یک باشنده ای بامیان، باغ خود را برای ساخت مکتب هدیه داد

© Sputnik / Z. Safariبامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2023
عضو شوید
یک مرد خیر در روستای "دوآب چپ‌دره" در مرکز ولایت بامیان، یک باغ به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع را به معارف این ولایت اهدا کرد تا در آن مکتب ساخته شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، این مرد، محمد زکی نام دارد و می‌گوید: "کودکان ما مجبور هستند، روزانه ۲ تا ۴ کیلومتر پیاده بروند تا به مکتب برسند. من برای پرورش فرزندان این روستا یک قطعه زمین ۱۵۰۰ متری را به معارف هدیه کردم تا بالای آن مکتب ساخته شود و فرزندان ما بتوانند درس بخوانند".
خداداد سعید، رییس شورای این روستا می‌گوید، که در روستای دوآب‌ چپ‌دره، نزدیک به ۱۲۰۰ خانواده زندگی می‌کنند و با ساختن این مکتب، مشکلات ۴۰۰ دانش‌آموز حل خواهد شد.
«صلصال» و «شمامه» تندیس‌های بامیان و برگرفته از فرهنگ و آیین بودایی در افغانستان بودند که توسط طالبان با خاک یکسان شد. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2022
زیر گرفتن سه نفر از سوی موتر حامل رییس امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در بامیان
این مکتب قرار است به کمک مالی UNHCR در سال آموزشی ۱۴۰۲ به‌گونه‌ی پخته و اساسی ساخته شود.
یکی از مسئولان دفتر UNHCR در مناطق مرکزی افغانستان گفت: "سروی انجام شده و هنوز بودجه‌اش به‌طور مشخص تعیین نشده؛ ولی ما مصمم هستیم که در سال آموزش پیش‌ِ رو، این مکتب را بسازیم".
یکی از باشندگان این روستا می‌گوید: "امیدواریم که دختران مان مانند پسران ما بتواند درس بخوانند و به تحصیل شان ادامه دهند. امیدوارم این مکتبی که قرار است برای دختران و پسران ما درست گردد، مکتبی باشد که هزاران جوان شایسته از آن فارغ شوند".
در همین حال، باشندگان این روستا خواستار بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران هستند و باورمند اند که همه حق دارند درس بخوانند و پیش‌رفت کنند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در ۳۰ قوس سال روان، همه مراکز آموزشی را به روی دختران بستند. چهار روز پس از آن این گروه کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی را نیز ممنوع اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала