کنگره امریکا: در صورت عدم ارائه اسناد خروج از افغانستان، بلینکن به مجلس احضار خواهد شد

© AP Photo / Jacquelyn Martinکاخ کنگره آمریکا
کاخ کنگره آمریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2023
عضو شوید
مک کال: اگر اسناد مربوط به خروج امریکا از افغانستان ارائه نشود، بلینکن احضار خواهد شد.
مایکل مک کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که اگر وزارت امور خارجه‌ی این کشور درباره‌ی خروج از افغانستان اسناد ارائه نکند، برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی دولت بایدن احضاریه صادر خواهد شد.
او در یک برنامه‌ی تلویزیونی در شبکه‌ی سی‌بی‌اس گفته است که کميته روابط خارجی کنگره، خواستار ارائه‌ی اسناد پیش از شهادت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا است.
وی در عین حال گفته است: "وزارت امور خارجه با درخواست ما برای ارائه‌ی سند موافقت نکرده است. من با وزیر خارجه ملاقات کردم. گفت‌وگوی بسیار صمیمانه‌ای داشتیم. همکاری همیشه کلیدی است. اما آنان همکاری نمی‌کنند."
او هشدار داده است که اگر بلینکن پیش از شهادتش در تاریخ ۲۳ مارچ، با درخواست کمیته برای ارئه‌ی سند همکاری نکند، احضار خواهد شد.
کمیته روابط خارجی کنگره امریکا هفته‌ی گذشته در آغاز تحقیقات خود درباره‌ی چگونگی خروج امریکا از افغانستان، شهادت نظامیان امریکایی را شنید.
تایلر وارگاس اندروز، تفنگ‌دار دریایی ایالات متحده شهادت عاطفی و مفصلی از روزهای منتهی به بمب‌گذاری که جان ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۰۰ "افغان" را گرفت، ارائه کرده است.
وارگاس اندروز این عقب‌نشینی را یک "فاجعه" توصیف کرده و به قانون‌گذاران گفته است که "فقدان مسئولیت‌پذیری و سهل‌انگاریِ غیرقابل توجیه وجود داشت."
Брат Макса Совиака, одного из 13 военнослужащих США, погибших при взрыве террориста-смертника в аэропорту в столице Афганистана Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2023
حزب جمهوری‌خواه خواستار تحویل اسناد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان شد
این نظامی مدعی شد که هشدارهای تهدید توسط فرماندهی بالاتر نظامیان امریکایی در روز حمله به میدان هوایی کابل نادیده گرفته شد.
وارگاس اندروز گفت که در روز حمله‌ی انتحاری ۲۶ آگست، مردی را در میان جمعیت دید که با توصیف "بمب‌گذار انتحاری در مجاورت و نزدیک دروازه‌ی آبی" مطابقت داشت.
او افزوده است که از طریق شبکه‌ی ارتباطی دریافته بودند که یک تهدید بالقوه و احتمال یک حمله‌ی بمب‌های دست‌ساز قریب‌الوقوع وجود دارد، اما به‌گفته‌ی او، برای تیراندازی نیاز به اجازه‌ی فرمانده قطعه (گردان) بود.
به‌گفته‌ی وارگاس اندروز، فرمانده قطعه در پاسخ به درخواست شلیک، گفته است که "نمی‌دانم".
مک کال درباره‌ی نخستین جلسه افزوده است: "این اولین جلسه‌ی استماع علنی بود که از زمان سقوط افغانستان در مورد آن کشور داشتیم. من قصد دارم این تحقیقات را پیش ببرم و می‌خواهم بدانم آن فرمانده زمانی که با رفع تهدید مخالفت کرد در ذهنش چه می‌گذشت و این (مخالفت) در چه سطوحی از دولت ایالات متحده مطرح شده است؟ من فکر می‌کنم همه‌ی این‌ها سؤالات بسیار مهمی هستند."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала