طالبان و داعش در یک ماه پسین ۱۵ بار به همدیگر یورش برده اند

© facebook Ministry of Defenseتسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر
تسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2023
عضو شوید
در حالی‌که رهبران طالبان حضور فعال داعش را در افغانستان نمی پذیرند، اما بر بنیاد آمارهای که طالبان پخش کرده اند، از آغاز ماه مارچ تا کنون، طالبان و داعش ۱۵ بار بر همدیگر یورش های مرگ بار انجام داده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، در نزدیک به یک ماه، با آن‌که به شمول امیر خان متقی، وزیر خارجه‌ی طالبان در یک مصاحبه‌ با رسانه‌ی زیر اداره‌ی این طالبان، حضور داعش در افغانستان را رد کرده اند، آمارهای نشر شده در تویتر‌ اداره استخبارات طالبان نشان می‌دهد که طالبان در یک ماه گذشته دست کم ۸ حمله بر پناه‌گاه‌های داعش در کابل، هرات و مزار شریف انجام داده اند.
داعش نیز در یک ماه گذشته ۷ حمله‌ی مرگ‌بار بالای طالبان انجام داده است. این حمله‌ها در دو طرف درگیری جان شماری از افراد کلیدی آنان را گرفته است. داود مزمل، والی طالبان در بلخ در یک حمله‌ی انتحاری داعش کشته شد و پس از آن طالبان ادعا کردند که سه تن از اعضای رهبری یا مسئولان داعش را در بلخ کشه اند.
روز گذشته داعش در واکنش به این کار طالبان، کارمندان وزارت خارجه‌ی طالبان را آماج حمله قرار داد که در نتیجه شش تن به شمول سه کارمند وزارت امور خارجه کشته و بیش از ۱۲ تن دیگر زخم برداشتند.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا برای صلح افغانستان در یک رشته‌ تویتی گفته است، که اگر ادعای اداره استخبارات طالبان مبنی بر کشتن سه تن از مسئولان درجه‌ یک داعش درست ثابت شود، ایالات متحده و طالبان باید سطح تعامل با همدیگر را افزایش دهند تا توافق‌نامه‌ی دوحه به گونه‌ی کامل عملی شود.
او گفته است: "این ضربه بزرگی به داعش در شمال افغانستان خواهد بود. طالبان در توافق دوحه متعهد شده بودند که با داعش مبارزه کنند. از میان برداشتن این سرکردگان داعش نشان می دهد که این کار را انجام می دهند. ایالات متحده و طالبان باید تعامل با همدیگر را برای اجرای کامل توافق دوحه که در جهت منافع افغانستان و ایالات متحده است، افزایش دهند".
تسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
جایگاه دشوار گروه طالبان در مبارزه با گروه داعش
زلمی خلیلزاد در حالی این سخنان را گفته است، که معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا چند روز پیش گفت، که سخنان خلیلزاد بازتاب دهنده ای دیدگاه امریکا نیست و خلیلزاد یک شهروند عادی امریکا است.
در همین حال، سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله‌ی طالبان، در واکنش به این تویت آقای خلیل زاد، در تویترش نوشته است: "داعش یک پروژه‌ی امریکایی است" و تاکید کرده است که برای داعش در افغانستان "از سوی غرب ماهرانه کمپاین" جریان دارد. او گفته است: "در موافقت نامه دوحه در مورد جنگ در مقابل داعش هیچ توافق‌ی نشده است".
پیش از این، جنرال مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای امریکایی در خاورمیانه یا "سنتکام" در جلسه کمیته بررسی وضعیت امنیتی در خاورمیانه که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شده بود،گفته بود: "تخمین فرماندهی من این است که داعش شاخه خراسان می‌تواند عملیاتی را در برابر منافع ایالات متحده امریکا و یا سایر کشور های غربی در کم‌تر از شش ماه انجام دهد".
اما یک روز پس از این گفته‌ها، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان که در اداره این طالبان است، این گفته‌های فرمانده نیروهای امریکایی در خاورمیانه را رد کرد و حضور داعش را در افغانستان نپذیرفته بود.
در عین حال، ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در رشته‌ تویتی، امریکا را به بزرگنمایی گروه داعش متهم کرده و در بخشی از توییت خود نگاشته است: "دلچسبی مسوولان امریکایی با این موضوع و نیز بزرگن‌مایی آن‌ها، خود هم‌کاری با گروه داعش و نیز کمپاین به نفع آن‌ها است که باید متوقف شود".
پیشن از این، در یک نامه وزارت دفاع طالبان آمده بود، که قرار است هفت هزار تن از اعضای گروه داعش از پاکستان وارد افغانستان شوند.
در این نامه که در دوازدهم جنوری ۲۰۲۳، به لوای دوم مرزی طالبان فرستاده شده است، آمده است که سه گروه که متشکل از ۷ هزار تن اند در کُرم پاکستان مشغول "آموزش‌های افراطی" استند. بر بنیاد این نامه وزارت دفاع طالبان، این افراد زیر اداره شخصی به نام مسلم کوت‌وال مشغول آموزش استند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала