امریکا نگران تکرار تجربه افغانستان در اوکراین است

© JOHANNES EISELEA fatally wounded US soldier is carried by comrades during fighting in Afghanistan in August 2011.
A fatally wounded US soldier is carried by comrades during fighting in Afghanistan in August 2011.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2023
عضو شوید
جان ساپکو سربازرس کمک های امریکا به اوکراین گفت که باید از اشتباهات افغانستان درس گرفته و نظارت جدی بر مصرف کمک‌ها انجام شود.
جان ساپکو، سربازرس کمک‌های امریکا به افغانستان با اشاره به ۷۷ میلیارد دالر کمک امریکا به کی‌یف گفت که باید از اشتباهات افغانستان درس گرفته و نظارت جدی بر مصرف کمک‌ها انجام شود.
او گفت گسترش فساد در اوکراین مانند افغانستان می‌تواند حمایت و اعتماد مردم و ارتش از دولت را سلب کند.
او در مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز گفت: "ما در برخورد با افغانستان اشتباهات مهمی را مرتکب شدیم."
در یکسال گذشته، امریکا بیشتر از اروپا کمک‌های مالی و نظامی در اختیار اوکراین قرار داده است. اما، جان ساپکو نگران دزدیده‌شدن این کمک‌هاست.
او به فاکس نیوز گفت: "بدترین کار این است که کمک‌ها منحرف شوند و به گونه‌ای دزدیده شوند که هدف مورد نظر که شکست روسیه است، محقق نشود." او افزود که نظارت ایالات متحده برای جلوگیری از ضایع شدن این کمک‌ها مهم است.
ساپکو گفت: "ما پول زیادی را در آن کشور [اوکراین] خرج می‌کنیم. و هر زمان که این مقدار پول در کشوری مصرف می‌شود، مطمیناً ضایعات نیز خواهد داشت.نه تنها عناصر فاسد در دولت اوکراین بلکه از میان پیمانکاران حکومت امریکا یا سایر قراردادی‌های دیگر چشم به این پول ها می‌دوزند. پول زیادی آنجا می‌رود و نگه‌داشتن حساب آن دشوار است."
نقشه شوم امریکا برای افغانستان
ساپکو با اشاره به فساد در افغانستان گفت که اگر مردم عادی اوکراین متوجه فساد شوند، آن‌ها نیز مانند مردم افغانستان دست از حمایت حکومت‌شان برمی‌دارند.
او گفت: "نتیجه‌اش این می‌شود که مردم عادی که می‌جنگند و کشته می‌شوند و خون می‌دهند دیگر از حکومت اوکراین حمایت نمی‌کنند. این کار در افغانستان اتفاق افتاد."
او به تجربه افغانستان اشاره کرد که چطور مردم از فساد حکومت و سیاستمداران سرخورده شده و در برابر پیشروی طالبان از کابل حمایت نکردند.
او گفت: "یک سرباز یا افسر پولیس یا کارمند افغان می‌گفت که برای این دولت جان نمی‌دهم… آن‌ها همه چیز را می‌دزدند. ما که نیز تمویل‌کننده دولت بودیم، به عنوان همدست [افراد] فاسد شناسایی شدیم."
مسئول دفتر سیگار به مشکلات نظارت در افغانستان اشاره کرد و گفت که نهاد ناظر باید بتواند بر تمام کمک‌ها نظارت کند. او گفت: "تا آخرین لحظه سقوط حکومت افغانستان ما گزارش‌هایی نشر کردیم و گفتیم که پنتاگون نمی‌تواند به ما بگوید که چه سلاح‌هایی [به وزارت دفاع افغانستان] داده است و افغان‌ها چه سلاحی دارند."
Госсекретарь США Энтони Блинкен  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2022
بلینکن: برای کمک به اوکراین باید از افغانستان خارج می شدیم
سارا هافمن، عضو مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی اما با جان ساپکو موافق نیست. او گفت که اوکراین ثابت کرده است که می‌تواند با فساد مقابله کندو زیرا، ولودیمیر زلنسکی ماه پیش با اخراج چند مقام ارشد ثابت کرد که در امر مبارزه با فساد جدی است.
حکومت امریکا موضوع فساد و حیف و میل کمک ها به اوکراین را رد کرد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در ۲۵ جنوری گفت: "ما تا هنوز نشانه‌ای ندیده‌ایم که کمک‌های ما طعمه فساد در اوکراین شده باشد."
با تمام این‌ها، ساپکو بر نظارت پافشاری کرد و گفت: "ما باید بر مصرف پول مالیات‌دهندگان نظارت کنیم. مهم نیست هدف ما چقدر عالی است."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала