ترکیه پروتکُل عضویت سویدن و فنلاند در ناتو را تایید نمی کند

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ ترکیه به اعتراض عراق
پاسخ ترکیه به اعتراض عراق   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2023
عضو شوید
رئیس جمهور ترکیه گفت که ممکن است ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو تصمیم بگیرد که سویدن را شوکه کند.
به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: مجلس ملی بزرگ ترکیه در شرایط فعلی پروتکُل عضویت سویدن و فنلاند در ناتو را تصویب نخواهد کرد، این غیرممکن است.
قابل ذکر است که فنلاند و سویدن در پس‌زمینه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در 18 مه 2022 درخواست‌هایی را به دبیرکل ناتو برای پیوستن به این ائتلاف ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سویدن و فنلاند برای ناتو تنها توسط دو کشور از 30 کشور - هنگری و ترکیه - تایید نشده است. در عین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود ممکن است ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو تصمیم بگیرد که سویدن را شوکه کند."
چاووش اوغلو روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای هنگری خود گفت: رئیس وزارت امور خارجه دولت سویدن به دیدار ما آمد. او در پارلمان بود، با احزاب ملاقات کرد. او شنید که همه احزاب به یک اندازه اعلام می کنند که بدون انجام تعهداتی که در قبال ما بر عهده گرفته اند، تصویب پروتکُل غیرممکن است. بنابراین در شرایط فعلی می توان در مورد تصویب این سند صحبت کرد.
Флаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2023
پیوستن سویدن به ناتو به دلیل سوزاندن قرآن به حالت تعلیق درآمد
توبیاس بیلستروم، نخست وزیر امور خارجه سویدن، "پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل تظاهرات آتش سوزی قرآن، روند پیوستن این کشور به ناتو متوقف شده است، اما امیدوار است که در نشست وزرات خارجه کشورهای اتحادیه در ولنیوس در ماه جولای به توافقات با انقره دست یابد. به گزارش یک منبع در انقره، مکانیسم سه جانبه برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به درخواست ترکیه به مدت نامعلوم متوقف شده است.
پیش از این، پکا هااویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، اجازه ادامه روند تصویب درخواست این کشور به اتحادیه آتلانتیک شمالی را جدا از سویدن داد، اما پس از آن سخنان وی را پس گرفت. چاووش اوغلو به نوبه خود گفت که ترکیه پیشنهادی از فنلاند در مورد درخواست جداگانه سویدن برای پیوستن به ناتو دریافت نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала