کربی: تصمیم برای بیرون شدن از افغانستان درست بود/ اکنون توان بیشتری برای پشتیبانی از اوکراین داریم

© AP Photo / Manuel Balce CenetaОфициальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне
Официальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2023
عضو شوید
هماهنگ کننده پیوندهای راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتقاد از تصمیم های دولت رئیس جمهور پیشین درباره افغانستان ، از تصمیم دولت بایدن برای بیرون شدن آشفته و افتضاح نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد و آن را درست خواند.
به گزارش اسپوتنیک، جان کربی هماهنگ کننده کننده پیوندهای راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره ای گزارش پنتاگون درخصوص خروج امریکا از افغانستان، از جمله حمله انتحاری در دروازه ابی و حمله هوایی امریکا در کابل که منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی شد، توضیح داد و گفت: بدون شک تصمیمات اتخاذ شده و عدم برنامه‌ریزی توسط دولت پیشین آمریکا، به شکل قابل توجهی گزینه‌های ما را محدود کرد.
کربی تصریح کرد، جو بایدن رئیس جمهور امریکا همچنان معتقد است که تصمیم برای خروج از افغانستان درست بوده است. او با شرایط خاصی وارد شد که توانایی تغییرش را نداشت.
این مقام کاخ سفید درباره مسئولیت‌پذیری در خصوص تصمیمات بایدن برای خروج از افغانستان گفت: سازمان‌ها داوطلبانه و به صورت آزاد برسی های خود (در خصوص خروج از افغانستان) را در یک سند عمومی ارائه داده اند. این نشان دهنده جدیت رئیس‌جمهور امریکا به آموختن درس‌ از این عقب‌نشینی است. تصمیم رئیس جمهور امریکا برای پایان دادن به جنگ در افغانستان تصمیم درستی بود.
کربی همچنین ادعا کرد: موقعیت راهبردی امریکا اکنون قوی‌تر است و فرصت‌های بیشتری برای حمایت از اوکراین و انجام تعهدات امنیتی خود دارد.
دولت جو بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی خلاصه ای از گزارش ها پیرامون خروج آمریکا از افغانستان را منتشر کرد. در این گزارش دولت دونالد ترامپ بارها مقصر خروج متشنج آمریکا از افغانستان معرفی شده و آمده است: هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که زمان بیشتر، بودجه بیشتر یا آمریکایی‌های بیشتر در افغانستان می توانست مسیر را اساساً تغییر دهد.
هرج و مرج در میدان هوایی بعد از ورود طالبان به کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2023
در هرج و مرج خروج از افغانستان 234 کودک بدون والدین به امریکا منتقل شده اند
این گزارش ۱۲ صفحه ای اذعان می کند که دولت آمریکا از این عقب نشینی درس گرفته است. این گزارش به "کاهش عمدی نیروها" توسط دولت ترامپ اشاره می کند. کربی گفت این گزارش به کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آزادی هزاران زندانی طالبان، مذاکره " در دوحه" برای پایان دادن به جنگ بدون تشکیل دولت محلی و توقف برنامه روادید افغانستان اشاره دارد.
کربی گفت: از آنجایی که آمریکا درحال یک جنگ زمینی در افغانستان نیست، این کشور در یک موضع راهبردی قوی‌تر قرار گرفته است که توانایی بیشتری برای حمایت از اوکراین و انجام تعهدات امنیتی خود در سراسر جهان و همچنین رقابت با چین دارد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سوم ماه حمل امسال اعلام کرده بود که وزارت خارجه این کشور تا اواسط ماه اپریل نتایج بررسی نقش خود در خروج واشنگتن از افغانستان را با کنگره در میان خواهد گذاشت.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست شنود مجلس سنای این کشور گفت: من متعهد و مصمم هستم که این اطلاعات را در اختیار کنگره قرار دهم و این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط آوریل انجام خواهیم داد.
وزیر خارجه دولت بایدن گفت: بنابراین، امروز می‌توانم به شما بگویم، از نتایج این بررسی آگاه خواهید شد. ما یافته ها را به اشتراک خواهیم گذاشت و مکانیسم مناسب برای انجام این کار را ظرف سه هفته آینده بدست خواهیم آورد.
بلینکن افزود، این گزارش حاوی نتایج مصاحبه‌های انجام شده پس از خروج از افغانستان، نتیجه‌گیری در مورد اقدامات صحیح یا اشتباه وزارت خارجه آمریکا و بهبودی عملکرد این وزارتخانه خواهد بود.
روز سه‌شنبه، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، اگر بلینکن تا روز پنجشنبه اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان را ارائه نکند، او را احضار خواهد کرد.
جمهوریخواهان مدت‌ها به دنبال تحقیقات در مورد افغانستان بوده اند. این یکی از موضوعاتی است که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند.
افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را در سال ۲۰۲۱ برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.
Американские войска загружают оборудование в грузовики в Жешуве, Польша - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2023
خروج عجولانه از افغانستان؛ امریکا گزارش جدید خود را ارایه می کند
آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.
بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.
وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала