کشمکش در دولت انگلیس بر سر مقصر بیرون شدن مفتضحانه از افغانستان

CC0 / / کشمکش در دولت انگلیس بر سر مقصر بیرون شدن مفتضحانه از افغانستان
کشمکش در دولت انگلیس بر سر مقصر بیرون شدن مفتضحانه از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2021
عضو شوید
در پی افزایش تنش در دولت انگلیس بر سر مقصر خروج مفتضحانه این کشور از افغانستان، رئیس ستاد ارتش انگلیس اذعان کرد، همه درباره راهبرد طالبان اشتباه کردند.

 انتقاد رئیس ستاد ارتش انگلیس از بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
 انتقاد رئیس ستاد ارتش انگلیس از بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، نیک کارتر فرمانده ستاد نیروهای مسلح انگلیس با رد ادعای اخیر وزارت امور خارجه این کشور گفت، همه درخصوص ارزیابی راهبرد طالبان اشتباه کردند.

به نوشته خبرگزاری «گاردین» کارتر در مصاحبه‌ای جنجالی گفت:‌ «امری کاملاً محتمل بود که دولت [افغانستان] نمی‌تواند بیش از این مقاومت کند. در واقع بسیاری از ارزیابی‌ها حاکی از این بود که دولت تا پایان سال دوام نمی‌آورد و ثابت شد که درست بوده است».

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته در پاسخ به انتقادات تند نمایندگان پارلمان درباره خروج مفتضانه انگلیسی‌ها از افغانستان مدعی شد که در رابطه با پیشروی‌های طالبان اطلاعات ناقصی را دریافت کرده بود و به همین دلیل گمان نمی‌کرد دولت افغانستان در سال جاری میلادی سقوط کند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس بلافاصله در واکنشی گفت از همان ابتدا مشخص بود که بازی تمام شده است و دولت افغانستان در ماه جولای سقوط می‌کند و راب را که هنگام سقوط کابل در تعطیلات به سر می‌برد مورد انتقاد قرار داد.

با این حال نیک کارتر در مصاحبه روز یکشنبه گفت: «همه در مورد راهبرد طالبان اشتباه کردند. صحبت‌های زیادی درباره شکست اطلاعاتی شده است و حقیقت همان است که در مصاحبه یازدهم جولای به شما گفتم. اینکه چند سناریو ممکن اتفاق بیفتند و سقوط دولت یکی است آن‌ها است».

بالاتریم مقام نظامی انگلیس افزود: «سرعت رخدادها بود که ما را غافلگیر کرد و فکر نمی‌کنم در آن زمان فهمیده بودیم که طالبان قرار است چکار کند. آن‌ها واقعاً برای تصاحب شهرها نمی‌جنگیدند بلکه مذاکره می‌کردند».

کارتر در تلاش برای کاستن از فضاحت شکست مأموریت کشورش در افغانستان گفت: «در حال حاضر آن‌ها از چیزی رنج می‌برند که ما در اصطلاح نظامی به آن پیروزی فاجعه‌بار می‌گوییم. انتظار نمی‌رود آن‌ها با آن سرعتی که گمان می‌رفت دولت تشکیل دهند و واقعیت این است که تلاش دارند جای پایی برای خود پیدا کنند».

او در ادامه گفت: «باید صبر کنیم و ببینیم چطور پیش می‌رود و این را متوجه بشوند که احتمالاً نیاز به اندکی کمک دارند تا بتوانند یک کشور مدرن را به‌طور موثر اداره کنند و اگر درست رفتار کنند شاید کمک‌هایی دریافت کنند».

انگلیس روز شنبه و پیش از پایان ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تعداد ۱۵ هزار نفر را طی دو هفته از زمان تسلط طالبان بر کابل از این کشور خارج کرد اما دولت «بوریس جانسون» به دلیل رها کردن تعدادی از انگلیسی‌ها و همکاران افغانستانی لندن با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

روز چهارشنبه سخنگوی داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) با صدور یک بیانیه خبر داد که لندن با طالبان برای رایزنی در خصوص چگونگی «خروج ایمن» اتباع انگلیس و همکاران افغانستانی انگلیس از افغانستان، در حال «مذاکرات مستقیم» است.

راب در جلسه پارلمان درباره احتمال تشکیل دولت افغانستان به ریاست طالبان توضیح داده است: «ما هنوز جنبش طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم اما برای بیرون آوردن همکاران و ارائه کمک باید کمی ارتباط مستقیم داشته باشیم. هیچکس نمی‌خواهد بافت اجتماعی و اقتصادی افغانستان را از هم پاشیده ببیند و ما باید به مردم افغانستان کمک کنیم».

این تحولات موجب شد وزیر دفاع انگلیس اذعان کند: «آشکار است که بریتانیا ابرقدرت نیست. اما ابرقدرتی که آماده نباشد بر سر چیزی مداومت داشته باشد هم احتمالاً ابرقدرت نیست. چنین کشوری، قدرت جهانی حساب نمی‌شود و فقط یک قدرت بزرگ به حساب می‌آید».

روزنامه گاردین به  نقل از منابع نزدیک به والاس نوشته اظهارات وزیر دفاع انگلیس می‌تواند معطوف به آمریکا باشد؛ اما روزنامه دیلی‌میل هم به نقل از منابعی در وزارت دفاع انگلیس اینکه منظور والاس آمریکا بوده را رد کرده و نوشته منظور او اشاره به ضرورت ایستادگی غرب در برابر دشمنانش بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала