وزارت خارجه اوسِتیای جنوبی: بحران در گرجستان امنیت قفقاز را تهدید می کند

 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
عضو شوید
وزارت امور خارجه اوستیای جنوبی: حوادث گرجستان امنیت و ثبات در قفقاز را تهدید می کند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه اوستیای جنوبی روز جمعه اعلام کرد رویدادهای گرجستان ممکن است به تهدیدی برای ثبات و امنیت در ماوراء قفقاز تبدیل شود.
پس از تصویب پارلمان گرجستان در اولین قرائت لایحه در مورد عوامل خارجی در 7 مارچ، اعتراضات گسترده ای در تفلیس آغاز شد که توسط پلیس با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش متفرق شد.
به گفته وزارت امور داخله، 133نفر در راهپیمایی های 7تا 8 مارس بازداشت شدند. صبح روز پنج شنبه مسئولان اعلام کردند که این لایحه را از مجلس پس می گیرند. پارلمان این کشور روز جمعه در قرائت دوم به لایحه عوامل خارجی رای منفی داد.
وی افزود: "ما از نزدیک وقایع چند روز گذشته در گرجستان را دنبال می کنیم. بدیهی است که بحران سیاسی داخلی در حال توسعه، که این کشور دوباره توسط متصدیان و به اصطلاح "دوستان" غربی خود رانده شده است، می تواند به آن تبدیل شود.
وزارت خارجه اوستیای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که تهدیدی برای ثبات و امنیت کل منطقه ماوراء قفقاز است.
این وزارتخانه تاکید کرد که گواه این امر تغییر شعارهای معترضانی است که از مرزهای دستور کار سیاسی داخلی گرجستان فراتر رفتند و شروع به فراخوانی از جمعیت برای یک کارزار جدید علیه اوستیای جنوبی و آبخازیا کردند.
"آنچه در گرجستان اتفاق می افتد باعث نگرانی جدی در جمهوری اوستیای جنوبی می شود، به ویژه با توجه به ماهیت نمایشی اقدامات اعتراضی، نیروهای سیاسی مخرب فعال در این کشور و بازیگران غربی پشت سر آنها که سال هاست به نفع خود برای بی ثبات کردن اوضاع و تضعیف جریان در منطقه پس از سال 2008 ساختارهای امنیتی گرجستان دامن زده اند."
شرکت کنندگان در تظاهرات مخالفان در تفلیس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
صدور نیروهای انقلابی ضد دولتی از اوکراین به گرجستان
مسکو در 26 آگوست 2008 پس از تهاجم مسلحانه گرجستان به تسخینوالی، حاکمیت اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت. رهبران روسیه بارها اعلام کرده اند که به رسمیت شناختن استقلال دو خودمختار سابق گرجستان منعکس کننده واقعیت های موجود است و قابل بازنگری نیست. با این حال تفلیس از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری ها خودداری می کند.
به گفته وزارت امور خارجه اوستیای جنوبی، وقایع اخیر در گرجستان و تلاش برای ایجاد بحران در قره باغ کوهستانی، ترانس نیستریا و بلاروس حلقه هایی از یک زنجیره هستند. "
در حال حاضر، وضعیت در قلمرو گرجستان در مرز جمهوری اوستیای جنوبی نسبتا آرام توصیف می شود. با این حال، مایلیم به "گرجستان" در تفلیس هشدار دهیم که دوباره خواستار حل و فصل قهرآمیز گرجی - اوستیایی و گرجستانی هستند.
وزارت امور خارجه اوسیتای جنوبی خاطرنشان کرد: مشکلات آبخاز ناشی از تشدید بیشتر تنش ها، با توجه به بسیاری از مسائل حل نشده و در نتیجه وجود پتانسیل قابل توجه درگیری است.
این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد که رهبری کنونی گرجستان بتواند بحران ناشی از خارج از کشور را با روش‌های سیاسی حل کند و اجازه تظاهر جدید به کشورهای همسایه را ندهد. پیش از این گزارش شده بود که ساختارهای قدرت اوستیای جنوبی به دلیل وقایع گرجستان به حالت خدمات رسانی پیشرفته منتقل شده است. روز جمعه، استخبارات این جمهوری گزارش داد که وضعیت عملیاتی در مرز اوستیای جنوبی با گرجستان پایدار است و هیچ نشانه ای از تشدید آن وجود ندارد.
لاوروف:هیچ ثبوتی از دخالت روسیه در انتخابات امریکا وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
لاوروف: وقایع در گرجستان مانند اعتراضات کی‌یف در سال 2013-2014 است
مبتکران لایحه عوامل خارجی در گرجستان ادعا می کنند که این یک نسخه نرم شده از قانون امریکا است. مخالفان و همچنین کلی دگنان، سفیر ایالات متحده در گرجستان، قبلاً اعلام کرده بودند که این لایحه هیچ ارتباطی با قوانین ایالات متحده ندارد و مشابه قانون در حال اجرا در روسیه است.
همانطور که دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رهبر روسیه روز پنجشنبه گفت، لایحه گرجستان "در مورد شفافیت نفوذ خارجی" از مسکو الهام گرفته نشده است، کرملین هیچ ربطی به آن نداشته است، "پیشگام" چنین اسنادی ایالات آمریکا در قرن بیستم است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала