بلینکن: آمریکا با افغانستان قطع رابطه نخواهد کرد

© REUTERS / Mandel Ngan بلینکن: آمریکا با افغانستان قطع رابطه نخواهد کرد
 بلینکن: آمریکا با افغانستان قطع رابطه نخواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.05.2021
عضو شوید
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده می‌خواهد برای رسیدن به پیشرفت در مذاکرات و رسیدن به یک راۀ حل سیاسی میان حکومت افغانستان، طالبان، فعال باشد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با همتای بریتانیایی‌اش در لندن امروز (سه‌شنبه، 14 ثور) می‌گوید که با وجود بیرون شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان، واشنگتن مسؤولیت‌اش در قبال این کشور را، سلب نخواهد کرد.

او افزود که ایالات متحده می‌خواهد تا از بهر پیشرفت در مذاکرات و رسیدن به یک راۀ حل سیاسی میان حکومت افغانستان، طالبان و جناح‌های کلیدی دیگر، از رهگذر دیپلوماتیک، بسیار فعال باشد.

بلینکن: هیچ کس علاقمند جنگ داخلی نیست، حتی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
بلینکن: هیچ کس علاقمند جنگ داخلی نیست، حتی طالبان

او می‌افزاید: "در حالی که نیروهای ما در حال کاهش و خروج از افغانستان استند، ما عقب نشینی نمی‌کنیم."

در همین حال، دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا تأکید می‌ورزد که هم‌پیمانان ناتو می‌کوشند اطمینان یابند که توانایی مقابله با هراس‌افگنی را در افغانستان حفظ شود و دستاوردهایی که در این کشور به سختی به‌دست آمده، از بین نرود. 

ماه گذشته، جوبایدن، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نظامیان این کشور تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، افغانستان را ترک خواهند کرد.

پس از آن، ناتو و بریتانیا نیز اعلام کردند که آنها نیز نیروهای شان را از افغانستان، بیروند می‌ی کنند. بریتانیا حدود 750 سرباز در افغانستان دارد که بیشتر شان مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغان استند.

این در حالی است که دو روز قبل، روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد که براساس تصمیم جدید جو بایدن؛ رئیس جمهوری امریکا این روند تا 11 سپتامبر تکمیل می‌شود.

از سوی دیگر، مارک میلی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته‌است که ارتش 300 هزار نفری افغانستان که به خوبی آموزش دیده و تجهیز شده‌، عامل حیاتی در تعیین آینده این کشور است؛ «اما آینده قابل پیش‌بینی نیست».

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به خبرنگاران در مورد موفقیت و فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفته است: «احتمالات زیادی وجود دارد.»

در حالی که روند خروج نیروهای خارجی آغاز شده و شماری از پایگاه‌های ‌آنان به نیروهای امنیتی واگذار شده‌است؛ اما گروه طالبان هشدار داده که جنگجویان این گروه بعد از این متعهد نیستند که به نیروهای خارجی حمله نکنند.

طالبان روز شنبه (11 ثور) در اعلامیه‌ای گفتند: «ماندن نیروهای خارجی پس از مهلت اول ماه می اصولا راه هرگونه اقدام مناسب را برای مجاهدین امارت اسلامی در برابر نیروهای اشغالگر باز کرده و در مورد رفتار جنگجویان این گروه رهبری طالبان تصمیم می‌گیرد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала