امریکا: حکومت پیشین افغانستان در کنترول سه نفر بود

© AP Photo / Hussein MallaАмериканские войска в Сирии
Американские войска в Сирии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
عضو شوید
سربازرس دولت امریکا برای بازسازی افغانستان: امریکا باید هنگام تامین تسلیحات به کی‌یف، ناکامی ها در افغانستان (تحت حاکمیت غنی، فضلی و محب) را در نظر بگیرد. وی گفت درس عبرت گرفتن در دی‌ان‌اِی امریکایی ها وجود ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، جان سوپکو، بازرس کل دولت ایالات متحده برای بازسازی در افغانستان روز دوشنبه در نشستی با گروه دفاع نویسندگان مستقر در واشنگتن و در پاسخ به سوالات یک خبرنگار بیان کرد، می گوید ایالات متحده، هنگام تامین سلاح به اوکراین، باید تلاش های ناموفق خود را برای کنترل تجهیزات نظامی ارائه شده به افغانستان در نظر بگیرد
این متخصص خاطرنشان کرد که"من فقط می توانم در مورد افغانستان صحبت کنم، زیرا با آن سروکار دارم. یک سیستم وحشتناک [کنترل بر تامین سلاح و تجهیزات نظامی] در افغانستان ایجاد شد. ما (دفتر بازرس کل برای بازسازی در افغانستان) و بازرس کل این وزارت، مقامات دفاعی ایالات متحده در تعدادی از گزارش های خود اشاره کرده اند که این سیستم کار نمی کند. نمی‌دانستم سلاح‌های [انتقال‌شده توسط واشنگتن] کجا قرار دارد، من نمی‌توانم در مورد اوکراین صحبت کنم، زیرا با آن کار ندارم."
سربازرس دولت ایالات متحده، ساپکو گفت که برای دولت ایالات متحده، گزارش های تهیه شده توسط او و زیردستانش باید "شبیه سیگنال های هشدار باشد".
وی در جواب به سوال خبر نگار مبنی بر اینکه آیا موضوع افغانستان در اوکراین تکرار خواهد شد یا نه گفت: ما فقط این را می گوییم: بیایید از آنچه از 20 سال گذراندن در افغانستان آموخته ایم درس بگیریم.'
پنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
کارشناس: ولخرجی امریکا در اوکراین، استعمار پشت پرده در این کشور است

بازرس کل اوکراین؟

او در واقع به این سوال که آیا ایجاد پست بازرس کل ویژه دولت ایالات متحده را ضروری می داند که کمک های نظامی، مالی و غیره به اوکراین را کنترل می کند، پاسخ مثبت داد. ساپکو گفت: "من فکر می کنم مدل [ایجاد] یک بازرس کل ویژه برای موقعیتی مانند اوکراین ایده آل است. به عقیده او، "وقتی چنین پولی به این سرعت خرج می شود" مانند اوکراین و افغانستان، هزینه های ناکارآمد و دزدی عادلانه اجتناب ناپذیر است. بازرس کل کشور گفت: هرچقدر هم که دلیل کمک های مقدس باشد، دزدی و مشکلاتی از این دست خواهید داشت.
وی ابراز تاسف کرد که دولت ایالات متحده از اشتباهات خود در بسیاری از تلاش های خود برای ملت سازی در خارج از کشور درس نمی گیرد. سوپکو گفت: "متاسفانه درس آموزی در DNA ایالات متحده نیست."
سوپکو گفت: علاوه بر این، که ایالات متحده "برخی تجهیزات [نظامی] پیچیده" را در افغانستان رها کرده است و خطر گسترش بیشتر این سلاح ها وجود دارد. ساپکو تصریح کرد که از آنچه اتفاق افتاده تعجب نکرده است. "ما چندین سال است که تاکید کرده ایم که وزارت دفاع ایالات متحده سیستم وحشتناکی برای ردیابی تسلیحات تحویل داده شده به افغانستان، مکان آنها، نحوه تعمیر و نگهداری آنها دارد."

بازرس کل در اظهار نظر در مورد اقدامات رئیس جمهور اشرف غنی که در سال 2021 از افغانستان گریخت، از وی به شدت انتقاد کرد. ساپکو توضیح داد: "به نظر می رسید که او در یک واقعیت موازی زندگی می کند. به نظر او، غنی تا حد زیادی مدیریت خرد نداشت و واقعیت در افغانستان را "کاملا انکار" می کرد. به گفته ساپکو، افغانستان تحت حکومت غنی، در واقع توسط یک قوه سه گانه به نمایندگی از رئیس دولت، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی وی و فضلی "رئیس اداره امور" اداره می شد.

توافق دوحه و خروج آمریکا

در 29 فبروی 2020، دولت قبلی ایالات متحده به رهبری رئیس جمهور دونالد ترامپ و جنبش رادیکال طالبان در دوحه توافق نامه صلح امضا کردند. بر اساس این توافقنامه، ایالات متحده و متحدان ائتلافش متعهد شدند که تمام نیروهای خود را ظرف 14 ماه از افغانستان خارج کنند. طالبان نیز به نوبه خود تضمین کردند که از خاک افغانستان برای اقداماتی که امنیت آمریکایی ها و متحدان آنها را تهدید می کند استفاده نخواهند کرد.
A fatally wounded US soldier is carried by comrades during fighting in Afghanistan in August 2011.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2023
امریکا نگران تکرار تجربه افغانستان در اوکراین است
در 14 آپریل 2021، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده، اعلام کرد که تصمیم به پایان دادن به عملیات در افغانستان گرفته است، که طولانی ترین عملیات نظامی خارجی در تاریخ آمریکا شد. ایالات متحده این جنگ را در اکتوبر 2001 آغاز کرد. در اوج عملیات در سال 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر فراتر رفت. خروج نیروهای آمریکایی از ماه می 2021 آغاز شد. واحدهای اصلی رزمی آمریکا و ناتو در سال 2014 از آنجا خارج شدند.
طالبان پس از اعلام آمادگی ایالات متحده در بهار سال 2021 مبنی بر خروج نیروهایش از این کشور جنوب آسیا، عملیات گسترده ای را برای برقراری کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست 2021، غنی به خارج از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند. با آغاز سپتامبر 2021، ارتش آمریکا به طور کامل افغانستان را ترک کرد و به حضور تقریبا 20 ساله خود در این کشور پایان داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала