش اوغلو بار دیگر به تأثیر منفی درگیری بر کل منطقه و جهان به طور کلی اشاره کرد. وی خواستار یافتن فوری گزینه هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع بر اساس مذاکرات شد. وزیر ترکیه در عین حال اذعان کرد که به احتمال زیاد تنش ها در اوکراین در ماه های آینده به دلیل حملات احتمالی افزایش خواهد یافت.
چاووش اوغلو همچنین یادآور شد که از دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود دعوت کرده است تا برای گفتگو در مورد چشم انداز حل و فصل به ترکیه سفر کند، اگرچه تاریخ این دیدار را ذکر نکرد.
لاوروف در ارتباط با درخواست‌های صلح، به اظهارات غرب مبنی بر غیرممکن بودن توقف خصومت‌ها در اوکراین اشاره کرد و آن را یک ترفند غیر اخلاقی خواند.
وزیر خارجه روسیه افزود: "در پس‌زمینه اظهارات روزانه‌ای که از کی‌یف، از واشنگتن، از بروکسل شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه در هیچ موردی نباید عملیات نظامی متوقف شود، مذاکرات باید آغاز شود، در شرایطی که خواسته‌هایی از روسیه در تضاد با این فرضیه‌ها برای توقف جنگ و سر میز مذاکره بنشینیم، ما البته می‌دانیم که همه اینها یک روش نسبتاً غیر اخلاقی است."
وزیر خارجه روسیه یادآور شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها گفته است که مسکو مذاکرات را رد نمی کند، اما این مذاکرات تنها می تواند بر اساس در نظر گرفتن منافع و نگرانی های مشروع روسیه انجام شود که این کشور سال ها در گفت و گو با همکاران غربی از جمله ناتو مطرح کرده است.

مذاکرات درباره موضوع سوریه

هر دو وزیر بر اهمیت مذاکرات جاری میان روسیه، ترکیه، سوریه و ایران برای عادی سازی روابط میان انقره و دمشق تاکید کردند. چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که این کار بسیار مهمی است که به حل این مشکل امیدوار می شود.
وزرا هنوز تاریخ برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه را اعلام نکرده اند.
چاووش اوغلو خاطرنشان کرد: در مذاکرات انقره "آنها درباره مقدمات نشست وزیران خارجه در چارچوب مذاکرات سوریه صحبت کردند و در آینده درباره جزئیات این موضوع گفتگو خواهند کرد".
لاوروف خاطرنشان کرد که "یک نشست در سطح وزرای امور خارجه باید تدارک دیده شود"، چنین مقدماتی در حال انجام است که شامل توافق بر سر تاریخ هایی است که به طور کلی برای هر چهار وزیر قابل قبول باشد."

ماوراء قفقاز و فلسطین

چاووش اوغلو تصریح کرد که منعقد کردن پیمان صلح بین آذربایجان و ارمنستان را در اسرع وقت ضروری می داند. برای این منظور، انقره "به رایزنی ها از جمله با روسیه ادامه خواهد داد."
لاوروف در این باره گفت: "فرایند عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه که با حمایت فدراسیون روسیه آغاز شد، تلاش برای رفع انسداد خطوط حمل و نقل و ارتباطات در منطقه و بازسازی قفقاز جنوبی پس از درگیری ها" استقبال می شود.
با این حال، وزیر روسیه خاطرنشان کرد که مسکو انتظار دارد که "بازیگران غیرمنطقه ای در حل و فصل ماوراء قفقاز دخالت نکنند"، اما "طرفین را به اجرای دقیق توافقاتی که در سه جانبه روسیه-ارمنستان-آذربایجان به دست آمد سوق دهد."
چاووش اوغلو در رابطه با اقدامات نظامی اخیر اسرائیل در مسجد الاقصی در شرق بیت المقدس، بار دیگر تاکید کرد که از دیدگاه ترکیه، این امر به طور قاطع قابل قبول نیست، به ویژه در ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان.
لاوروف در رابطه با این موضوع خاطرنشان کرد که "روند حل مناقشه فلسطین و اسرائیل در نتیجه درگیری ها و اقدامات یکجانبه به عقب نشسته است". این تنش، به نظر او، "مملو از تشدید بیشتر اوضاع است."

سخنان مهم در مورد انتخابات در ترکیه

چاووش اوغلو اظهارات لاوروف در مورد انتخابات ترکیه را با توجه و سپاس فراوان شنید. وزیر روسیه گفت: "طرف ترکیه بارها ثابت کرده است که قادر به برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک است."
وی همچنین تاکید کرد که "فدراسیون روسیه هرگز در امور داخلی یا حتی در بحث هایی که در این یا آن کشور در آستانه مبارزات انتخاباتی رخ می دهد، دخالت نمی کند."
لاوروف گفت: "ما همیشه به قوانین کشورهایی که این رویه‌های دموکراتیک را مطابق با اصول باز بودن [وقتی] ناظران دعوت می‌کنند، احترام می‌گذاریم".
چاووش اوغلو پاسخ داد که ترکیه نمی خواهد شاهد تلاش هیچ کشوری برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی در 14 ماه می باشد، "چنین نیات را از سوی روسیه نمی بیند و هرگز مشاهده نکرده است."

خرابکاری در نورد استریم

در یک کنفرانس مطبوعاتی از وزیران خواسته شد درباره وضعیت بررسی خرابکاری در نورد استریم اظهار نظر کنند.
چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که کشورش "خواهان تحقیق باز" در مورد انفجارهای خط لوله است که "باید با دقت و مستقل انجام شود" و روسیه "باید فرصتی برای حضور در این کار داشته باشد." وی همچنین خاطرنشان کرد که این خرابکاری "بحران انرژی در اروپا را بیشتر تشدید کرد."
لاوروف به نوبه خود خاطرنشان کرد که مسکو امید چندانی ندارد که شرکت کنندگان در تحقیقات اروپایی در مورد نورد استریم "قدرت لازم برای غلبه بر دستور "بادارشان" (یعنی ایالات متحده) را پیدا کنند و آنچه در آنجا یافتند علنی کنند."

مسائل دوجانبه

به گفته چاووش اوغلو، طرفین همچنین در مورد طیف قابل توجهی از موضوعات کاملاً دوجانبه گفتگو کردند. توجه زیادی به نیروگاه هسته ای آکویو شد که اولین سوخت هسته ای در 27 آپریل به طور رسمی به آن تحویل داده می شود. همانطور که چاووش اوغلو گفت، برای ترکیه این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
همچنین مسائل تجاری و اقتصادی به ویژه گردشگری که وزیر ترکیه آن را "یکی از اجزای بسیار مهم روابط دوجانبه" توصیف کرد، مورد بحث قرار گرفت. چاووش اوغلو یادآور شد که "5.2 میلیون گردشگر روس در سال گذشته از ترکیه بازدید کردند و انتظار می رود تعداد روس های بیشتری در ترکیه در سال جاری حضور داشته باشند."
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров (слева) и министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу во время встречи в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
مذاکرات وزیر امور خارجه روسیه با وزیر خارجه ترکیه
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала