ربانی با فرستادن نامه ای به یوناما: یوناما در انجام ماموریتش پس از چیرگی طالبان ناکام بوده است

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
عضو شوید
رییس حزب جمعیت اسلامی با فرستادن نامه ای به یونامه گفته است، که یوناما در انجام ماموریت در زمان چیرگی گروه طالبان ناکام بوده و این کار بی‌طرفی و اعتبار سازمان ملل‌متحد را در میان مردم افغانستان صدمه می‌زند.
به گزارش اسپوتنیک، صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در برگه ای رخنامه اش از فرستادن نامه ای به انتونیو گوترش دبیرکل سازمان مللل متحد درباره کارکردهای یونامه و احتمال تمدید ماموریت آن خبر داده است.
او نوشته است، که ارزیابی دقیق کارکرد یوناما در مدت بیش از یک‌ونیم سال حاکمیت طالبان نشان می‌دهد که این نهاد در انجام ماموریت و مسئولیت‌هایش "ناکام" بوده و "نقش منفعل" داشته‌ است.
او افزوده است، که به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های یوناما، این نهاد باید با تمامی جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد، اما برخلاف، به‌گونه پرسش‌برانگیز پیوسته با طالبان در تعامل بوده است.
رییس حزب جمعیت اسلامی گفته است، که این کار بی‌طرفی و اعتبار سازمان ملل‌متحد را در میان مردم افغانستان صدمه می‌زند.
به باور وی، طالبان از این موضوع در راستای کسب مشروعیت بین‌المللی استفاده ابزاری و تبلیغاتی می‌کنند.
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
صلاح‌الدین ربانی: سازشنامه ای دوحه تنها برای نیرومندکردن یک گروه افراطی بود
وزیر پیشین وزارت خارجه افغانستان افزوده است، که بعضی گزارش‌های غیرمعیاری و غیرواقعی یوناما در مورد افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل، مستقیم یا غیرمستقیم به عادی‌سازی وضعیت ناگوار در کشور کمک کرده است.
ربانی همچنان نگاشته است، که ضعف مدیریت این نهاد، در مورد چگونگی توزیع و گردش مبلغ‌های هنگفت هفته‌وار که تحت نام کمک‌های بشری برای مردم افغانستان به کابل سرازیر می‌شود، اطمینان از دسترسی مستقیم مردم به کمک‌های مذکور را دشوار کرده است.
وی اضافه کرده است، که ادامه این وضعیت ممکن است یوناما را در انظار مردم افغانستان به‌ صفت نهادی معرفی کند که از طالبان عیب‌پوشی می‌کند و چنین حالتی می‌تواند به بی‌اعتباری جایگاه سازمان ملل در میان مردم افغانستان منجر شود.
آقای ربانی همچنان خواستار ارزیابی جدی ماهیت کارکردی یوناما در افغانستان شده و افزوده است که رویکرد عملی تازه‌ای‌‌ جاگزین شیوه کاری کنونی این نهاد شود.
یادآوری می کنیم، که سیاست‌های یوناما در افغانستان، به‌ویژه در زمینه تعامل با طالبان برای اکثر مردم افغانستان پرسش‌برانگیز بوده است، چرا که گروه طالبان در جریان بیش از یک سال فشارهای زیادی را بر مردم افغانستان و به ویژه بانوان آورده و این سازمان هیچ واکنش جدی در برابر این فشارهای گروه طالبان انجام نداده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала