آزادی مارات کاسم: سردبیر اسپوتنیک لیتوانیا بیش از دو ماه در زندان است

© SputnikШеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем
Шеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
عضو شوید
سردبیر پورتال اسپوتنیک لیتوانیا و گوینده ای برنامه رادیویی اسپوتنیک، که بیش از دو ماه است به اتهام "نقض تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا" در لتونیا بازداشت است، در 14 مارچ 33 ساله می شود.
به گزارش اسپوتنیک، امروز یک کمپین گسترده در میان همکاران روزنامه نگار "مارات کاسم" برای پشتیبانی از وی روی آنتن شبکه های تلویزیونی فدرال و برنامه های رادیویی به وجود آمده است.
دستگیری این روزنامه نگار از لحاظ "قانونی بودن" این اقدام با واکنش گسترده ای روبرو شد و نمونه فاحش دیگری از "نقض حقوق روزنامه نگاران روسی در اروپا" محسوب می شود.
هر یک از این دلایل که به طور جداگانه در نظر گرفته می شود، باید برای پایان دادن به "پرونده کاسم" کافی باشد.
Шеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2023
وزارت خارجه روسیه: از طریق سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا به دنبال آزادی قاسم خواهیم بود

مارات کاسم کیست؟

مارات کاسم یک شهروند لتونیا، سردبیر پورتال اسپوتنیک لیتوانیا، بخش تخصصی از گروه رسانه ای راسیا سیودنیا/ Rossiya Segodnya است که مسایل مربوط به این کشور را پوشش می دهد.
افزون بر این، مارات یکی از گویندگان برنامه ای در رادیو اسپوتنیک است، که پیش از این مصاحبه آن همراه با ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پخش شده بود.
کاسم در طول فعالیت خود برای راسیا سیودنیا بارها از سوی مقامات این کشور حوزه بالتیک مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

غیرقانونی بودن دستگیری: مقاله سیاسی، فشار و شکنجه

در پایان سال گذشته، این روزنامه نگار به دلایل خانوادگی به لتونیا رفت؛ مادربزرگش بر اثر سرطان در حال مرگ بود.
در 3 جنوری، او از سوی سرویس امنیت دولتی لتونیا بازداشت شد. دو روز بعد، یک دادگاه محلی مارات را دستگیر و او را در زندان مرکزی ریگا زندانی کرد، جایی که تا به امروز در آنجا حضور دارد.
کاسم بر اساس ماده 84.1 قانون جزایی لتونیا به "نقض تحریم های اتحادیه اروپا" متهم است. او با چهار سال زندان مواجه است.
دلایل واقعی دستگیری کاسم شکی باقی نمی گذارد، که 84.1 یک "ماده قانونی کلاسیک" مختص کارکنان رسانه های روسی است که توسط نیروهای امنیتی بالتیک تحت تعقیب قرار می گیرند. پیش از این، همکاران مارات در این گروه رسانه ای متهم به نقض آن شده بودند.
"دیمیتری کیسلیوف"، مدیر کل راسیا سیودنیا، در مورد دستگیری کاسم گفت، که "این انتقام آشکار رژیم های حوزه بالتیک به خاطر فعالیت کردن او برای رسانه های روسی است." مارات آزار و اذیت سیاسی را احساس می کرد و اغلب در مورد آن صحبت می کرد.
سردبیر اسپوتنیک لیتوانیا، پیش از این نیز در جریان سفری در سال 2019 توسط سرویس های امنیتی لیتوانیا بازداشت شده بود.
به گفته این روزنامه نگار، پس از آن نیروهای امنیتی محلی او را تهدید کرده و سعی کردند او را متقاعد به همکاری کنند.
کاسم درباره دستگیر شدن بار نخست اش گفت: "می گفتند، تو شهروند لتونیا هستی، چرا برای آنها کار می کنی؟ بیا درست صحبت کنیم، میدانی که آنها انسان نیستند، یک کشور خاص هستند، خیلی راحت می توانی در رسانه های محلی یک شغل خوب پیدا کنی".
پس از امتناع وی، کاسم به بهانه معروف "تهدید امنیت ملی" از خاک لیتوانیا اخراج شد.
شرایط بازداشت کنونی سردبیر اسپوتنیک لیتوانیا نیز گواه ماهیت غیرقانونی اتهام و فشار عمدی بر این روزنامه نگار است.
یکم، خود ماده 84 قانون جزایی لتونی آنقدر گسترده است، که برخی از مفاد آن را می توان به عنوان ممنوعیت کامل کار در رسانه های روسی که تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفتند، تفسیر کرد.
همانطور که "استانیسلواس توماس" وکیل لیتوانیایی اشاره کرد، نقض قانون، از دیدگاه دادستان لتونیا، این است که یک فرد در یک موسسه تحت تحریم کار می کند.
توماس تأکید می کند: "یعنی جرم - نقض تحریم ها - کار در چنین نهادی است".
دامنه ماده 84 و کاربرد آن در مورد این روزنامه نگار مستقیماً سؤالاتی را در مورد نقض آزادی بیان شهروندان توسط نیروهای امنیتی بالتیک ایجاد می کند که هر دو توسط کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (کاده 10) و منشور اتحادیه اروپا (ماده 11) محافظت می شود.
افزون بر این، بازداشت شدگان طبق ماده 84.1 غالباً در قالب یک تعهد کتبی، از کشور ممنوع الخروج می شوند. دادگاه عمداً کاسم را در بازداشت نگه می دارد و هفته گذشته تمام استدلال های دفاعی را در مورد "بازداشت بیش از حد" وی رد کرده است.
مقامات زندان همچنین به مارات اجازه نمی دهند که به موقع با وکیل خود ارتباط برقرار کرده و آشکارا حق دفاع او را از بین می برند.
در نهایت، شرایط وحشتناک بازداشت این روزنامه‌نگار را می‌توان شکنجه‌ای دانست که توسط کنوانسیون اروپایی، که لتونیا یکی از طرفین آن است، ممنوع شده است.
در 30 جنوری کاسم به یک سلول انفرادی سرد منتقل شد. یک سلول با حشرات و سایر شرایط غیربهداشتی. در همین حال، شرایط آلرژی و سایر بیماری های مزمن این روزنامه نگار وخیم شد و انگشتان پاهای او دیگر حرکت نمی کردند.
مقامات زندان به مدت یک هفته به درخواست های مکرر او برای ارائه کمک پزشکی توجهی نکردند.
"سرگئی بلیایف"، مدیر بخش دوم اروپایی وزارت خارجه روسیه به شرایط غیرانسانی نگهداری از کاسم اشاره کرد.
وی در مصاحبه ای گفت:" به نظر می آید این اقدامات بیشتر شبیه به شکنجه شده اند. زمانی که به عمد به فردی آزار و اذیت جسمی و بدنی وارد می کنید".
به گفته وکیل کاسم، مقامات زندان این روزنامه نگار را برای گرفتن اعتراف تحت فشار قرار داده اند.
مارات پس از یک هفته قرار گرفتن در شرایط غیرانسانی به سلول سابق خود منتقل شد اما از بازداشت آزاد نشد.

احمقانه ترین کاری که لتونیا می تواند انجام دهد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیرامون دستگیری کاسم گفت:" احمقانه ترین کاری - نه وحشیانه، بلکه احمقانه - که لتونی، لیتوانیا یا استونیا، یعنی کشورهای حوزه بالتیک، اکنون می توانند انجام دهند، بازداشت و دستگیری است".
زاخارووا ادامه داد:" میدانید چرا؟ زیرا مشخص می شود که آزار و اذیت این روزنامه نگار با انگیزه سیاسی است".
دیمیتری کیسیلف، مدیر کل راسیا سیودنیا، همچنین خاطرنشان کرد که دستگیری در شرایط "بی قانونی اروپایی، زمانی که یک فرد می تواند به دلیل فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاری، برای یک عقیده، برای یک موقعیت دستگیر شود"، صورت می گیرد.
کیسیلیف اضافه کرد:" مقامات لتونی رویکرد معمول خود را دارند: "فرد رو در اختیار داشته باشیم، مورد اتهام را پیدا می کنیم".
تاکید بر این نکته حائز اهمیت است که لتونی نه تنها این روزنامه نگار را به دلیل انجام وظایف حرفه ای خود دستگیر کرده، بلکه از دیدن اعضای خانواده در حال مرگش نیز جلوگیری کرد.
مادربزرگ مارات منتظر کاسم نماند و در حالی که او در بازداشت بود فوت کرد.
دستگیری و شکنجه کاسم البته به وجهه لتونی به عنوان یک کشور "متمدن" اروپایی آسیب می رساند. استقامت مارات که زیر شکنجه نشکست هم کمکی به او نمی کند.
"ماریا بوتینا"، معاون دومای ایالتی لتونی خاطرنشان کرد که انتخاب مارات کاسم این بود که به عنوان روزنامه نگار در یک محیط خصمانه کار کند، در حالی که تابعیت کشوری را که از او متنفر بود، حفظ کرد. کار کردن با خطر زندگی و آزادی، گفتن حقیقت.

یورش به خبرنگاران رسانه های روسیه

در نهایت، "پرونده کاسم" باید متوقف شود، زیرا این بارزترین نمونه از کمپین آزار و اذیت کارکنان رسانه های روسی در اروپا است.
روزنامه نگاران روسی مورد حمله گسترده کشورهای غربی قرار دارند. تعداد قابل توجهی از تخلفات در کشورهای اروپایی به ویژه در کشورهای بالتیک رخ می دهد.
وزارت امور خارجه روسیه پیشتر نشانه های روشنی از خط هماهنگی این کشورها در مورد فعالیت خبرنگاران رسانه ای روسی را اعلام کرده بود.
به گزارش پرتال "بالتنیوز"، اکنون تنها در لتونیا پرونده هایی علیه 14 نفر از همکاران مارات باز شده است.
شورای حقوق بشر تحت ریاست روسیه به دلیل وضعیت مارات به سازمان ملل، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا متوسل شد.
والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه در این مورد گفت:" بسته به اینکه چه پاسخ هایی دریافت کنیم، مشخص خواهد شد که برخی سازمان های بین المللی به چه چیزی تبدیل شده اند".
شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز واکنشی نشان نداده اند.
نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رعایت "روال‌های قانونی" شد.
با این حال، شورای حقوق بشر سازمان ملل از بحث در مورد وضعیت بازداشت قاسم در جلسه آتی خودداری کرد، زیرا این موضوع "در دستور کار نیست".
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت:" شرم آور است که موضوع آزار و اذیت یک روزنامه نگار به دلیل فعالیت های حرفه ای، دستگیری، بازداشت، بازجویی های مکرر و مواردی از این دست، موضوعی دائمی در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل نیست".
آزادی فوری مارات کاسم سیگنال خوبی برای پایان کمپین آزار و اذیت خبرنگاران رسانه های روسی و همچنین پایان دادن به تاریخچه دستگیری های "غیرقانونی و پوچ" خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала