جایگاه دشوار گروه طالبان در مبارزه با گروه داعش

© facebook Ministry of Defenseتسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر
تسلیم شدن ۴۰ جنگجوی گروه طالبان و داعش به دولت افغانستان در کنر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
عضو شوید
اگرچه استخبارات گروه طالبان در افغانستان آغاز به دستگیری جنگجویان گروه داعش کرده است، اما گروه داعش از طریق شبکه های اجتماعی برای خود نیرو جذب می کند.
به گزارش اسپوتنیک، گئورگی ماچیتیدزه، کارشناس روس در امور تروریسم بین المللی و افغانستان شناس به اسپوتنیک گفت: "گروه طالبان در مبارزه با داعش در جایگاه دشواری قرار دارند، زیرا آنها فرصتی برای ایجاد حکومت در کشور نداشتند".
او افزود: "در افغانستان سیستم سازمان های مجری قانون، سرویس های اطلاعاتی و ساختارهای محلی خاصی باید تشکیل شود. اما وقتی گروه طالبان به قدرت رسید، لازم بود همه ای زندگی خود را در عرصه سیاسی، اقتصادی، در زمینه روابط با نمایندگان اقوام دیگر بهبود بخشند".
پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
مسئولیت کشتن والی گروه طالبان در بلخ را داعش به دوش گرفت
او درباره مبارزه گروه طالبان با گروه داعش گفت: "گروه طالبان این فرصت را نداشت، که سریع و فوری نخست از همه، با داعش - خراسان مبارزه را آغاز کند، زیرا تصرف کشور به طور غیرمنتظره ای اتفاق افتاد وبنابراین گروه طالبان بر کشور کنترل نداشتند. دولت پیشین با کمک غرب این ظرفیت را داشت، هرچند نتوانست با تروریسم مقابله کند. همچنین پس از فروافتادن کابل نزدیک به 2 هزار اسیر داعشی آزاد شدند و به صفوف داعش پیوستند. طالبان اگرچه تمام کشور را تصرف کردند اما نتوانستند به طور کامل بر اقدامات گروه های شبه نظامی مانند داعش کنترل کنند. افزون بر این، طالبان پیشین ازبیکستان، تاجیکستان، نمایندگان پیشین تحریک طالبان پاکستان، شبه نظامیان گروه حقانی، سلفی ها، جنبش اسلامی ازبیکستان به صفوف داعش پیوستند. آنها شروع به گسترش صفوف خود کردند. هر گروهی که ملحق شد دلایل خاص خود را داشت، آگاهانه این کار را انجام دادند، اگرچه در سال 2015 طالبان توانستند آنها را مجازات کنند، اکنون طالبان چنین فرصتی ندارند".
به گفته این کارشناس، طالبان پاکستانی نمی‌خواهند به طالبان افغانستان در مبارزه با داعش کمک کنند، افزون بر این، طالبان پاکستانی با داعش - پاکستان پیوند دارد، بنابراین طالبان پاکستانی نمی‌خواهند در این مبارزه دخالت کنند و طالبان افغانستان با این مشکل تنها ماندند. داعش به طور فعال دیدگاه ها و ایده های خود را ترویج می کند و به تدریج به سمت شمال افغانستان حرکت می کند.
به گفته ماچیتیدزه، داعش در تلاش است تا با نمایندگان جمهوری های آسیای مرکزی، صفوف خود را گسترش دهد.
با این وجود، این کارشناس می‌گوید، که طالبان با داعش می‌جنگند، آنها را دستگیر می‌کنند، آنها را زندانی می‌کنند، آنها را می‌کشند، قتل‌های غیرقانونی انجام می‌دهند، اما مقابله با آن برای طالبان همچنان دشوار است، زیرا فعالیت‌های داعش ماهیت شبکه‌ای دارد. آنها در ولایت های مختلف هسته دارند، حملات تروریستی هدفمند انجام می دهند. طالبان هیچ چشم اندازی برای شکست داعش در آینده نزدیک نمی بینند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала