ششمین سالیاد انفجار دهمزنگ در میان راهپیمایان جنبش روشنایی

© AFP 2023 / Wakil KohsarПротестующий на месте теракта в Кабуле, совершенного во время массовой демонстрации
Протестующий на месте теракта в Кабуле, совершенного во время массовой демонстрации - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2022
عضو شوید
شش سال پس از انفجار در میان راهپیمایان جنبش روشنایی در دهمزنگ، هنوز هم پرسش‌های فراوانی درباره این رویداد ناگوار بی‌پاسخ مانده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، از انفجار خونبار در میان راهپیمایان اعضای جنبش روشنایی در میدان دهمزنگ در کابل شش سال گذشت. پس از چاشت ۲ اسد ۱۳۹۵ هنگامی که معترضان در میدان دهمزنگ گردهم آمده بودند سه مهاجم انتحاری دست به یورش زدند. بر پایه آمار رسانه‌ها، در این رویداد دستکم ۸۰ نفر کشته و ۲۶۵ نفر دیگر زخمی شدند.
بهزاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2017
بهزاد: هدف جنبش روشنایی انسانی کردن سیاست در افغانستان است – قسمت اول
مسئولیت این یورش را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفت.
شش سال پس از یورش، هنوز پرسش‌های فراوانی در مورد این فاجعه بی‌پاسخ مانده است. در این جریان عاملان حمله وادار به پاسخگویی نشدند و عدالت برای قربانیان این رویداد تامین نشد و بازماندگان قربانیان به فراموشی سپرده شدند.
جنبش روشنایی به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات مدنی مردم افغانستان به شمار می‌رود. حمله بر تظاهرات ۲ اسد بر فضای دموکراتیک و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز تاثیر جبران‌ناپذیری گذاشت.
انفجار در محل گردهمایی هواداران جنبش روشنایی در کابل
در سال‌های پس از حمله، وضعیت فضای دموکراتیک به‌صورت روز افزون رو به افول گذاشت تا اینکه در نهایت، در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ به کلی با فروپاشی روبرو شد.
در جریان شش سال بعد از حمله بر تظاهرات جنبش روشنایی، اماکن عامه عمدتا متعلق به هزاره‌ها و شیعیان افغانستان بارها مورد حملات هدفمند و خونبار قرار گرفت.
تعداد کشته شدگان حمله تروریستی امروز در بین مظاهره کنندگان جنبش روشنایی افزایش یافته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.07.2016
تعداد کشته شدگان حمله تروریستی امروز در بین مظاهره کنندگان جنبش روشنایی افزایش یافته است
حملات خونبار در برابر آموزشگاه ممتار و مکتب عبدالرحیم شهید در سال ۱۴۰۱، بمب‌گذاری خونبار بر دروازه مکتب سیدالشهدا در سال ۱۴۰۰، حمله انتحاری در نزدیکی یک مرکز آموزشی به نام کوثر دانش در ماه عقرب ۱۳۹۹، حمله بر زایشگاهی در دشت برچی در ثور ۱۳۹۹، حمله انتحاری بر باشگاه ورزشی میوند در ماه ثور ۱۳۹۷ برخی از برجسته‌ترین نمونه‌های فهرست طویل حملات بر غیرنظامیان هزاره و شیعه در این سال‌ها بوده است.
برخی از نهادهای حقوق بشری در سال‌های اخیر از سازمان‌های جهانی درخواست کرده‌اند که هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را به عنوان جمعیت در معرض نسل‌کشی به رسمیت بشناسد و اقدامات عملی را برای محافظت از آن‌ها روی دست گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала