آغاز روند خروج امریکایی‌ها و تلاش‌های ترویکا برای تمدید ضرب‌الاجل طالبان

© Sputnik / K Aنشست «ترویکا توسعه یافته» مسکو در مورد صلح افغانستان
نشست «ترویکا توسعه یافته» مسکو در مورد صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
عضو شوید
همزمان با آغاز بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان نگرانی ها درباره پسا نیروهای خارجی نیز بالا گرفته است.

از سوی هم نشست چهار جانبه معروف به «ترویکا توسعه یافته» میان نمایندگان کشور های امریکا، روسیه، چین و پاکستان روز گذشته در دوحه قطر درباره روند گفت‌وگو های صلح افغانستان برگزار شد.

پس از پایان این نشست اعلامیه‌ای مشترکی نیز نشر شد در آن اعضای این نشست از بررسی چگونگی بیرون کشیدن نام های اعضای این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل استقبال کرده اند.

در اعلامیه ۱۴ماده‌ای ترویکا که از سوی وزارت خارجه امریکا به نشر رسید آمده است، که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل این مشکل گفت‌وگو ها و توافق سیاسی است که منجر به صلح پایدار در افغانستان خواهد شد.

درین نشست روی بیرون شدن نیروهای امریکا نیز بحث شد و گفته شده که هر گونه بیرون شدن باید تضمینی برای ثبات افغانستان داشته باشد و هم‌زمان با بیرون شدن نیروهای امریکایی روند گفت‌وگو های صلح افغانستان نباید توقف یابد.

«ترویکای توسعه یافته» خواستار کاهش خشونت در جریان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
«ترویکای توسعه یافته» خواستار کاهش خشونت در جریان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد

درین نشست از طالبان خواسته شد، که پیوندهای شان را با گروه های هراس افگن دیگر قطع کرده و از تلاش دیگر گروه های تروریستی برای ناامن سازی کشور های منطقه جلوگیری کنند.

از موارد درشت دیگر اعلامیه‌ای ترویکا، بر تسریع روند گفت‌وگو ها از سوی شورای عالی مصالحه ملی، محکوم شدن حمله بر غیر نظامیان و کاهش خشونت ها تاکید شده است.

فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره کننده افغانستان می‌گوید، که یک دیدگاه اشتباه نزد طالبان وجود دارد، که فکر می‌کنند که این گروه جنگ را برده اند و این خود بخاطر یک توافق سیاسی چالش بزرگی است.

خانم کوفی می‌گوید، که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان باید مسئولانه باشد؛ او امیدوار است که پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان باید کشور های منطقه روی طالبان فشار بیاورند که نخست آتش بس و دوم این گروه به یک توافق حاضر شوند.

نظر محمد مطمین، آگاه سیاسی می‌گوید، که گروه طالبان بدون شک با امتیاز کوچک قناعت نخواهد کرد و این گروه یک امتیاز و سهم بزرگ به صلح رو نخواهد آورد.

مطمین در ادامه می‌افزاید، که امریکا با بیرون کردن نیروهایش از افغانستان یکی از خواست های این گروه را عملی می‌سازد و تنها شرط دیگر این گروه بیرون شدن نام های اعضای گروه طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل است.

این آگاه سیاسی به این باور است، که طالبان و امریکا توافق که کرده اند باید به آن پابند بمانند تا زمینه گفت‌وگو های صلح بهتر مهیا شود در غیر آن در حالت تنش و خشونت ها صلح معنای ندارد.

از سوی هم روز گذشته روند بیرون شدن نیروها امریکایی از افغانستان آغاز شد، هرچند اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان چندی پیش اعلام کرد، که روند بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان اغاز شده است.

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2021
محکومیت گسترده حمله مرگ‌بار لوگر/غنی وعده پاسخ دندان شکن داد

در همین حال در انفجار شام روز جمعه در شهر پل علم ولایت لوگر نزدیک به ۲۴ کشته و ۱۱۰ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

به گفته مقام های محلی ولایت لوگر این انفجار شام روز گذشته در مرکز شهر صورت گرفت که هدف آن مهمان‌خانه‌ای محلی این ولایت بوده است .

این یورش با واکنش های گسترده نیز روبرو شده است وزارت خارجه ترکیه با نشر اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده است؛ کشور که قرار چند هفته پس میزبان گفت‌وگو های باشد که دو طرف برای بیست سال باهم جنگیده اند.

با این همه حمد الله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان امروز در نشست خبری گفت، که شماری از اعضای گروه طالبان جنگ روان در افغانستان را نا روا می‌دانند.

محب در باره بیرون کشیدن نام اعضای این گروه از فهرست سیاه و رهایی زندانیان شان گفته است، که باید طالبان برای این خواست خود به حکومت افغانستان مراجعه کنند و دولت افغانستان در صلح را برای طالبان باز گذاشته است.

هم‌زمان با نزدیک شدن عید سعید فطر امید ها این است، که دو طرف بتوانند ایام عید را آتش بس عمومی اعلام کنند هرچند که تاکنون هیچ طرفی در این باره اشاره نداشته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала