رد کردن طرح صلح چین برای اوکراین از سوی امریکا به جای کی‌یف

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Джо Байден и президент Украины Владимир Зеленский в Киеве
Президент США Джо Байден и президент Украины Владимир Зеленский в Киеве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.02.2023
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده امریکا طرح صلح چین برای اوکراین را تنها برای روسیه سودمند خواند.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا که کشورش ضمن مداخلات گسترده و پشتیبانی جنگ افزاری، مالی و سیاسی از اوکراین به نوعی یک طرف جنگ شده، به جای کی‌یف، طرح صلح چین برای حل این آشفتگی را رد کرد.
جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا جمعه (۲۴ فیبروری) در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز پس از انتشار طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین، ادعا کرد، این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست.
Государственный флаг КНР  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
طرح چین برای حل و فصل بحران اوکراین
بایدن در سالگرد جنگ اوکراین گفت: پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) آن (طرح صلح چین) را تشویق می‌کند، پس چطور می‌تواند خوب باشد؟ من چیزی در طرح چین ندیدم که نشان دهد در صورت پیش رفتن طبق آن، چیزی داشته باشد که جز برای روسیه، برای دیگران هم مفید باشد. این ایده که چین قصد دارد درباره عاقبت جنگی که کاملاً برای اوکراین ناعادلانه است مذاکره کند، منطقی نیست.
بایدن همچنین موضع واشنگتن مبنی بر این که جنگنده اف-۱۶ را در حال حاضر برای اوکراین ارسال نمی‌کند، تکرار کرد و افزود: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در حال حاضر به آن نیاز ندارد. وی گفت: او الان به اف-۱۶ نیاز ندارد، اکنون آن را رد می‌کنم.
رئیس‌جمهور امریکا که کشورش در پسین ها با فروش دو میلیون دالری تسلیحات تازه به کی‌یف موافقت کرده، در این مصاحبه اختصاصی که در کاخ سفید ضبط شد، تهدید کرد که "اگر چین به روسیه تسلیحات بفرستد، پاسخ می‌دهیم".
Генсек НАТО Йенс Столтенберг в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
منشی عمومی ناتو درباره طرح صلح چین برای حل بحران اوکراین اظهار نظر کرد
پیش‌تر، "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین هم در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد از برخی بخش‌های طرح صلح ۱۲ ماده‌ای اعلام شده از سوی چین برای پایان دادن به بحران در کشورش استقبال کرده و قصد دارد با "شی جین‌پینگ" رئیس‌جمهور چین دیدار کند. زلنسکی با این حال مشخص نکرد چه زمان این دیدار قرار است اتفاق بیفتد.
بر پایه این گزارش، زلنسکی صرفا برخی بخش‌های طرح پیشنهادی چین برای برقراری آتش‌بس و صلح در اوکراین را مورد پذیرش قرار داد و گفت اوکراین باید آغازگر یک طرح صلح باشد. وی ادامه داد: من فعلا آن را به عنوان یک سیگنال می‌بینم، نمی‌دانم بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.
Здание Министерства иностранных дел РФ в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
تمایل چین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین
وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظر درباره طرح صلح اعلامی چین برای بحران اوکراین گفته مسکو تمایل پکن برای مشارکت در حل‌وفصل درگیری از طریق تدابیر صلح‌آمیز را بسیار ارج می‌نهد. متحدان غربی اوکراین اما مواضعی در راستای عدم پذیرش این طرح صلح اتخاذ کرده‌اند.
"جوزپ بورل" مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا ادعا کرد طرح پیشنهادی چین نه یک طرح صلح بلکه یک "سند اعلام موضع" است. کاخ سفید نیز پیش از این گفت: ابتکارات صلح اوکراین باید در درجه اول نظرات کی‌یف را در نظر بگیرد.
Президент РФ Владимир Путин во время совещания, посвященного ликвидации последствий пожара в ТЦ Зимняя вишня в Кемерово - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
چین: سخنرانی پوتین امریکا را شوک زده کرد
بعد از انتشار طرح صلح پکن برای اوکراین، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو هم با ادعای اینکه نشانه‌هایی از برنامه‌ریزی چین برای کمک نظامی به روسیه وجود دارد، گفت "به‌دلیل اینکه پکن هنوز تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم نکرده، غرب هم میانجی‌گری این کشور را قبول ندارد".
یادآوری می کنیم، که طرح چین از هر دو طرف می‌خواهد با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند و درباره استفاده از تسلیحات اتمی هشدار می‌دهد. به نوشته این خبرگزاری، این طرح که وزارت خارجه چین منتشر کرد، عمدتاً تکرار موضع چین از زمانی است که روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را در تاریخ ۲۴ فیبروری ۲۰۲۲ (پنجم حوت ۱۴۰۰) آغاز کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала