کلوپ ویدیو

نسخه شفا بخش تجربه روسیه در مبارزه با تحریم ها + ویدیو

© Sputnikتحریم نفت روسیه اتحادیه اروپا را به زانو درمی‌آورد
تحریم نفت روسیه اتحادیه اروپا را به زانو درمی‌آورد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2023
عضو شوید
الگوی نجات بخش روسیه در مقابله با تحریم ها به کار ایران هم آمد.
به گزارش اسپوتنیک، بسته اقداماتی که اخیراً برای تقویت پول ملی اتخاذ شد، تهران تقریباً به طور کامل از مسکو وام گرفت. کارشناسان اطمینان دارند که دستور روسی به جمهوری اسلامی که اقتصاد آن بسیار بیشتر به صادرات منابع طبیعی وابسته است کمک خواهد کرد.

نقص شدید

ریال ایران طی شش ماه تقریباً به نصف کاهش یافته است. این پیامد شورش های ناشی از بحران سیاسی داخلی و تحریم های جدید بین المللی است.
غرب تهران را به نقض حقوق بشر و همچنین تامین کالاهای دو منظوره از جمله هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه متهم می کند (روسیه و ایران بارها این موضوع را رد کرده اند). برنامه هسته ای این کشور دوباره هدف قرار گرفت.
در پایان ماه دلو، ریال دوباره سقوط کرد و نرخ رسمی برابری دلار چندین برابر نرخ غیررسمی کمتر شد. ریال به صورت آزاد قابل تبدیل نیست. در شرایط تورم بی سابقه، بازار سیاه ارز در حال رونق است."
آندری لوبودا، اقتصاددان، مدیر ارتباطات در BitRiver، می گوید: "تحریم های بلندمدت بر ایالات متحده و اتحادیه اروپا تاثیر می گذارد. فشار اطلاعاتی و روانی بر فعالان بازار از غرب نیز تاثیر قابل توجهی دارد."
برای دلار در حال حاضر بیش از 600 هزار ریال می دهند (اواسط قوس 380 هزار بود).
بانک مرکزی ایران در تلاش برای معکوس کردن وضعیت، بسته اقداماتی را برای تقویت پول ملی اتخاذ کرد. تجربه روسیه از تثبیت روبل به عنوان پایه در نظر گرفته شد.
Флаги США и Евросоюза на здании Европейского парламента в Брюсселе. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2023
بیشترین ضرر تحریم های ضد روسی را اتحادیه اروپا و امریکا دیده است

مدل از کار درآمده

کلیه درآمدها و ذخایر ارزی حاصل از عملیات صادراتی اکنون با نرخ کلیدی بانک مرکزی تنظیم می شود.
یک سال پیش در روسیه همین اتفاق افتاد. اقدامات بانک مرکزی و وزارت دارایی مانع از سقوط شدید روبل، افزایش تورم و خطرات برای سیستم بانکی شد.
ولادیمیر کووالف، تحلیلگر TeleTrade توضیح می دهد: "استفاده انعطاف پذیر از نرخ کلیدی، افزایش شدید آن، روند را معکوس کرد. این امر از بسیاری از پیامدهای منفی جلوگیری کرد. سپس به تدریج با تامین منابع مالی از صادرات کالا، نرخ کاهش یافت."
تنظیم بخش مالی نیز کمک کرد. صادرکنندگان بزرگ منابع طبیعی و صنعت استخراج (پتروشیمی، فلزکاری، فولاد و مس) موظف به فروش درآمد ارزی شدند.
در نتیجه، روبل به بالاترین حد خود رسید.
Председатель Единой России, заместитель председателя Совета безопасности РФ Дмитрий Медведев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2023
مدودف: شکست تحریم های غرب در روسیه

ساختار مشابه

به گفته کارشناسان، مدل روسی در واقعیت های ایرانی نیز کارساز خواهد بود.
کووالف خاطرنشان می کند: "شباهت آشکاری در وضعیت اقتصادی وجود دارد. این هم یک تخصص است، صادرات منابع انرژی و تحریم فشار خارجی، محدودیت در صادرات و واردات کالا و پرداخت های بین المللی."
تحلیلگر معتقد است که اگر اقدامات نظارتی در بخش پولی و مالی به روسیه کمک کند، برای ایرانی ها منطقی است که آنها را اتخاذ کنند.

تفاوت ها

نکته دیگر این است که شاخص های اقتصادی قابل مقایسه نیستند. به این ترتیب تورم در ایران 46.3 درصد، کاهش سالانه تولید ناخالص داخلی 5.7 درصد، نرخ بانک مرکزی 18 درصد، کشور بیشتر به وضعیت جهانی وابسته است."
تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تحریم نفتی منجر به خروج سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش تورم، کاهش بودجه شد که منجر به کاهش ارزش، کاهش درآمد مردم و افزایش بیکاری شد. بسیاری از کالاهای وارداتی سرگئی شوریچکین، تحلیلگر مالی در بازار فینمیر می گوید: برای ایرانی ها در دسترس نیستند.
Заседание российско-венгерской межправительственной комиссии по экономическому сотрудничеству - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2023
وزیر خارجه مجارستان: تحریم های ضد روسیه به ضرر خود اروپا است

تسویه به ارزهای ملی

تثبیت ریال برای مسکو نیز مفید است: جابجایی دلار از تسویه حساب ها را تسریع می کند و سهم پول ملی را افزایش می دهد. در حال حاضر تقریبا 60 درصد از معاملات بین روسیه و ایران به روبل و ریال است.
لوبودا تأکید می‌کند: "با ثبات نرخ ارز و کریدورهای ارزی شفاف، کسب‌وکارها تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری و کسب درآمد خوب دارند. لازم است نوسانات واحدهای پولی روسیه و ایران نسبت به ارزهای ذخیره جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد."
تیرماه سال گذشته، معاملات جفت ریال/روبل در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی شد و قراردادهای راهبردی بین بانک های مرکزی منعقد شد.
این امر نه تنها امکان افزایش گردش مالی مبادلات متقابل به ارزهای ملی، بلکه به اشتراک گذاشتن تجربه روسیه در تثبیت سیستم مالی در شرایط استرس زا را نیز ممکن ساخت.
اقتصاد روسیه در برابر ضربه تحریم ها مقاومت کرد + داده نمایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2023
چندرسانه ای
اقتصاد روسیه در برابر ضربه تحریم ها مقاومت کرد + داده نمایی
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала