اولین سفر شی جین پینگ در دور سوم ریاست جمهوری اش به روسیه

© AP Photo / Andy WongСи Цзиньпин после избрания генсеком Компартии Китая на третий срок
Си Цзиньпин после избрания генсеком Компартии Китая на третий срок - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2023
عضو شوید
شی جین پینگ برای اولین بار پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور چین به روسیه سفر می کند.
به گزارش اسپوتنیک، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اولین سفر خارجی وی پس از انتخاب مجدد برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور چین، به روسیه می رود. به گفته کارشناسانی که با اسپوتنیک مصاحبه کرده اند، این سفر پایه و اساس توسعه روابط چین و روسیه در پنج سال آینده و همچنین تعمیق درک متقابل بین مسکو و پکن در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای خواهد بود.
نمایندگان کنگره ملی خلق چین (NPC) در 10 مارچ به اتفاق آرا دوباره شی جین پینگ را برای یک دوره پنج ساله دیگر به سمت ریاست جمهوری چین انتخاب کردند. علاوه بر این، شی جین پینگ نیز به اتفاق آرا به عنوان رئیس شورای مرکزی نظامی جمهوری خلق چین انتخاب شد و رهبری حزب، ارتش و دولت را در دستان خود حفظ کرد. در اکتبر سال گذشته، در پایان بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، شی جین پینگ برای سومین بار به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای نظامی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شد.
روز دوشنبه، رئیس چین برای اولین سفر خارجی خود به روسیه می رود. شی جین پینگ به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روزهای 20 تا 22 مارچ به مسکو سفر خواهد کرد و رهبران درباره توسعه بیشتر همکاری ها بین دو کشور گفتگو خواهند کرد.

دفعات مهمانی شی جین پینگ در روسیه

شی جین پینگ برای اولین بار در دوازدهمین نشست NPC در 14 مارچ 2013 به عنوان رئیس جمهور جمهوری خلق چین انتخاب شد. و قبلاً در 22 مارچ ، او برای اولین بار به عنوان رئیس چین به روسیه سفر خارجی خود را انجام داد.
در مجموع، شی جین پینگ هشت بار به عنوان رئیس دولت، بیش از هر کشور دیگری از روسیه بازدید کرد.
دومین باری که رئیس چین کمتر از شش ماه پس از اولین دیدار خود از روسیه بازدید کرد در سپتامبر 2013، شی جین پینگ از سن پترزبورگ بازدید کرد، جایی که در اجلاس G20 شرکت کرد. پس از آن، شی جین پینگ در سال 2014 با حضور در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک در سوچی به روسیه آمد، در سال 2015 در رژه نظامی در مسکو که به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی در ماه می و در جولای برگزار شد، شرکت کرد. از اوفا بازدید کرد و در اجلاس سران کشورهای بریکس و سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد.
در جریان سفر شی جین پینگ در سال 2017، ولادیمیر پوتین به رهبر چین "نشان فرستاده مقدس اندرو اول" خوانده را به دلیل خدمات برجسته در تحکیم دوستی بین مردم دو کشور به رهبر چین اهدا کرد. رئیس جمهور چین در سال های 2018 و 2019 نیز از روسیه بازدید کرد. در مجموع طی 10 سال گذشته، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ بیش از 40 بار در قالب های مختلف با یکدیگر ملاقات کرده اند.

اصلی ترین رویداد سیاسی سال

در پایان دسامبر 2022، پوتین از شی جین پینگ دعوت کرد تا به مسکو بیاید. سپس رهبر روسیه تاکید کرد که این امر استحکام روابط روسیه و چین در موضوعات کلیدی را به جهانیان نشان خواهد داد و به رویداد سیاسی اصلی سال در روابط دوجانبه تبدیل خواهد شد. گنادی زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست نیز پیشتر سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به روسیه را مهم ترین سفر بین المللی در چند وقت اخیر خواند. او همچنین در کشورهای غربی بحث گسترده ای را به راه انداخت.
به گفته نلسون وونگ، معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی شانگهای، دیدار شی جین پینگ و پوتین در پس‌زمینه تحولات جیوپلیتیک، عدم اطمینان در مورد نتیجه بحران اوکراین و بازی بین قدرت های بزرگ و سخت‌تر شدن آن، "از اهمیت دورانی بالا برخوردار است".
در آستانه سفر شی جین پینگ به روسیه در ماه می 2019، چین پانداهای دینگ دینگ و رویی را به فدراسیون روسیه تحویل داد که در باغ وحش مسکو مستقر شدند. این بار رهبر چین چه چیزی را به روسیه خواهد آورد، هنوز مشخص نیست. برخی از سیاستمداران غربی در ماه‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند که گفته می‌شود چین ممکن است ارسال تسلیحات به روسیه را آغاز کند.
به ویژه، پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که تابستان گذشته با شی جین پینگ تماس گرفت و او را تهدید کرد که در صورت حمایت از روسیه در اوکراین، سرمایه گذاری غرب را از دست خواهد داد. بلومبرگ به نقل از منابعی پیشتر گزارش داده بود که کشورهای G7 در حال مذاکره درباره اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی از چین، ایران و کره شمالی هستند که ظاهراً قطعات و فناوری‌هایی را در اختیار روسیه قرار می‌دهند که می‌توانند برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیشتر گفته بود که این ائتلاف نگران احتمال ارسال سلاح توسط چین به روسیه است. مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به اطلاعات اطلاعاتی مدعی شد که چین در حال بررسی امکان تامین صدها هواپیمای بدون سرنشین روسیه است. ایالات متحده به چین هشدار داده است که این کار را انجام ندهد.
در این زمینه، وانگ یی، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، قبلاً اعلام کرده بود که چین هرگز دستورالعمل ها و حتی تهدیدهای اعمال فشار بر روابط روسیه و چین از سوی ایالات متحده را نخواهد پذیرفت. وانگ یی تاکید کرد که روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی روسیه و چین مبتنی بر اصول عدم تعهد، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن اشخاص ثالث است و یک موضوع داخلی در حاکمیت دو کشور مستقل است.
چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2023
وانگ یی: پیوندهای مسکو و پکن "مانند صخره پایدار" است
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، پیشتر در واکنش به گزارش هایی مبنی بر کمک نظامی چین به روسیه، گفت که چین همیشه در قبال صادرات کالاهای نظامی موضعی مسئولانه داشته و همواره صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را کنترل کرده است. مطابق با قوانین و مقررات. به گفته وی، همکاری چین و روسیه "صادقانه، عادلانه و باز" است.

نقش سازنده چین

وال استریت ژورنال به نقل از منابع پیشتر نوشته بود که شی جین پینگ پس از سفر به مسکو، می تواند با ولادیمیر زلنسکی به صورت آنلاین نشستی برگزار کند. چین بارها اعلام کرده است که پکن در حل بحران اوکراین "نقش سازنده" ایفا می کند. خود شی جین پینگ خاطرنشان کرد که جوهر موضع چین ترویج صلح و مذاکرات است. به گفته وی، باید به مسیر حل و فصل سیاسی پایبند بود، ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشت، به منافع مشروع امنیتی همه کشورها احترام گذاشت و یک معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی ایجاد کرد.
در 24 فبروری، وزارت امور خارجه چین بیانیه ای 12 ماده ای با موضع گیری درباره حل و فصل سیاسی بحران اوکراین صادر کرد. از جمله نکات اصلی: نیاز به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، از سرگیری گفتگوهای مستقیم بین مسکو و کی‌یف، درخواست برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها.
جیا مین، محقق مدعو در مؤسسه مطالعات مالی چونگ یانگ در دانشگاه رنمین چین، به اسپوتنیک گفت که اخیراً کل جهان شاهد است که چگونه با میانجیگری پکن، دو کشور بزرگ در حال جنگ طولانی مدت در خاورمیانه - عربستان سعودی و ایران - از ابتکار امنیتی جهانی ارائه شده توسط شی جین پینگ پیروی کردند و به توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دست یافتند که "کل جهان را تکان داد و جامعه بین‌الملل به شدت از آن استقبال کرد."
جیا مینگ گفت: "چنین دستاورد دیپلماتیک نادری همچنین باعث شده است که مردم در سراسر جهان جسورانه گمانه زنی کنند و تصور کنند که آیا دیدار بین رهبران چین و روسیه اعتماد بیشتری را برای جهانی که اکنون در سایه جنگ است به ارمغان می آورد."
همانطور که نلسون وونگ خاطرنشان کرد، از آنجایی که مقامات چین قبلاً بیانیه‌ای صادر کرده بودند که راه‌حل سیاسی درگیری بین روسیه و اوکراین را تشویق می‌کند، سران دو کشور مطمئناً در مورد موضوعات مرتبط بحث خواهند کرد. وی افزود: موضع اصلی چین برای پایان دادن به جنگ، ترویج راه حل مسالمت آمیز و عدم انتخاب طرف تغییر نخواهد کرد.

تعمیق مشارکت استراتژیک

شیائو بین، محقق جوان در موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین، به ریانووستی گفت که سفر رئیس جمهور شی جین پینگ "پایه ای برای توسعه روابط چین و روسیه برای چین در پنج سال آینده خواهد گذاشت."
این کارشناس گفت: در درجه اول تقویت و توسعه روابط دوجانبه چین و روسیه در سطح دولتی و اجرای همکاری های تجاری چین و روسیه مورد انتظار است.
علاوه بر این، به گفته وی، این سفر به توسعه همکاری ها در سطح منطقه ای از جمله جفت شدن ابتکار چین "یک کمربند، یک جاده" و EAEU کمک خواهد کرد. شیائو بن همچنین انتظار دارد که در این سفر "درک متقابل در مورد حادترین مشکلات بین المللی و منطقه ای تعمیق شود" و تبادل نظر بین رهبران دو کشور انجام شود.
به گفته این کارشناس، نشست سران کشورهای چین و روسیه ممکن است منجر به بیانیه مشترکی شود که محتوای آن بیانگر مواضع پکن و مسکو در مورد حفظ ثبات نظم بین المللی باشد.
شیائو بن افزود: "این سند مهمی خواهد بود که مواضع چین و روسیه را مشخص می‌کند و نیاز به حفظ ثبات بین‌المللی را به جامعه بین‌المللی نشان خواهد داد".
به گفته نلسون ونگ، اهمیت دیگر سفر شی جین پینگ به روسیه، ارسال پیامی روشن به جهان، به ویژه به کشورهایی است که پکن را به دلیل همکاری با مسکو مورد انتقاد قرار می دهند، مبنی بر اینکه چین به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، به دنبال یک خط مشی خارجی مستقل است.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک نشست خبری گفت که سفر دولتی آتی رهبر چین به روسیه "انگیزه جدیدی به توسعه روابط دوجانبه خواهد داد."
Си Цзиньпин после избрания генсеком Компартии Китая на третий срок - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
شی جین پینگ برای سومین بار رهبر چین انتخاب شد+ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала