نگرانی از افزایش آلودگی متان در جو زمین

© Photo / © NASA/ JPL-Caltech/ASI/Cornell Метановое море Лигея, крупнейшего "водоем" Титана, спутника Сатурна
Метановое море Лигея, крупнейшего водоем Титана, спутника Сатурна - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2022
عضو شوید
اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) امریکا اعلام کرد که به تازگی سطح گاز متان به 1900 بخش در میلیارد (ppb) در جو زمین رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، بررسی ها نشان می‌دهد: سطح آلودگی متان در جو زمین رشد دوباره پیدا کرده و طبق اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده به 1900 بخش در میلیارد رسیده است. این در حالیست که این رقم پیش از انقلاب صنعتی حدود 700 بخش در میلیارد بوده است.
متان یک گاز گلخانه‌ای قوی است اما حدود 9 سال در هوا باقی می‌ماند. با در نظر گرفتن تاثیرات ثانویه و غیر مستقیم که روی گازهای دیگر می‌گذارد، مجموع تاثیر گرمایش جهانی ناشی از آن از سال 1750 تقریبا نصف گاز کربن دی اکسید است.
پس از افزایش شدید آلودگی متان در دهه های 1980 و 1990، میزان این گاز گلخانه‌ای در جو تثبیت شد. از سال 2007 افزایش سطح این گاز از سر گرفته شد و در سال های اخیر شتاب گرفته است. شدیدترین رشد ثبت شده در سال 2020 بوده است.
Мальчик на велосипеде напротив электростанции в Китае  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2021
گازهای گلخانه‌ای در اتمسفیر زمین/ تهدید مرگبار برای بشریت
سالانه حدود 600 میلیون تن متان در جو منتشر می شود. برآوردها حاکی از آن است که دو پنجم این انتشارات از منابع طبیعی و بیشتر از پوشش گیاهی پوسیده در باتلاق ها ناشی می‌شود. همچنین سه پنجم باقی مانده آن ناشی از منابع مرتبط با فعالیت‌های انسانی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала