راز پیدایش کهکشان راه شیری افشا شد

© Photo / ESO/L. CalçadaХудожественное представление о распределении темной материи вокруг млечного пути
Художественное представление о распределении темной материи вокруг млечного пути  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
محققان دانشگاه بیرمنگام موفق به کشف رمز و راز منشأ کهکشان راه شیری شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه بیرمنگام در طی یک پژوهش اعلام کردند که کهکشان ما میلیاردها سال پیش تقریباً به طور کامل در زمان برخورد با کهکشان دیگر شکل گرفته است ، اگرچه قبلاً اعتقاد بر این بود که روند تشکیل ستارگان در کهکشان راه شیری در آن زمان تازه آغاز شده بود.

نتایج این پژوهش در مجله علمی Nature Astronomy منتشر شده است.

Искаженная галактика галактика NGC 2442 в созвездии Летучая Рыба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
راز ماده مرموز تاریک در کهکشان راه شیری

کارشناسان صدها ستاره غول پیکرسرخ را بررسی کردند، بعضی از این ستارگان متعلق به کهکشان کوتوله گایا-انسلادوس بودند که در دوران باستان با کهکشان راه شیری برخورد کرده بودند.

سن ستاره ها با تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط تلسکوپ های کپلر، گایا و ابزارهای پروژه Sloan Digital Sky Survey تعیین شد.

هنگامی که پژوهشگران داده‌های این تلسکوپ را با داده‌های تلسکوپ فضایی "گایا" آژانس فضایی اروپا ترکیب کردند دریافتند که این ستاره کهن در زمان تشکیل اولیه کهکشان راه شیری متولد شده است اما برخورد کهکشان "گایا-انسلادوس" جهت حرکت او در کهکشان را تغییر داده است.

براساس تعریف ستاره‌شناسان قرن بیستم، کهکشان راه شیری درحدود 14 میلیارد سال پیش با تراکم ابرهای گاز و غباری براثر نیروی گرانش به‌وجود آمد. به مرور‌زمان دو ساختار ظهور کردند.

این تیم تحقیقاتی در آخرین مطالعات خود دریافته است که ترکیبات شیمیایی موجود در ستاره‌های هاله کهکشان از ترکیبات ستارگان اولیه متفاوت است. آنها یک گروه نسبتا همگون هستند و یک منبع مشترک دارند. جوانترین ستاره گایا انسلادوس از ستارگان اصلی کهکشان راه شیری جوان‌تر است و این مساله بدان معناست که دیسک ضخیم موجود پیش از ادغام با دیگر کهکشان‌ها وجود داشته است.