منشأ درگیری ها بین طالبان و داعش در بلخ

© #https://twitter.com انفجاری در بلخ 18 کشته و زخمی بر جای گذاشت
 انفجاری در بلخ 18 کشته و زخمی بر جای گذاشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2023
عضو شوید
کارشناسان می گویند که سلسله حملات داعش در بلخ افغانستان ثبات طالبان را تهدید می کند.
به گزارش اسپوتنیک، سلسله حملات تروریستی گروه ولایت خراسان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ افغانستان، از جمله ترور والی محمد داود مزمل، کارشناسان سیاسی و نظامی افغانستان، ثبات قدرت طالبان (که تحت تحریم های شورای امنیت است) در افغانستان را تهدید می کند.

شهر زیر نظر ستیزه جویان

مزار شریف، شهری با جمعیت قابل توجه شیعه، از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در تابستان 2021، شاهد یک رشته حملات تروریستی بوده است. در بهار گذشته دو حمله تروریستی در مزارشریف رخ داد که در آن 42 نفر کشته شدند. به گفته مقامات محلی، هدف بمب گذاری در مسجد و ایستگاه اتوبوس، اعضای جامعه شیعی محلی بودند. انفجارهایی با قدرت های مختلف نیز در ماه های آگوست، نوامبر و دسامبر سال گذشته در این شهر رخ داد.
"ولایت خراسان" مانند بهار گذشته مسئولیت جدیدترین حملات تروریستی را بر عهده گرفت که مجموعا جان پنج نفر دیگر از جمله فرماندار منطقه را گرفت. تروریست ها هفته گذشته مرکز فرهنگی تبیان را هدف قرار دادند، جایی که یک دستگاه انفجاری در طی مراسم اهدای جوایز به خبرنگاران شیعه به دلیل فعالیت های مبارزاتی ضد داعش و دفتر محمد داود مزمل، رئیس منطقه، که در یک حمله انتحاری جان خود را از دست داد، منفجر شد.
طارق فرهادی، تحلیلگر افغان مقیم سوئیس، گفت که ترور مزمل، یکی از اعضای ارشد طالبان، می تواند کشور و رهبری آن را بی ثبات کند. فرهادی به ریانووستی گفت: "این واقعیت که یکی از رهبران طالبان در جریان این حمله کشته شد، خبر خوبی نیست، زیرا این حملات نشانه این است که افغانستان دوباره در مسیر بی‌ثباتی قرار گرفته است".
این تحلیلگر معتقد است که قتل والی به ویژه به دلیل نقش این مقام در مبارزه با گروه ولایت خراسان به خونخواهی مبدل خواهد شد.

فرهادی افزود: "این حمله در بلخ سابقه دارد، زیرا والی طالبان در بلخ، رهبر داعش ولایت خراسان را در ننگرهار کشت و آنها انتقام گرفتند که خبر خوبی نیست."

به گفته وی، بسیاری از مردم افغانستان به شمول خود او به تضعیف داعش در افغانستان امیدوارند که در آینده بر وضعیت این کشور تاثیر مثبت خواهد داشت.
فرهادی گفت: "بهتر است که افغانستان باثبات شود. قانون اساسی باید تدوین شود. دولت طالبان باید پیشتاز شود و با گشایش مدارس برای دختران به رسمیت شناخته شود."
Здание Министерства иностранных дел РФ и Водовзводная башня Московского Кремля - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
وزارت خارجه روسیه: گزارش جدید امریکا در مورد افغانستان تلاشی برای تفرقه افکنی در منطقه است

میراث ایالات متحده

ولایت خراسان در اوایل سال 2015 در افغانستان ظاهر شد. بر اساس تخمین های مختلف، تا زمان به قدرت رسیدن طالبان، تعداد این گروه به 10000 شبه نظامی می رسید. به گفته شفیق زمان، تحلیلگر نظامی افغانستان، ظهور این گروه در خاک کشور در پایان حضور آمریکایی ها در افغانستان و فعال شدن بیشتر آن تصادفی نیست.
زمان به اسپوتنیک گفت: "حتی رادیو داعش که از منطقه شینواری پخش می‌شد، جعلی بود و کارمندان ایستگاه رادیویی در اردوگاه ننگرهار، جایی که آمریکایی‌ها بودند، مستقر بودند. تحویل‌ها و پروژه‌های آن‌ها توسط امریکا تأمین مالی می‌شد و در رهبری ولایت خراسان افرادی بودند که از سوی آمریکا نیز حمایت می‌شدند."
به گفته این تحلیلگر نظامی، در چند نوبت شبه نظامیان ولایت خراسان در کنار نیروهای آمریکایی دیده شده اند. زمان گفت: "در ابتدای جنگ با هواپیماهای آمریکایی منتقل شدند، اما حنیف اتمر، رئیس شورای امنیت وقت، اجازه انتشار مطالب تصویری این جریان را نداد.
این کارشناس معتقد است که تروریست ها در خارج از مرزهای افغانستان آموزش می بینند و فعال شدن شبه نظامیان این گروه در ولایت بلخ را با تمایل به ایجاد تهدید برای کل منطقه آسیای میانه توضیح می دهد.
او گفت: "آموزش منظم آنها اکنون در پاکستان انجام می شود و حضور آنها در مزارشریف برای (ایجاد) تهدید برای آسیای مرکزی افزایش یافته است."
نیویارک تایمز: با دریافت کردن پول از پدر، ترامپ در شیماهای مشکوک مالیاتی شرکت میکرد (قسمت 1) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2023
ترامپ: جای ساخت بمب هسته ای چین تنها یک ساعت از بگرام دور است، اما ما رهایش کردیم
در اوایل ماه آگوست 2021، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 آگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه آگوست، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت نظامیان آمریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند.
در شب 31 آگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر همان سال، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان رئیس وزارت خارجه فعالیت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала