بحران امنیت داخلی پاکستان و سهم طالبان پاکستانی در نا امنی ها

© AFP 2023
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2023
عضو شوید
با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان برادران پاکستانی این گروه فعالیت های چشمگیری در پاکستان داشته اند. آیا اتهام پاکستان بر طالبان مبنی بر تقویت تی تی پی صحت دارد؟
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خامه پرس، از سال گذشته، پاکستان غرق در مشکلات مالی، شاهد افزایش گسترده حملات تحت رهبری جنگجویان مختلف بوده است، اما تحریک طالبان پاکستان همچنان تهدید اصلی برای دولت پاکستان است. این گروه در مدت کوتاهی شاخه های خود را در کمربند قبیله ای منطقه خیبر پختونخوا پهن کرده است. در بلوچستان حضور این گروه قابل توجه است. اما حمله اخیر آن در اسلام آباد پایتخت تکان دهنده بود. این اولین حمله در پایتخت پاکستان از سال 2008 بود.
به گفته آژانس اطلاعات پاکستان آی اس آی، تحریک طالبان پاکستان در مجموع دارای 35000 تا 30000 نفر است. از این تعداد، حدود 7000 جنگجوی مسلح هستند. تحریک طالبان پاکستان حداقل 250 حمله انجام داده است که حدود 400 غیرنظامی و نظامی را بین اوت 2021 تا اوت 2022 کشته است. این گروه شبه نظامی در دو ماه گذشته بیش از 100 حمله را در سراسر پاکستان انجام داده است. گروه جنگجو TTP که برای قانون اساسی پاکستان احترامی قائل نیست، مایل است از طریق مبارزه مسلحانه، یک نظام سیاسی اسلامی کامل مطابق با شریعت را اجرا کند.
رابطه داعش و پاکستان برملا شد
زنجیره‌ای از حملات حاکی از بحران امنیت داخلی پاکستان است، اما پاکستان آن را به گردن همسایه‌اش می‌اندازد. خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را به پناه دادن به تحریک طالبان پاکستان متهم کرد و مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان از افغانستان فعالیت می کند.
رعنا صنع الله وزیر داخله پاکستان در یک برنامه تلویزیونی در 30 دسامبر 2022 به احتمال حمله نظامی پاکستان در داخل افغانستان در صورت عدم اقدام افغانستان در برابر مخفیگاه های تحریک طالبان پاکستان اشاره کرد. در واکنش به این موضوع، در اول جنوری، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که پایگاه های تحریک طالبان پاکستان در پاکستان مستقر هستند.
ملا هبت‌الله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2023
رهبر گروه طالبان: قوانین پاکستان غیراسلامی است
احمد یاسر، رهبر طالبان افغانستان اخیراً عکسی از جنرال پاکستانی امیر عبدالله خان نیازی را در حال مرکب زدن ابزار تسلیم در داکا در حضور افسر جنرال فرمانده کل قوماندانی شرق، جنرال جاجیت سینگ آرورا پس از جنگ آزادسازی بنگلادش در سال 1971 در توییتر منتشر کرد.
یاسر رهبر طالبان مستقر در دوحه در توییت خود نوشت: "وزیر کشور پاکستان! عالی آقا! افغانستان، سوریه و پاکستان ترکیه نیستند که کردهای سوریه را هدف قرار دهند. اینجا افغانستان است، گورستان امپراتوری های. به حمله نظامی به ما فکر نکنید. در غیر این صورت، توافق نظامی با هند تکرار شرم آور خواهد بود."
موج حملات به شدت به پاکستان ضربه می زند، زمانی که این کشور 220 میلیونی درگیر بحران اقتصادی ویرانگر است. برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان، دولت پاکستان باید با طالبان افغانستان متحد شود. جای تردیدی وجود ندارد که اسلام آباد به طور سنتی به کابل تکیه می کند. هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد. در گذشته، طالبان افغانستان میانجی‌گری گفت‌وگو میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان بود. نخست وزیر سابق، دولت به رهبری عمران خان، مذاکرات صلح را با تحریک طالبان پاکستان با میانجیگری طالبان افغانستان آغاز کرد.
Здание Министерства иностранных дел РФ и Водовзводная башня Московского Кремля - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2023
وزارت خارجه روسیه: ظرفیت کابل برای مبارزه با داعش محدود شده است
اما تحریک طالبان پاکستان با متهم کردن دولت پاکستان به نقض شرایط به آتش بس پایان داد. حالا همه چیز تیره و تار می شود. رام كردن گروه شبه‌نظامی مسلح، حداقل در این مقطع حساس، فراتر از توانایی دولت پاكستان است. مبارزه با یک گروه ستیزه جو مستلزم پول، نظامی و البته زمان است. پیش از انتخابات ملی در میان فشارهای شدید اقتصادی، پاسخ نظامی به تحریک طالبان پاکستان در حال حاضر قابل اجرا نیست.
با این حال، پاکستان با تحقیر آنها کابل را ناامید کرده است. نه رژیم در کابل و نه استقرار در پاکستان از درگیری های جاری سودی نخواهند برد. اما رهبری پاکستان باید از اظهارنظرهایی که کابل را عصبانی می کند، خودداری کند. نور ولی محسود، پدرسالار گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان، به طور قاطعانه احتمال حمایت از طالبان افغانستان را رد کرده است.
دولت طالبان در افغانستان قبلاً این را به صراحت اعلام کرده است. اگر پاکستان به مقصر دانستن دولت تحت رهبری طالبان در کابل برای حمله تحریک طالبان پاکستان در داخل پاکستان ادامه دهد، روابط بین اسلام آباد و کابل به طرز وحشتناکی بدتر خواهد شد.
سفر جنرال آمریکایی به خیبر پختونخوا در مورد امنیت خط فرضی دیورند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала