کاخ سفید دولت ترامپ را مقصر رسوایی امریکا در بیرون شدن از افغانستان دانست

© Photo / @https://twitter.com هرج و مرج در میدان هوایی بعد از ورود طالبان به کابل
هرج و مرج در میدان هوایی بعد از ورود طالبان به کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2023
عضو شوید
کاخ سفید روز پنج‌شنبه به وقت محلی گزارش خود را درباره خروج جو بایدن از افغانستان در سال 2021 منتشر کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این گزارش بارها از دولت دونالد ترامپ به دلیل محدود کردن شرایط خروج امریکا انتقاد می کند.
در این گزارش آمده است: در جریان ماه های گذشته، اداره ها و سازمان های کلیدی در خروج از افغانستان، بررسی های کاملی را انجام داده اند و روند تصمیم گیری و اجرای امور را بررسی کرده اند. اخیرا، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به اعضای کنگره گفتند که کنگره را تا میانه ای ماه اپریل در جریان این بررسی ها قرار خواهند داد.
در بخش دیگری از این خبر آمده است: امروز، سازمان های دولتی آمریکا به کنگره اجازه دسترسی به این بررسی‌های محرمانه را می‌دهند، و شورای امنیت ملی همچنین سندی را منتشر خواهد کرد که دیدگاه‌های ما را ارائه می‌کند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور تا میانه ای ماه اپریل نتایج بررسی نقش خود در خروج واشنگتن از افغانستان را با کنگره در میان خواهد گذاشت.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست استماع مجلس سنای این کشور گفت: من متعهد و مصمم هستم که این اطلاعات را در اختیار کنگره قرار دهم و این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا میانه ای ماه اپریل انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: بنابراین، امروز می‌توانم به شما بگویم، از نتایج این بررسی آگاه خواهید شد. ما یافته ها را به اشتراک خواهیم گذاشت و مکانیسم مناسب برای انجام این کار را ظرف سه هفته آینده بدست خواهیم آورد.

بلینکن افزود، این گزارش حاوی نتایج مصاحبه‌های انجام شده پس از خروج از افغانستان، نتیجه‌گیری در مورد اقدامات صحیح یا اشتباه وزارت خارجه آمریکا و بهبودی عملکرد این وزارتخانه خواهد بود.
روز سه‌شنبه، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، اگر بلینکن تا روز پنجشنبه اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان را ارائه نکند، او را احضار خواهد کرد.
جمهوریخواهان مدت‌ها به دنبال تحقیقات در مورد افغانستان بوده اند. این یکی از موضوعاتی است که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند.
افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.
Американские войска загружают оборудование в грузовики в Жешуве, Польша - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2023
خروج عجولانه از افغانستان؛ امریکا گزارش جدید خود را ارایه می کند
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را در سال ۲۰۲۱ برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.
آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.
بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.
وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала