ثبوتی بر "کودکانه" بودن مغز بزرگسالان

© Depositphotos.com / Nicunickie1Модель человеческого мозга
Модель человеческого мозга - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.01.2023
عضو شوید
اکولوژی و تکامل طبیعت: مغز بزرگسالان ویژگی های دوران کودکی را حفظ می کند.
به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از دانشمندان ایتالیا، استرالیا و ایالات متحده نشان داده اند که مغز انسان ها، حتی بزرگسالان، ویژگی های کودکانه منحصر به فردی دارد که انسان خردمند را از سایر پستانداران متمایز می کند.
بر اساس مطالعه ای که در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است، انسان ها سطح بالایی از یکپارچگی بین نواحی مختلف قشر مغز دارند که بر خلاف گونه های دیگر، تا بزرگسالی ادامه می یابد.
محققان تکامل شکل مغز در پستانداران را با اندازه‌گیری غدد درون ریز، یک نقش برجسته در داخل جمجمه که الگوی شکاف‌های بزرگ و پیچش‌های قشر مغز و همچنین محل رگ‌های بزرگ را نشان می‌دهد، تجزیه و تحلیل کردند.
انسان شناسان 400 غدد درون ریز، از جمله 148 را از گونه های پستانداران موجود و شش مورد از گونه های منقرض شده را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند که آیا نواحی مختلف مغز در H. sapiens همبستگی نزدیکی با یکدیگر دارند و آیا این منحصر به انسان امروزی است.
مغز مرد از مغز زن در اصل از هم چه تفاوت دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2022
کمبود این ویتامین باعث تخریب جبران ناپذیر مغز می گردد
مکانیسم های زیربنای تغییر شکل مغز در طول تکامل انسان هنوز به خوبی شناخته نشده است. مدت‌ها تصور می‌شد که نواحی مختلف قشر مغز مستقل از یکدیگر تکامل یافته‌اند، که به آنها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های عملکردی منحصربه‌فردی را ایجاد کنند. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که ارتباط نزدیک بین نواحی قشر مغز برای توسعه عملکردهای بسیار تخصصی مغز ضروری است.
معلوم شد که در انسان‌هایی که از نوع آناتومیکی مدرن هستند واقعاً یک همبستگی قوی در تغییرپذیری بین نواحی قشر مغز وجود دارد که تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و همین ویژگی برای نئاندرتال‌ها بود. در میمون های بزرگ، چنین همبستگی هایی فقط در افراد جوان و نابالغ مشاهده می شود. علاوه بر این، در هر دو H. sapiens و H. neanderthalensis، تکامل مغز به وضوح سریع‌تر بود، و انتخاب طبیعی به ادغام بالای نواحی قشر مغز در هر دو گونه کمک کرد.
نتیجه‌گیری‌های دانشمندان بدون تغییر باقی ماند، حتی زمانی که آنها پستانداران منقرض شده را از بررسی حذف کردند و تفاوت‌های آلومتری را در نظر گرفتند، رشد نابرابر اعضای بدن که بر رشد نواحی مربوطه مغز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، درجه بالای کوواریانس مغز ممکن است نقش مهمی در تکامل توانایی‌های شناختی منحصر به فرد و رفتار پیچیده در نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن داشته باشد.
Пожилой человек - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2022
سن پیری برگشت ناپذیر مغز مشخص شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала