راز ماده مرموز تاریک در کهکشان راه شیری

© Photo / ESA / Hubble & NASA, S. Smartt et al.Искаженная галактика галактика NGC 2442 в созвездии Летучая Рыба
Искаженная галактика галактика NGC 2442 в созвездии Летучая Рыба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
تیمی از محققان در پی یک مطالعه موجودیت ماده تاریک درکهکشان راه شیری را تأیید نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، فیزیکدانان ایتالیا و سویدن تأیید کرده اند که ماده تاریک محتمل ترین منبع تشدید اشعه گاما از مرکز راه شیری است.

نتایج این پژوهش در مجله علمی arXiv.org منتشر شده است.

دانشمندان داده های تلسکوپ فضایی Fermi را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را با ناهنجاری های نجومی ثبت شده توسط ردیاب ها و طیف سنج ها در ایستگاه فضایی بین المللی مقایسه کرده اند.

Древнее скопление галактик RXC J0032.1+1808 в созвездии Рыб - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2021
دانشمندان شاهد مرگ یک کهکشان شدند + عکس

فیزیکدانان همچنین  ثابت کردند که نظریه ماده تاریک دیگر تغییرات غیرعادی را رد نمی کند که توسط دستگاه های ایستگاه بین المللی فضایی به ثبت رسیده اند. این داده‌ها به وجود مقدار زیاد «پوزیترون» و فقدان «فوتون» انرژی بالا از کهکشان های کوتوله نزدیک به راه شیری مربوط می شود.

بر اساس مشاهدات فعلی اجزای ماده تاریک جرم بسیار بیشتری از قسمت دیده شدنی کائنات دارند. فقط حدود 4 درصد از مجموع کل چگالی انرژی در کیهان را می‌توان مستقیم مشاهده کرد که این مقدار شامل باریون‌ها و تابش‌های الکترومغناطیسی نیز می‌شود.

ماده تاریک، در ستاره شناسی و کیهان‌شناسی، ماده‌ای فرضی است که چون از خود نور بازتاب نمی‌کند، نمی‌توان آن را مستقیما" مشاهده کرد؛ اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان به وجود آن پی برد.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ترکیب کیهان فقط از میلیاردها کهکشان تشکیل نشده است بلکه مادهای نامرئی به نام ماده تاریک نیز بخش بزرگی از ترکیب کیهان را تشکیل می‌دهد.

اخترشناسان می‌گویند ماده تاریک در هر کهکشان قابل مشاهده وجود دارد و می‌تواند دلیل ایجاد کهکشان‌ها باشد. علاوه بر این اعتقاد بر این است که ماده تاریک می‌تواند همانند چسبی عمل کند که ماده قابل مشاهده را میان این کهکشان‌ها نگه می‌دارد.

تعیین خواص و ویژگی‌های این توده ناشناخته به یکی از مهم‌ترین مسائل کیهان‌شناسی مدرن و فیزیک ذرات تبدیل شده‌است. این نکته قابل ذکر است که اسامی ماده تاریک و انرژی تاریک مبین عدم اطلاع انسان از ماهیت این دو ماده و ناشناخته بودن آن است.