رزا اوتونبایوا به شورای امنیت: گروه طالبان توانایی رویارویی با گروه‌های تروریستی را ندارد

© Sputnik / Жоомарт УраимовЭкс-президент Кыргызстана Роза Отунбаева
Экс-президент Кыргызстана Роза Отунбаева - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
عضو شوید
رییس یوناما امروز گزارشش درباره اوضاع افغانستان را به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حال برگزاری است، ارایه کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، رزا اوتونبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در نشست شورای امنیت این سازمان درباره افغانستان گفته است، که گروه طالبان عمدتاً کنترل کشور را در دست دارند؛ اما به‌طور رضایت‌بخش توانایی رویارویی با گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان را ندارد.
او گفته است، که نگران کارکردهای پسین شاخه خراسان داعش و حمله‌هایی که بالای سفارت‌های روسیه و پاکستان و همچنان هوتلی که در آن شماری زیادی از شهروندان چین اقامت داشتند، است.
Сотни людей собрались возле транспортного самолета C-17 ВВС США по периметру международного аэропорта в Кабуле, Афганистан. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل: امریکا با گریز عجولانه اش چالش های افغانستان را بیشتر کرد
او افزوده است، که تلفات ملکی ناشی از این یورش ها قابل توجه بود.
وی خاطرنشان کرده است، که رسانه‌ها و جامعه مدنی در حال حاضر از محدودیت‌های مالی جدی رنج می‌برند و همچنان صدای آن‌ها از طریق تهدید و ارعاب و گاهی هم به وسیله اقدامات سرکوب‌گرانه توسط اداره‌های امنیتی گروه طالبان خفه می‌شود.
به باور وی، تصمیم ممنوعیت رفتن دختران به مکتب و دانشگاه در میان افغانستانی ها و حتا رهبری طالبان ناپسند است و این تصمیم مورد انتقاد همه جهان اسلام قرار گرفته است.
رزا افزوده است، که هرچند این تصمیم روابط طالبان با جامعه جهانی را تضعیف کرده، اما همچنان به قوت خویش باقی مانده و امروز باعث آسیبی می‌شود که در آینده طولانی نیز احساس خواهد شد.
رییس یوناما از جزاهای علنی طالبان در محضر عام نیز ابراز نگرانی کرده و افزوده است، که این‌گونه مجازات به‌طور فزاینده‌ای علنی شده است.
گفته‌های رزا اوتونبایوا در حالی بیان می‌شود که کشورهای جهان همواره از استفاده شدن از خاک افغانستان در برابر خودشان ابراز نگرانی کرده‌اند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله ای پیچیده و پنهانی با امریکا یکبار دیگر بر افغانستان چیره شد و از آن زمان تاکنون دستورهای سختگیرانه ای زیادی در برابر مردم افغانستان به ویژه بانوان این کشور به اجرا گذاشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала