اختلاف طالبان و امریکا در مورد حضور داعش در افغانستان

© Photo / NDS 02کشته شدن سه عضو گروه داعش در ننگرهار
کشته شدن سه عضو گروه داعش در ننگرهار  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2023
عضو شوید
مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) گفت که داعش امروز در افغانستان نسبت به سال گذشته پس از خروج نیروهای امریکایی در آگوست 2021 قوی‌تر است.
به گزارش اسپوتنیک، کوریلا روز پنجشنبه در سخنانی با اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرد که جنگجویان داعش (داعش) دامنه عملیات خود را گسترش داده و در افغانستان قوی تر شده اند.
به گفته جنرال کوریلا، این سازمان جهانی دفتری به نام "الصدیق" دارد که مسئولیت تمام عملیات داعش در کشورهایی از جمله قزاقستان، افغانستان، پاکستان، هند و اندونزی را بر عهده دارد و به گفته جنرال کوریلا، با رهبران این گروه ارتباط نزدیک دارد.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات جنرال امریکایی حضور شبه نظامیان داعش در افغانستان را رد کرد. مجاهد گفت که جنگجویان داعش در سراسر کشور سرکوب و هدف قرار گرفته اند. آنها در رژیم امارت اسلامی فرصتی برای برتری نخواهند داشت.
مجاهد در ادامه افزود: سخنان فرمانده امریکایی در واقع لشکرکشی به نفع شبه نظامیان داعش است که باید متوقف شود.
جنرال کوریلا پیش از این هشدار داده بود که تا شش ماه آینده، داعش در افغانستان این پتانسیل را خواهد داشت که منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی را هدف قرار دهد. وی همچنین افزود که توانایی این گروه شبه نظامی برای انجام عملیات در آسیا و اروپا به سرعت در حال گسترش است.
بر اساس ارزیابی جنرال امریکایی که در مجلس سنای امریکا سخنرانی کرد، داعش در آینده نزدیک قادر به انجام حملات تروریستی در سرزمین اصلی امریکا نخواهد بود. با این حال، او گفت که صدها شهروند امریکایی در خارج از کشور در برابر حملات این گروه آسیب پذیر هستند.
جنرال کوریلا در ادامه افزود: "آنها از نیروهای نیابتی ایران – یعنی هواپیماهای بدون سرنشین یا راکت – استفاده می کنند تا بتوانند به نیروهای ما در عراق یا سوریه حمله کنند."
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2023
طالبان: داعش کجا بود؟
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала