پایان سلطه گری امریکا؛ مفاهیم اصلی سیاست جدید خارجی روسیه

© Sputnik / Mikhail Metzel/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин
Президент РФ Владимир Путин - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2023
عضو شوید
خلاصه و نکات و مفاهیم اساسی سیاست جدید خارجی فدراسیون روسیه
به گزارش اسپوتنیک، از مفهوم جدید سیاست خارجی فدراسیون روسیه که روز جمعه 31 مارچ 2023 مصادف با 11 حمل 1402 توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تصویب شد، نتجه گیری می شود که روسیه یک کشور با تمدن اصیل، دژ مستحکم جهان و یکی از مراکز مستقل توسعه جهانی است و در پرتو اقدامات غیردوستانه غرب، از حق خود برای توسعه "با تمام ابزارهای موجود" دفاع خواهد کرد.
مسکو مسیر کنونی امریکا را نه تنها برای خود، بلکه برای کل جهان منشأ اصلی مخاطرات می داند و قصد دارد "مبانی سلطه" واشنگتن و متحدانش را از بین ببرد و به جای همکاری با کشورهای غربی، اکنون فقط به همزیستی مسالمت آمیز علاقه مند است.
در این سند تاکید شده است که روسیه بسته به سیاست آنها در قبال خود با سایر کشورها روابط برقرار خواهد کرد و آماده است از نیروهای مسلح هم برای دفع و هم برای جلوگیری از تجاوز به خود یا متحدانش استفاده کند.
تزهای اصلی مفهوم سیاست جدید خارجی به شرح ذیل می باشد:

در مورد نقش روسیه در جهان

روسیه یک کشور با تمدن اصیل، یک قدرت گسترده اوراسیا و اروپا-اقیانوسیه و سنگر جهان است. این نقش منحصر به فرد در حفظ توازن جهانی قدرت و تضمین توسعه صلح آمیز نوع بشر ایفا می کند.
نگرش فدراسیون روسیه نسبت به سایر دولت ها و انجمن ها بر اساس ماهیت سیاست آنها، سازنده، بی طرف یا غیر دوستانه تعیین می شود.
در مفهوم جدید، ارزیابی ها از روندها و چشم اندازهای اصلی جهان مدرن به طرز محسوسی تغییر کرده است: اکنون نه "عمیق" بلکه تغییرات "انقلابی" را تجربه می کند، "عناصر پدیده های بحران" در اقتصاد جهانی به یک تبدیل شده است. "بحران جهانی شدن اقتصاد" و تشدید رقابت به "جنگ هیبریدی" امریکا و متحدانش علیه روسیه تبدیل شده است.

در مورد منافع ملی و اهداف استراتژیک

مفهوم جدید یک فصل جداگانه به منافع ملی روسیه، اهداف استراتژیک و وظایف اصلی اضافه کرده است.
منافع ملی به ویژه شامل حفاظت از قانون اساسی، حاکمیت و تمامیت کشور در برابر "نفوذ مخرب خارجی"، محافظت از شهروندان، سازمان ها و جامعه به عنوان یک کل از "تجاوزات غیرقانونی خارجی" و از "اطلاعات و تأثیر روانی" سرچشمه گرفته از خارج از کشور است.
این سند سه هدف استراتژیک سیاست خارجی، تضمین امنیت روسیه، ایجاد شرایط خارجی مساعد برای توسعه آن و تقویت موقعیت آن به عنوان یکی از مراکز دنیای مدرن را برجسته می کند. (قبلاً در وظایف اصلی قرار می گرفتند.)

در مورد امنیت

روسیه می تواند از نیروهای مسلح خود برای محافظت یا جلوگیری از حملات به خود یا متحدانش، حل و فصل بحران ها (از جمله با تصمیم "ساختارهای امنیتی جمعی با مشارکت روسیه در منطقه مسئولیت آنها")، محافظت از شهروندان خود در خارج از کشور، مبارزه با تروریسم بین المللی و دزدی دریایی استفاده کند. (این مورد در کانسپت 2016 گنجانده نشده بود.)
به متحدان و شرکای خود بدون توجه به به رسمیت شناختن بین المللی آنها کمک خواهد کرد.
فدراسیون روسیه این حق را برای خود محفوظ می دارد که در پاسخ به "اقدامات غیردوستانه ای که حاکمیت و تمامیت ارضی را تهدید می کند" از جمله تحریم ها، اقدامات متقارن و نامتقارن انجام دهد.
مسکو به دنبال تضمین امنیت به طور مساوی برای همه کشورها است، اما تنها بر اساس اصل عمل متقابل. مفهوم قبلی 2016 اشاره ای به عمل متقابل نداشت، با این حال، اهمیت سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان مکانیزمی برای ایجاد یک سیستم امنیتی پان‌اروپایی مورد توجه قرار گرفت.
روسیه روند رسمی سازی حقوقی بین المللی مرزهای خود را تشدید می کند.
مسکو قصد دارد نقش خود را در فعالیت های حفظ صلح سازمان ملل متحد و سازمان پیمان امنیت جمعی افزایش دهد.

در مورد روابط بین الملل به طور کلی

روسیه برای سیستمی از روابط بین‌الملل تلاش می‌کند که از هویت و شرایط برابر برای توسعه برای همه کشورها و گسترش مشارکت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی محافظت کند.
مسکو از تلاش های بین المللی برای حفاظت از "ارزش های معنوی و اخلاقی جهانی و سنتی" حمایت می کند. این یک اصطلاح جدید است - در مفهوم قبلی، فقط در مورد نیاز به تشکیل "بنیادهای ارزشی" بر اساس پتانسیل ادیان اصلی جهان بود.
توسعه حقوق بین الملل باید واقعیت های یک جهان چند قطبی را در نظر بگیرد. در عین حال، مسکو با تلاش‌ها برای بازنگری در اصول حقوق بین‌الملل مخالفت خواهد کرد.
روسیه مقابله با (روس هراسی) روسوفوبیا، حفاظت از زبان، فرهنگ، ورزش روسی، کلیسای ارتدکس روسیه و مبارزه برای حقیقت تاریخی را اولویت سیاست بشردوستانه خود می داند.
مسکو همچنین قصد دارد نقش سازمان ملل را به عنوان "مکانیسم هماهنگ کننده مرکزی" در هماهنگی منافع کشورهای عضو سازمان جهانی بازگرداند.

در رابطه با غرب

روسیه خود را دشمن غرب نمی داند و خود را از آن منزوی نمی کند و روی این حساب می کند که کشورهای غربی به بیهودگی درگیری با مسکو پی ببرند و چندقطبی بودن را بپذیرند.
در عین حال، اولویت روسیه حذف "مبانی سلطه" ایالات متحده و سایر کشورهای غیردوست در امور جهانی، کاهش توانایی آنها در سوء استفاده از موقعیت خود در اقتصاد و ایجاد شرایط برای هر کشوری خواهد بود. جاه طلبی های نو استعماری و هژمونیک را کنار بگذارید.
مسکو مسیر واشنگتن را منبع اصلی خطر برای امنیت خود و بین المللی، برای صلح و توسعه عادلانه بشریت در کل می داند. روسیه اکنون به "ایجاد روابط سودمند متقابل" با ایالات متحده نیست، بلکه به "همزیستی مسالمت آمیز" و "ایجاد تعادل منافع" علاقه دارد.
مفهوم "کشورهای آنگلوساکسون" در مفهوم جدید مطرح شده است. روابط با آنها "بسته به میزان آمادگی آنها برای کنار گذاشتن مسیر غیردوستانه نسبت به روسیه و احترام به منافع مشروع آن" ایجاد خواهد شد.
اکثر کشورهای اروپایی "سیاست تهاجمی" را علیه روسیه دنبال می کنند. مسکو علاقه مند به مدل جدیدی از همزیستی با آنها است، با در نظر گرفتن مجاورت جغرافیایی و روابط تاریخی ایجاد شده، عامل اصلی پیچیده کننده عادی سازی روابط ایالات متحده است.
کنار گذاشتن سیاست ضد روسی و کسب استقلال از امریکا تأثیر مثبتی بر امنیت و رفاه اروپا خواهد داشت.

در مورد روابط با کل جهان

اوراسیا باید به فضایی از صلح، ثبات، اعتماد و رفاه تبدیل شود که توسط کریدورهای حمل و نقل به هم مرتبط است. این پروژه شاخص روسیه در قرن 21 است.
هدف اصلی در خارج از کشور (این مفهوم در مفهوم 2016 نبود) تبدیل منطقه به منطقه صلح، حسن همجواری و رفاه است. مسکو در نظر دارد مناقشات را در اینجا حل کند و از انقلاب های رنگی جلوگیری کند و همچنین با ظاهر شدن زیرساخت های نظامی کشورهای غیردوست در این کشورها مقابله کند.
اگر مفهوم قبلی علاقه روسیه به توسعه روابط با اوکراین و حل و فصل مناقشه درون اوکراینی را اعلام می کرد، در سند جدید به هیچ وجه به اوکراین اشاره نشده است، فقط "جهت اوکراینی" که روسیه در آن از منافع حیاتی خود دفاع می کند.
روسیه تعمیق روابط با مراکز دوست جهانی قدرت - هند و چین - را به ویژه مهم می داند.
مسکو همچنین ظهور آفریقا را به عنوان یک مرکز تأثیرگذار توسعه جهانی ترویج خواهد کرد و همکاری با امریکای لاتین را افزایش خواهد داد (برزیل، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به طور جداگانه مشخص شده اند). در اینجا، درست مانند خاورمیانه و خاور دور، روسیه از فرآیندهای ادغام حمایت خواهد کرد.
فدراسیون روسیه همکاری های همه جانبه متقابل سودمند را با تمدن دوست اسلامی به ویژه با مصر، ایران، عربستان سعودی، سوریه و ترکیه تقویت خواهد کرد.
 Президент РФ Владимир Путин выступает с ежегодным посланием Федеральному собранию - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2023
پوتین طرح جدید سیاست خارجی را تصویب کرد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала