صحبت های محرم و توافقات پوتین با توکایف

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и президент Казахстана Касым-Жомарт Токаев
Президент РФ Владимир Путин и президент Казахстана Касым-Жомарт Токаев  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2022
عضو شوید
روسای جمهور روسیه و قزاقستان در مسکو به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و قزاقستان بیانیه ای را امضا کردند که در آن مواضع کلیدی جیوپلیتیکی طرفین تشریح شد.
به گزارش اسپوتنیک، فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان از سیاست زدایی از فعالیت‌های سازمان‌های اقتصادی چندجانبه که تمرکز سیاسی ندارند به منظور اطمینان از سریع‌ترین و مؤثرترین پاسخ به چالش‌های مدرن در زمینه تجارت بین‌المللی و روابط اقتصادی حمایت می‌کنند." سند می گوید.
قزاقستان به تحریم های ضد روسیه نپیوسته است. همزمان، با چین همکاری نزدیک دارد و پکن نیز مخالف مسکو نیست. چنین "جبهه ضد امریکایی" نمی تواند امریکایی های را که به دنبال افزایش نفوذ خود در آسیا هستند نگران کند.
Президент Казахстана Касым-Жомарт Токаев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2022
پیروزی قاسم توکایف در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان
با این همه، رهبران روسیه و قزاقستان بر چالش های سیاست خارجی غرب تمرکز نکردند. آنها بر حمایت از کشورهای نیازمند تمرکز کردند.
در این بیانیه آمده است: "فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان به ایجاد شرایط تخنیکی و اقتصادی مطلوب برای ترانزیت منابع انرژی از طریق سرزمین‌های یکدیگر به کشورهای ثالث مطابق با تعهدات بین‌المللی ادامه خواهند داد".
علاوه بر این، مسکو و آستانه در زمینه تخصصی تولید و همکاری در تمام زمینه های صنعتی مشارکت خواهند داشت.
اولویت سیاست خارجی کشورهای مشترک المنافع است: "فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان به همکاری فعال برای تقویت فرآیندهای ادغام در کشورهای مستقل مشترک المنافع ادامه خواهند داد."
Президент Казахстана Касым-Жомарт Токаев выступает на 77-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН в штаб-квартире ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2022
کلوپ ویدیو
مراسم تحلیف توکایف رئیس جمهور قزاقستان + ویدیو
علاوه بر این، هر دو طرف "ضرورت لازم‌الاجرا شدن هرچه سریع‌تر کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر مورخ 12 اوت 2018 را با رعایت کلیه اصول فعالیت‌های دولت‌های ساحلی در بحیره کسپین ذکر می‌کنند. به موجب این کنوانسیون به منظور افزایش اثربخشی همکاری های کسپین". این کنوانسیون حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی بحیره کسپین بر منابع خود و نیز مفاد عدم حضور نیروهای مسلح فرامنطقه ای در آن را تضمین می کند. این سند تنها توسط ایران امضا نشده است.
در مجموع، این اعلامیه به نوعی پیوند بین دوره ریاست جمهوری قبلی توکایف و دوره جدید تبدیل شد و پایه های اساسی روابط روسیه و قزاقستان را تضمین کرد.
قابل ذکر است که بیش از 80 فیصد از رای دهندگان در انتخابات زودهنگام نوامبر به قاسم ژومارت توکایف رای دادند. به گفته رئیس جمهور، مردم به او اعتماد کردند - و این مهمترین چیز است.
پوتین این نتیجه را "غافلگیرکننده" - به معنای اعتماد - خواند و فرصت های جدیدی را برای توسعه کشور و روابط با مسکو باز می کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала