ناکامی نمایندگان امریکا برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان این کشور برای سومین روز

© AP Photo / Susan WalshАмериканский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне
Американский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2023
عضو شوید
رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس پیشین امریکا، روز پنجشنبه برای یازدهمین بار در سه روز پشت هم در رسیدن به کرسی ریاست مجلس نمایندگان امریکا ناکام شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل ا ایسنا، آخرین تلاش کوین مک کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا، برای انتخاب شدن به عنوان رئیس این مجلس ناکام ماند؛ رخدادی که حاکمیت امریکا را در وضعیت فلجی که از دوران پیش از جنگ داخلی این کشور تاکنون پیشینه نداشته، قرار داده است.
گروهی از اعضای جناح راست حزب جمهوری خواه امریکا یازدهمین تلاش کوین مک کارتی برای انتخاب شدن به عنوان رئیس دوره جدید مجلس نمایندگان امریکا در سومین روز رای گیری‌ها بر سر این انتصاب را به شکست کشاندند.
Палата представителей Конгресса Соединенных Штатов Америки - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2022
نمایندگان کنگره امریکا نامه ای را که از بایدن خواستار مذاکره با روسیه شده بود، پس گرفتند
جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر کنگره امریکا توانستند کنترل مجلس نمایندگان را از دست دموکرات‌ها خارج کرده و به دست بیاروند، اما بن بست کنونی اجازه نداده اعضای جدید این مجلس سوگند یاد کنند یا لوایح را به تصویب برسانند.
این مجلس قرار است امروز (جمعه) مصادف با سالگرد حمله ششم جنوری ۲۰۲۱ حامیان ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا به ساختمان کنگره، بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
برگزاری این تعداد رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان امریکا از سال ۱۸۶۰ که در امریکا بر سر مساله برده داری تنش وجود داشت بی‌پیشینه است. در سال ۱۸۶۰ رئیس مجلس نمایندگان امریکا بعد از ۴۴ دور رای گیری برگزیده شد. گروهی متشکل از ۲۰ نماینده تندروی جمهوریخواه با خودداری از رای دادن به مک کارتی جلوی انتصاب او به ریاست مجلس نمایندگان امریکا را گرفته اند. او برای رسیدن به این سمت به ۲۱۸ رای نیاز دارد.
این اعضای حزب جمهوری خواه، این نماینده اهل کالیفرنیا را با وجود آنکه مورد حمایت دونالد ترامپ قرار گرفته، به اندازه کافی محافظه کار نمی‌دانند. رالف نورمن، نماینده جمهوریخواه کارولینای جنوبی که یکی از این شورشیان است گفت، که به مک کارتی اعتماد ندارد.
این نماینده کنگره اظهار کرد، تیم حامیان مک کارتی در هفته های منتهی به این بن بست، آنها را تهدید کرده بودند در صورت عدم همراهی با دستورکار سیاسی، علیه آنها اقدام تلافی جویانه انجام دهند.
نورمن گفت: "قرار شد ما از کمیته ها اخراج شویم. ما قرار است هر امتیازی را که داشتیم از دست بدهیم. و ما اساساً به آنها گفتیم اگر قرار است نتوانیم سؤال بپرسیم، اگر قرار است نتوانیم قدرتمندترین فردی را که در تدارک برای منصوب کردنش هستیم را بسنجیم، پس همان بهتر که خارج شویم".
همزمان اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این رای‌گیری‌های روزهای اخیر به اتفاق آرا به رهبر و نامزد مورد نظر خود، حکیم جفریز که اهل نیویورک است رای داده است. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یک سیاهپوست هدایت یک حزب در کنگره را به دست می گیرد. با این حال بعید است او بتواند حمایت شش نماینده جمهوری خواهان را برای رسیدن به ریاست این مجلس کسب کند.
قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا که با برتری اندک برای جمهوریخواهان، میان دو حزب تقسیم شده، ظهر امروز جمعه - همزمان با دومین سالگرد یورش هواداران ترامپ به کنگره - تشکیل جلسه خواهند داد.
مک کارتی که از سال ۲۰۱۹ هدایت جمهوری خواهان این مجلس را به عهده داشته از حمایت بیش از ۲۰۰ نماینده - بیش از ۹۰ درصد نمایندگان حزب - برخوردار است. جمهوری خواهان ابراز نگرانی کرده‌اند که این بن بست دستور کار آنها در کنگره را با تاخیر مواجه می کند.
برایان فیتزپاتریک، نماینده پنسیلوانیا گفت که او و سایر اعضای کمیته اطلاعاتی این مجلس، تا زمانی که قانونگذاران سوگند یاد نکرده اند، قادر به دریافت گزارش های محرمانه نیستند.
کل اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که ۴۳۵ کرسی دارد هر دو سال یک بار انتخاب می شوند.
براساس مقررات کنگره لازم نیست که رئیس مجلس از اعضای آن باشد و روز پنجشنبه مت گِیتز، نماینده جمهوری خواه اهل فلوریدا در یک اقدام اعتراضی به دونالد ترامپ برای انتصاب به این ریاست مجلس نمایندگان رای داد!
او گفت: این رای گیری ها به یکی از این دو حالت منجر می شود: یا کوین مکارتی از رقابت کناره می گیرد یا ما او را وادار به کاری می کنیم که نمی خواهد بکند.
لورن بوبرت، یک نماینده راست افراطی دیگر هم یک قانونگذار اوکلاهما را برای این پست مطرح کرد و به همکارانش گفت از کوین مک کارتی عبور کنند.
مک کارتی یک سری امتیازات را به اعضای شورشی، از جمله یک کرسی در کمیته بانفوذ "مقررات" که شرایط بحث درباره مصوبات در این مجلس را تعیین می کند مطرح کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала