وزارت خارجه روسیه: از طریق سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا به دنبال آزادی قاسم خواهیم بود

© SputnikШеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем
Шеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2023
عضو شوید
وزارت امور خارجه: آزادی قاسم سردبیر اسپوتنیک لتونی از طریق سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا پیگیری خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که روسیه از طریق سازمان های بین المللی مربوطه از جمله سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا به دنبال آزادی مارات قاسم، سردبیر اسپوتنیک لتونی خواهد بود.
او گفت: "ما به دنبال مشارکت ساختارهای بین المللی مربوطه از جمله سازمان ملل متحد و یونسکو در انتشار سردبیر پورتال اسپوتنیک لتونی خواهیم بود. اما من اطمینان ندارم که هنوز چیزی در سازمان امنیت و همکاری اروپا وجود داشته باشد اما حداقل ما سازمان امنیت و همکاری اروپا را نیز به کم کاری متهم خواهیم کرد. اگر این ساختار هنوز ظرفیتی در خود می بیند، موظف است تا در این مورد نتیجه گیری کند "
این دیپلمات خاطرنشان کرد که اگر یک ساختار بین المللی "هنوز خود را در برخی ظرفیت ها اعلام می کند" باید نتیجه دهد.
مسکو همچنین از سازمان های غیردولتی حقوق بشر انتظار دارد که به "آزار و اذیت با انگیزه سیاسی" این روزنامه نگار پاسخ دهند.
زاخارووا گفت: "ترور سیاسی در لتونی باید پایان داده شود و مارات قاسم باید آزاد شود و فعالیت های حرفه ای خود را از سر بگیرد."
مارات قاسم شهروند لتونی است، او چندین سال است که در مسکو در گروه رسانه ای Rossiya Segodnya که اسپوتنیک لتونی را نیز در بر می گیرد، زندگی و کار می کند. در 30 دسامبر، روزنامه نگار به دلایل خانوادگی وارد لتونی شد و پس از آن بازداشت شد. در 5 جنوری، دادگاه ریگا او را بازداشت کرد و روزنامه نگار به زندان مرکزی ریگا منتقل شد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بازداشت قاسم در لتونی وحشت علیه مخالفان و انتقام رژیم های دیکتاتوری برای تمامیت این روزنامه نگار است. تاتیانا موسکالکووا، بازرس روسیه، بازداشت سردبیر اسپوتنیک لتونی را حمله به آزادی بیان خواند و از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرد. رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه، ولادیمیر سولوویوف، در اظهار نظر درباره وضعیت به ریانووستی گفت که UJR این را یکی از جدی‌ترین نقض‌ها می‌داند و اطلاعاتی را در مورد آنچه در حال رخ دادن است به همه سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر روزنامه‌نگار ارسال خواهد کرد.
دیمیتری کیسلیوف، مدیر کل گروه رسانه ای Rossiya Segodnya، خاطرنشان کرد که این سازمان از جامعه بین المللی می خواهد تا پاسخ دهد و "هر کاری که ممکن است برای آزادی" قاسم انجام خواهد داد. کیسلف خود بازداشت را غیرقانونی خواند و به گفته وی، دستگیری در شرایط "بی قانونی اروپایی" صورت می گیرد، زمانی که می توان فردی را به دلیل فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری، برای عقیده، برای موقعیت، برای اطلاعات دستگیر کرد. که بیان می کند."
Акция в поддержку шеф-редактора Sputnik Литва Марата Касема - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2023
امروز تجمع غرض حمایت از ژورنالیست اسپوتنیک در جوار سفارت لتوانیا برگزار شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала