کارشناس: خروج نیروها از افغانستان نفوذ امریکا را کاهش خواهد داد

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed homeکارشناس: خروج نیروها از افغانستان نفوذ امریکا را کاهش خواهد داد
کارشناس: خروج نیروها از افغانستان نفوذ امریکا را کاهش خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2021
عضو شوید
مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید که مهم نیست که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا چه حرفی می‌زند، خروج نیروها از افغانستان نفوذ امریکا را کاهش خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، آندری کورتونوف، مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید که آنتونی بلینکن با خیال‌‌پردازی زیاد فکر می‌کند که امریکا پس از خروج نیروهایش از افغانستان نفوذ خود را در حل و فضل این کشور همچنان حفظ خواهد کرد.

 بلینکن: آمریکا با افغانستان قطع رابطه نخواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.05.2021
بلینکن: آمریکا با افغانستان قطع رابطه نخواهد کرد

این کارشناس در ارتباط به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا که گفته است واشنگتن قصد دارد حتی پس از خروج از افغانستان به «کمک هایش‌» به این کشور ادامه دهد، می‌گوید که واشنگتن وعده‌های مشابه را در سا 1973 در ویتنام جنوبی داده بود.

وی گفت: تقریباً از همین الفاظ استفاده شده بود. ما البته که از ویتنام خارج می‌شویم، ولی کار در امور دیپلماتیک و کمک به دولت این کشور ادامه خواهد یافت. ما به این کشور سلاح‌های جدید ارسال و ارتش آنها را آموزش خواهیم داد. در آنزمان تمام حرف‌‌های درست گفته شده بود. نتیجه چی شد همه می‌دانند. من فکر می‌کنم که امریکا می‌تواند برخی ار تاثیرات باقی مانده خود را مانند برنامه‌های بزرگ در عرصه کمک اقتصادی در افغانستان حفظ کند، اما نفوذ اش در هر صورت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، کاهش نفوذ امریکا در افغانستان آیا به صفر خواهد رسید یا خیر، گفتندش دشوار است. زیرا بستگی به فاکتورهای زیادی دارد.

در پایان ماه فبروری سال 2020 هیئت دولت امریکا و طالبان در قطر طی یک مراسم رسمی نخستین توافقنامه صلح پس از 18 سال جنگ در افغانستان را به امضا رسانیدند. در این توافقنامه آمده بود که نیروهای خارجی باید در ظرف 14 ماه از افغانستان خارج شوند و پس از ختم روند تبادله زندانیان، مذاکرات صلح بین‌الافغانی آغاز شود. در چارچوب این توافقنامه، نیروهای امریکایی پنج پایگاه نظامی در افغانستان را ترک کردند.

قابل ذکر است که جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز 14 اپریل رسما از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر یعنی تا بیستمین سالروز حادثه یازده سپتمبر (2001) خبر داد. این در حالی است که طبق توافق با طالبان، خروج نیروهای خارجی بایستی زودتر از این موعد انجام می گرفت.

لازم به ذکر است که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) اعلام کرد که اصرار دارد نیروهای خارجی در موعد مقرر در توافق دوحه از افغانستان خارج شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала