بانک مرکزی افغانستان از توافق تخنیکی برای چاپ بانکنوت‌های جدید خبر داد

© Photo / Da Afghanistan Bankافغانی، واحد پول افغانستان
افغانی، واحد پول افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2022
عضو شوید
مسؤولان بانک مرکزی افغانستان می‌گویند برای چاپ بانکنوت‌های جدید با شماری از کشورها و ادارات چاپ پول به سطح تخنیکی به توافق رسیده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، مسوولان این بانک امروز (پنج‌شنبه 20 اسد) در ادامه نشست‌های خبری نهادهای دولتی زیرنام حساب دهی دولت به ملت، گزارش دست آوردها و فعالیت‌های یک ساله شان را همگانی نمودند.
به گفته مسوولین بانک، بانکنوت‌های مندرس را گرد آوری و از بین برده اند و برای چاپ پول جدید هم به سطح تخنگی با ادارات چاپ پول و شماری از کشورها به توافق رسیده اند.
لطف‌الحق نور پسرلی، معین پالیسی بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که: "پول کهنه را جمع و سوختادیم. ما به سطح تخنکی با ادارات چاپ پول و کشورها به توافق رسیدیم و توقع داریم که مطابق پلان پیش برویم و نتایج به شما ارایه کنیم، به اساس منافع ملی پیش میرویم با کشورها و بانک‌ها بحث صورت گرفته و کمک کننده افغانستان هستند".
درهمین حال، بانک مرکزی می‌گوید که حفظ ثبات ارزش پول افغانی، حفظ و دوام فعالیت بانک‌های تجارتی، عرضه خدمات بانکی، تسهیل انتقالات بیرون و انکشاف سیستم‌های نوین از دست آوردهای یک سال پسین این بانک بوده است.
عبدالقاهر، سرپرست بانک می‌گوید که: "حفظ ثبات ارزش پول افغانی، حفظ دوام فعالیت بانک‌های تجارتی، عرضه خدمات بانکی، تسهیل انتقالات بیرون مرزی و انکشاف سیستم‌های نوین، از موارد در خورد توجه د افغانستان بانک طی یک سال اخیر بود".
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
آیا نامه 70 اقتصاددان بین‌المللی به بایدن بر آزادی دارایی‌های افغانستان تاثیر خواهد گذاشت؟
به گفته این مسوولان، به منظور بهبود سکتور بانکی و جلوگیری از فعالیت‌های جرمی، قانون جلوگیری از تمویل تروریزم، مقرره اقدامات بازدارنده علیه پول شویی، طرح مدیریت مشکل نقدینگی سکتور بانکی، طرح احیای مجدد سکتور مالی و بانکی و پالیسی مدیریت بحران، ترتیب و در آستانه تطبیق است.
همچنان این مسوولان می‌افزایند که برای آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان با طرف‌های ذیربط نشست‌های متعددی داخلی و خارجی تنظیم شده و پیرامون موارد تخنیکی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.
آخرین نشست نمایندگان تخنیکی افغانستان و امریکا برای آزاد سازی در تاشکند پایتخت ازبیکستان صورت گرفت اما مردم انتظار دارند که هرچه زودتر این مشکل برطرف شود و امریکا دست از تحریم بردارد.
این درحالی است که بیش از هفتاد آگاهان اقتصادی به شمول آنانیکه برندۀ جایزه نوبل شده اند، در یک نامه به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و جانت یلن، وزیر خزانه داری آن کشور، خواهان آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала