اردوغان: قرارداد غلات تمدید شد

© AP Photo / Turkish PresidencyПрезидент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает в резиденции президента в Анкаре
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает в резиденции президента в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.03.2023
عضو شوید
رجب طیب اوردغان، ریس جمهور ترکیه می‌گوید که در نتیجه مذاکرات ما، به تمدید توافق در مورد راه برای تردد کشتی غلات دست یافتیم.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان پس از مذاکرات با طرفین، تمدید "قرارداد غلات" را تایید کرد.
روز شنبه، 18 مارچ، دومین دوره قرارداد چهارجانبه (روسیه-ترکیه-اوکراین-سازمان ملل) یا به اصطلاح "ابتکار دریای سیاه" درباره صادرات غلات اوکراینی به پایان می رسد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه تایید کرد که مسکو قرارداد غلات را 60 روز تمدید می کند. پیش از این قرارداد به مدت 120 روز تمدید شده بود.
اردوغان در سخنرانی خود در شهر چاناکاله ضمن سپاسگزاری از تلاش های سازمان ملل برای تمدید این توافق‌نامه گفت: "مدت قرارداد غلات که در 19 مارچ به پایان می رسد، تمدید شد. ما به دلیل مذاکرات که با دو طرف (روسیه و اوکراین) انجام دادیم، تمدید یک دوره جدید توافق را تضمین کردیم."
تأمین اغذیه بخش اعظم جهان اسلام با گندم روسی از ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
کرملین تمدید قرارداد غلات را نشانه حسن نیت این کشور خواند
این قرارداد که در 22 جولای 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. هماهنگی تردد کشتی ها توسط مرکز هماهنگی مشترک در استانبول انجام می شود.
قابل یادآوری است که این قرارداد در 18 نوامبر 2022 منقضی شد، اما در صورت عدم اعتراض هر یک از طرفین، به طور خودکار 120 روز یعنی الا 18 مارچ تمدید شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که "هیچ اعتراضی دریافت نشده است" و در عین حال اشاره کرد که طرف روسیه اجازه می دهد تا "ابتکار دریای سیاه" برای صادرات غلات اوکراینی بدون هیچ گونه تغییر در مدت زمان و پوشش، تمدید شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала