آیا حکمتیار به طالبان می پیوندد؟

© https://twitter.comدیدار امیر خان متقی با گلبدین حکمتیار
دیدار امیر خان متقی با گلبدین حکمتیار   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2023
عضو شوید
حکمتیار: در جهت تأمين امنيت و حفظ جان و مال مردم و جلوگيرى از عمليات گروهاى اجير و تروريست، همه يك‌جا و دست در دست هم وارد عمل مى شويم.
به گزارش اسپوتنیک، آقای حکمتیار در اظهارات اخیر خود در نماز جمعه 23 جدی گفته است که باید برای تأمین امنیت مردم و مبارزه با تهدیدات تروریستی، باید همه با هم یکجا و دست در دست هم وارد عمل شویم.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2023
حکمتیار: در تأمين امنيت و نگهداری از جان و مال مردم آماده‌ همکاری با گروه طالبان هستیم
آقای حکمتیار از شخصیت های سیاسی است که همیشه در مخالفت با نظام حاکم در افغانستان بوده است و در برابر سیاست های طالبان از جمله تصمیم طالبان بر منع زنان از کار و تحصیل هم عکس العمل نشان داده است. بعدا رهبر حزب اسلامی در ارتباط با انفجار در مقابل وزارت خارجه هم عکس العمل نشان داده است و آن را مرتبط با کشور های صلیبی (غربی) دا نسته است.
او در نماز جمعه 11 قوس سال 1401 مورد حمله انتحاری قرار گرفت و این موضوع بیان می کند که مسئولیت امنیت عمومی که مربوط طالبان می شود به شدت توانایی های دفاعی و نظامی حزب اسلامی را تحت شعاع قرار داده است.
و اکنون آمادگی آقای حکمتیار برای همکاری ها به هدف تأمین امنیت و مقابله با تهدیدات تروریستی در افغانستان دقیقا همکاری با چه کسی است؟ و چگونه؟ آیا حکمتیار قصد پیوستن به گروه طالبان را دارد؟
گلبدین حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2023
واکنش حکمتیار به انفجار در مقابل وزارت خارجه
در این باره آقای اعظمی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: " جریان های سیاسی در افغانستان نقش عمده وکلیدی دارند و از دیدگاه من حزب آقای حکمتیار در 40 سال گذشته نقش عمده در اوضاع و احوال افغانستان داشته است.
وی اضافه کرد که حزب اسلامی با طالبان وجوهات مشترک زیادی دارند مثلا هردو از جریانات ضد امریکایی به حساب می روند.
آقای اعظمی تاکید کرد که هر گونه اتحاد بر علیه تروریسم در جهت تأمین امنیت میتواند تاثیرات بسیار خوبی بر وضع امنیت داشته باشد بدون در نظر داشت اینکه کدام جریان سیاسی در این امر پیش قدم می شود.
آقای یحیی چاووش، رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه، در صحبت با اسپوتنیک گفت: حکمتیار چندین بار برای طالبان پیشنهاد همکاری مسلحانه و کمک نظامی داده است. در مقابل تحریک طالبان هیچ گونه علاقه مندی و جوابی به این پیشنهادات نشان نداده است.
وی ادامه داد طالبان نمی خواهند در پهلوی خود گروه مسلح دیگری را ببینند ویا تاثیرگذار در امور امنیتی ببینند و طالبان برخلاف اشرف غنی به حکمتیار امتیاز دهی نمی کنند همانطور که دانشگاهی که مربوط آقای حکمتیار بود بسته شد، برق خانه و املاکی که مربوط به حکمتیار می شد را قطع کردند.

آقای چاووش افزود: از طرفی طالبان می دانند که حکمتیار با پاکستان، آی اس آی و سازمان های استخباراتی منطقه رابطه دارد. "او یک انسان معامله گر است که همیشه به منافع خود فکر می کند و وانمود می کند که علاقه مند به منافع ملی است". گروه های آقای حکمتیار در گذشته در انجام عملیات انفجاری و انتحاری که دیگر سازمان های تروریستی انجام می دهند دست کم نداشتند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2022
حکمتیار: گروه طالبان و همه جریان‌های سیاسی افغانستان باید گفت و گو کنند

نگاهی بر کارنامه حکمتیار

بالاترین سمتی که داشته است عنوان نخست وزیری بوده است که در نتیجه توافقنامه پیشاور در سال 1992 بعد از سقوط حکومت محمد نجیب الله، به آن رسیده است. اما به دلیل اختلافات وی با رهبران دیگر افغانستان وارد یک جنگ داخلی شد.
حکمتیار در سال 1992 بمباران شهر کابل را آغاز کرد. جنگ داخلی تا سال 1996 ادامه یافت و بار وی کار آمدن طالبان حکمتیار به ایران گریخت و تا سال 2002 در آنجا ساکن بود سپس به پاکستان رفت و و فعالیت های نظامی خود را علیه دولت کرزی و هچنان نیروهای بین المللی آیساف آغاز کرد.
او تا سال ۲۰۱۶ با تمام حکومت‌هایی که در افغانستان به قدرت رسیده بودند از جمله جمهوری افغانستان، جمهوری دموکراتیک افغانستان، دولت اسلامی افغانستان، امارت اسلامی افغانستان، دولت انتقالی افغانستان و دولت حامد کرزی و پس از آن با دولت اشرف غنی جنگیده‌است.
او در سال 2016 توافقنامه صلح را با اشرف غنی امضا کرد که بر اساس آن دربرابر آتش بس با دولت افغانستان او و افرادش از مصئونیت قضایی برخوردار شدند. وی با گروه حاکم فعلی در افغانستان هم در موارد زیادی اختلاف نظر دارد.
پسر حکمتیار: ممکن جنگ دوباره آغاز شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
پسر حکمتیار: ممکن جنگ دوباره آغاز شود
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала