واکنش‌ها به گفته‌های اخیر رولاغنی دربارۀ ابقای نامزد وزیران زن

© Photo / FB / OCS AFGواکنش‌ها به گفته‌های اخیر رولاغنی دربارۀ ابقای نامزد وزیران زن
واکنش‌ها به گفته‌های اخیر رولاغنی دربارۀ ابقای نامزد وزیران زن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنان اخیر رولاغنی، بانوی نخست کشور دربارۀ ابقای نامزد وزیران زن به‌عنوان سرپرستان وزارت‌های زنان و معارف با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، چندی پیش رولا غنی پارلمان را مکان خرید و فروش رأی خطاب کرده‌بود و تاکید کرده که چه مجلس نماینده‌گان بخواهد یا نخواهد، نامزد وزیران رده شده از سوی این مجلس به کارهای شان ادامه خواهند داد.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با انتقاد از این‌گونه اظهارات رولاغنی، می‌گویند که این گفته‌ها بی‌حرمتی به خانۀ ملت و در تضاد با ارزش‌های دموکراسی و جمهوریت استند.

فکوری بهشتی، یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید: "توهین آشکارا و علنی است به قانون اساسی و به‌خانۀ ملت".

رولا غنی: مجلس به میدان خرید و فروش وکیلان تبدیل شده/ نمایندگان: رولا غنی جای‌گاه قانونی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
رولا غنی: مجلس به میدان خرید و فروش وکیلان تبدیل شده/ نمایندگان: رولا غنی جای‌گاه قانونی ندارد

نذیر حنفی، رئیس بخش تقنین مجلس نماینده‌گان می‌گوید که رد و تائید نامزدان وزیران از صلاحیت های نمایندگان است، اگر حکومت به وِیژه سرپرست وزیران به قانون تمکین نکنند، مجلس به دلیل بی پروایی در برابر به سارنوالی معرفی خواهد کرد و بودجه آنان را تائید نمی‌کند: "رولا [غنی] کدام نقش سیاسی ندارد".

محمد علم ایزدیار،  معاون نخست مجلس سنا نیز افزود: "باید اجازۀ اظهارات این چنینی که در مخالفت با قانون است، در مخالفت با فیصلۀ شورا و نماینده‌های مردم است، داده شود".

همچنان سید اسحاق گیلانی، رهبر حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان تصریح کرد: "دیکتاتوری است که مرجع آن از ریاست‌جمهوری شروع می‌شود. حالا، خانم رییس‌جمهور بدون این‌که مرجع حقوقی و قانونی داشته باشد، صحبت می‌کند".

شایان ذکر است که مجلس نماینده گان، چند هفته پیش از بیست و پنج نامزد وزیران و رییسان کابنیه برای بیست تن رأی اعتماد داد اما سه نامزد وزیر و نامزد رییس بانک مرکزی را رد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала