آیا نامه 70 اقتصاددان بین‌المللی به بایدن بر آزادی دارایی‌های افغانستان تاثیر خواهد گذاشت؟

© Bank- Afghanistan Twitter تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می‌گوید که امریکایی‌ها ممکن با فشار اقتصاددانان بخشی از پول منجمد شده افغانستان را به کشور سوم به‌طور امانت منتقل کنند، اما هرگز این پول ها را در اختیار طالبان نمی‌گذارند.
رویترز گزارش داده است که بیش از 70 آگاهان اقتصادی به شمول آنانیکه برندۀ جایزه نوبل شده اند، در یک نامه به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و جانت یلن، وزیر خزانه داری آن کشور، خواهان آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان شده اند.
در این نامه آمده است که کشورها، علی‌رغم انتقاد از رفتار طالبان در قبال زنان و اقلیت‌ها، باید حدود نُه میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به بانک مرکزی این کشور برگردانند تا فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی باز گردد.
واکنش بایدن به نامه اقتصاددانان چگونه خواهد بود و آیا این نامه تاثیری به تصمیم بایدن خواهد گذاشت، احمد سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک گفت:

"بلی، به باور من امریکایی ها یک مقدار یعنی 50 فیصد این پول را به یکی از کشورهای اروپایی یا یکی از بانک‌های مطمئن کشورهای سوم شاید هم سوئیس و یا هم کشور دیگر باشد به‌طور امانت انتقال بدهند، اما هرگز این پول را به اختیار طالبان نمی‌گذارند".

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان
واشنگتن و دیگر پایتخت‌ها می‌گویند که می‌خواهند راهی بیابند تا بودجه‌ها را به نفع مردم افغانستان آزاد کنند و در عین حال دور از دسترس طالبان باشد
به گفته آقای سعیدی، در صورت تغییرات در رهبری بانک مرکزی افغانستان این احتمال وجود دارد که پول ها به افغانستان انتقال یابد.
وی افزود:
"اگر رهبری بانک مرکزی افغانستان که رئیس اش در لیست سیاه امریکا است، سبکدوش شود و کسانی دیگری به آنجا بیایند پس از آن احتمال دارد که پول ‌ها به دسترس قرار گیرند ولی پول ها را به دسترس طالبان نمی‌گذارند. یکمقدار آن را به اثر فشار اقتصاددانان در کشور سوم انتقال می‌دهند و بخشی دیگر آن را می‌خواهند غرامت به قربانیان یازده سپتمبر بپردازند".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان
در نامه اقتصاددانان همچنان آمده است: "مردم افغانستان برای حکومتی که انتخاب نکرده‌اند رنجی مضاعف متحمل شده‌اند. به منظور کاهش بحران انسانی و قراردادن اقتصاد افغانستان در مسیر بهبود، ما از شما می‌خواهیم که به د افغانستان بانک اجازه دهید تا ذخایر بین‌المللی خود را بازیابی کند."
این نامه که خطاب به جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز ارسال شده، توسط 70 اقتصاددان و کارشناس دانشگاهی امضا شده است که بسیاری از آن‌ها در ایالات متحده و همچنین آلمان، هند و بریتانیا مستقر هستند.
از حدود نُه میلیارد دالر دارایی افغانستان که پس از تسلط طالبان مسدود شد، هفت میلیارد آن در بانکی در نیویارک امریکا است. امریکا سه نیم میلیارد دالر از این پول را برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر به‌عنوان غرامت اختصاص داده است و نیمی دیگر را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان کنار گذاشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала