حزب سرور دانش: افغانستان بدرستی برای بانوان زندان شده است

© Photo / Sarwar Daneshسرور دانش
سرور دانش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2023
عضو شوید
حزب معاون دوم رئیس جمهور گریزی افغانستان گفته است، که درحالی که جهان دم از برابری زن و مرد در همه ای حقوق انسانی می‌زند، امروز زنان در افغانستان از ابتدایی‎ترین حقوق‎شان محروم شده‎ اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، کمیته حقوق بشر و زنان حزب "عدالت و آزادی افغانستان" به رهبری سرور دانش در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی همبستگی زنان، گفته است که زنان افغانستان بدترین وضعیت را در "حاکمیت افراطی" طالبان سپری می‌کنند و جهان نظاره‌گر این وضعیت است.
در بیانیه‌ی این حزب که امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حوت) منتشر شده، آمده است که افغانستان امروز به یک زندان "بزرگ برای شهروندانش و به‌طور خاص به یک زندان واقعی برای زنان تبدیل شده است".
حزب دانش گفته است، که پس از تسلط طالبان، افغانستان از نظر حقوق بشر و به‌خصوص حقوق زنان تاریک‎ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‎کند.
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2023
همسایگان افغانستان به طالبان: به پیمان های تان پایبند باشید
این حزب افزوده است، که انسان افغانستانی امروز از ابتدایی‎ترین و اساسی‎ ترین حقوق انسانی خود محروم است و زنان به‌عنوان نیمی از پیکره فعال جامعه از حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به‎کلی حذف شده‎اند.
در بیانیه‌ی حزب عدالت و آزادی آمده است: "درحالی که جهان دم از برابری زن و مرد در تمام حقوق انسانی می‌زند، امروز زنان در افغانستان از طبیعی‎ترین و ابتدایی‎ترین حقوق‎شان، از جمله حق آموزش، حق کار، حق مشارکت سیاسی، حق آزادی و… محروم شده‎اند."
این حزب در ادامه گفته است، که برای جلوگیری از نقض آشکار قواعد بین‌المللی حقوق بشری، جامعه جهانی، از جمله سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و دولت‎های عضو باید از زنان و دختران افغانستان برای دست‌یابی به حقوق اولیه‌ی شان، به‌ویژه حق تحصیل حمایت کنند و اقدامات عملی را برای توقف نقض حقوق زنان توسط طالبان روی‌دست گیرند.
حزب دانش از جامعه جهانی و کشورها، از جمله کشورهای اسلامی خواسته است که با حمایت از حقوق و منافع واقعی مردم افغانستان، به "هیچ صورت" طالبان را به رسمیت نشناسند و "اجازه ندهند که بیش از این مردم افغانستان و به‌ویژه زنان این کشور زجر و ستم ببینند".
یادآوری می کنیم، که امریکا در یک معامله پنهانی و با همکاری فرستاده ویژه اش برای افغانستان، این کشور را دوباره به گروه طالبان با جنگ افزارهای به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر تحویل این گروه تندرو نمود و از آن روز تاکنون بیش از پنج میلیون نفر افغانستان را ترک و اقتصاد این کشور فروپاشیده و بیش از نود درصد مردم این کشور در زیر خط فقر زندگی می کنند و بانوان از آموزش و کار محروم شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала